اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیشنهادهایی برای کاهش 5 درصدی هزینه‌های حج تمتع

اسکان زائران خانه خدا و نوع هتل‌ها در موسم حج تمتع نقش مهمی در هزینه نهایی این سفر معنوی دارد. با این وجود، با اجرای برخی راهکارها می‌توان هزینه سفر حج تمتع را در بخش اسکان نیز کاهش داد و سرجمع به کاهش 5 درصدی هزینه حج رسید.

پیشنهادهایی برای کاهش 5 درصدی هزینه‌های حج تمتع

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اسکان زائران در حج تمتع از موضوعات مهمی است که هزینه حج را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور مثال در حج سال جاری که هزینه حج تمتع حدود ۴۰ تا ۴۹ میلیون تومان بود، دلیل اصلی تفاوت قیمت کاروان‌ها، اسکان متفاوت در مکه مکرمه و مدینه منوره بود.

البته با توجه به محدودیت اسکان در مدینه منوره، تعداد روزهای حضور زائران حج تمتع در شهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله کوتاه است و زائران حداکثر ۶ روز در مدینه منوره اقامت دارند. همچنین به دلیل ساخت و ساز برای توسعه و بازسازی، هتل‌های معمولی در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

قیمت کاروان حج تمتع بر اساس نوع اسکان تعیین می‌شود

با این وجود در مکه مکرمه وضعیت متفاوت است و در این شهر از هتل‌های قدیمی تا هتل‌های لوکس و گران قیمت وجود دارد؛ تا جایی که اتاق برخی از هتل‌های مکه مکرمه که رو به مسجدالحرام است، به عنوان گران‌ترین اتاق‌های جهان به شمار می‌رود. بر همین اساس، اسکان زائران بر قیمت نهایی حج تمتع اثرگذار است و با راهکارهایی در زمینه اسکان می‌توان از هزینه این سفر معنوی کاست تا زائران بتوانند با هزینه پایین‌تری به حج تمتع مشرف شوند و به آرزوی دیرینه خود برسند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که شاید برخی از زائران، علاقه‌مند به حضور در هتل‌هایی باکیفیت باشند و هزینه این سفر هم برایشان چندان اهمیتی ندارد. با این وجود، بیشتر ودیعه‌‍گذاران حج تمتع با توجه به نوسان ارزی و بالا رفتن هزینه‌ها، ترجیح می‌دهند که سفری مناسب با قیمتی مناسب هم داشته باشند؛ به طوری که بسیاری از زائران خانه خدا در شرایط فعلی تمایل دارند تا با قیمت پایینی به این سفر مشرف شوند و حضور در هتل‌های لاکچری اصلا برایشان ارجحیت ندارد.

بر همین اساس هم سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته سعی داشته تا هتل‌های مناسبی را برای زائران اجاره کند و بر اساس گروه قیمتی اعلام شده، زائران اقامت خود را انتخاب می‌کنند. چرا که به گفته اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت همه امکانات اختصاص یافته به زائران از غذا و میان وعده در هر هتل یکسان است و فقط این اسکان است که برای کاروان‌ها متفاوت است و قیمت نهایی حج نیز بر اساس درجه بندی هتل‌ها تعیین شده و از یکدیگر متفاوت است.

درجه‌بندی هتل‌های محل اسکان زائران حج تمتع

هر ساله کاروان‌های زیارتی حج تمتع در گروه‌های قیمتی بر اساس اسکان درجه الف، ب، ج و د تعیین می‌شود و زائران متناسب با سلیقه و توان مالی می‌توانند در کاروان‌های پیش‌بینی شده ثبت‌نام کنند. بر همین اساس، این روند مناسبی است که از سال‌های قبل در حال اجراست.

آنچه برای کاهش هزینه سفر زائران مهم به شمار می‌رود، اسکان عوامل ستادی و اجرایی است. عوامل اجرایی با زائران در هتل‌ها مستقر هستند و به زائران خدمت می‌کنند، اما عوامل ستاد سازمان حج و زیارت و بعثه در هتل‌های دیگری اسکان دارند که اصلاح این روند می‌توان هزینه حج را کاهش دهد.

