اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری ۳۱۰۰۰ دیابتی دارد

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عوارض اجتماعی و اقتصادی دیابت گسترده است، گفت: در حال حاضر حدود 31 هزار بیمار دیابتی در سطح استان شناسایی شده است.

چهارمحال و بختیاری ۳۱۰۰۰ دیابتی دارد

علی احمدی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، ضمن گرامیداشت هفته دیابت گفت: پرخوری، پرنوشی، پرادراری، خستگی، ضعف، کاهش قند خون، چاقی و طولانی شدن مدت زمان بهبودی زخم از جمله علائم احتمالی دیابت است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افراد دارای علائم مذکور غربالگری شده و اگر قند خون ناشتای فردی بیشتر از ۱۲۵ باشد، باید آزمایشات تکمیلی را نیز انجام دهد و در صورت تشخیص بیماری تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه قطع عضو، مشکلات کلیوی و بینایی از جمله عوارض شدید این بیماری است، بیان کرد: دیابت می‌تواند منجر به