برای فعالیت نیروهای ستادی ساختمان اداری اجاره شود

برای این امر، یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که محل استقرار عوامل ستادی سازمان حج و زیارت و بعثه در ساختمان‌های با کیفیت پایین و اداری باشد. به طور مثال برای نیروهایی که به عنوان کادر اداری حضور می‌یابند، می‌توان در منطقه عزیزیه و عبدالله خیاط و شمال و جنوب مکه مکرمه ساختمان قدیمی با قیمت پایین اجاره شود. ساختمان‌هایی که مناسب اتاق‌های اداری است و وسایل مورد نیاز را نیز دارد. همچنین می‌توان برای سهولت دسترسی نیز هتل‌های معمولی نزدیک همان محل کار برای آنها اجاره کرد. اما اکنون برخی از عوامل ستادی در هتل‌های گران‌قیمت حضور دارند و حتی اتاق هتل را که برای هر تخت چند هزار ریال سعودی هزینه می‌شود، به اتاق کار تبدیل می‌کنند که این امر بر هزینه حج تمتع اثرگذار است.

بر همین اساس، پیشنهاد می‌شود که به جای حضور در هتل گران قیمت و تبدیل اتاق‌های سه و چهار تخته به اتاق کار و یک یا دو تخته، برای فعالیت‌های اداری ساختمان مجرایی با هزینه پایین اجاره کرد. به طور مثال ممکن است یک اتاق چهار تخته باشد که هزینه هر تخت هم ۱۰ هزار ریال سعودی باشد که وقتی این اتاق را دو نفره می‌کنند، یعنی به طور عملی به جای اینکه اتاقی با ۲۰ هزار ریال سعودی کرایه شود، ۴۰ هزار ریال سعودی بابت این اتاق پرداخته می‌شود! 

بیش‌تر اتاق‌های حجاج ۳ و ۴ نفره است

علاوه بر این، برای عوامل فرهنگی کاروان اتاق مجزایی در نظر گرفته می‌شود و سایر تخت‌های اتاق بلااستفاده می‌ماند. در حالی که برخی از زائران حتی در اتاق پنج نفره هم اسکان داده می‌شوند. البته اسکان زائران بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بیشتر در اتاق‌های سه و چهار نفره است و گاهی هم اتاق دو نفره در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

نکته اینجاست که برای هر تخت اتاق هزینه می‌شود. بر همین اساس، می‌توان به جای اینکه برخی از عوامل کاروان همچون روحانیون تنها در یک اتاق سه تا چهار نفره حضور داشته باشند، مثلا دو یا سه کاروان را در یک اتاق اسکان داد تا تخت‌ها به صورت مناسبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همانطور که مدیر و عوامل کاروان در یک اتاق اسکان داده می‌شوند.

علاوه بر این، دلیلی ندارد برخی از عوامل در هتل‌های گران‌قیمت همچون ویولت یا بلدالطیب حضور یابند و حتی این اتاق‌ها را که بر اساس سیستم اسکان در هتل پیش‌بینی شده، به عنوان دفتر کار مورد بهره‌برداری قرار دهند. این اقدام باعث بالا رفتن هزینه سفر حج تمتع خواهد شد که با توجه به شرایط فعلی تغییر برخی از برنامه‌ها می‌تواند هزینه‌های حج را کاهش داد.

اجاره ماشین‌های سواری لوکس برای عوامل ستادی و اجرایی!

یکی دیگر از موارد اجاره ماشین‌های متعددی است که برخی از مسؤولان اجاره می‌کنند. برخی از مسوولان در سفر حج ماشین‌هایی گران قیمت اجاره می‌کنند که می‌توان بازرسین و سایر عوامل که قصد بازدید از هتل‌ها و کاروان‌ها را دارند، با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی سعودی یا اتوبوس مخصوص ایرانیان یا حتی تاکسی‌هایی به هتل‌ها سر بزنند. علاوه بر این، با استفاده از فضای نمازخانه هتل‌ها به جای اجاره سالن جلسات در هتل‌های گران قیمت می‌توان بخشی از هزینه‌ها را کاهش داد.

به این ترتیب با رعایت برخی از این نکات تا حدود ۵ درصد از هزینه‌های حج تمتع را می‌توان کم کرد که سایر پیشنهادها برای این منظور را می‌توانید از اینجا، اینجا و اینجا بخوانید.

پایان پیام/ ت 18

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول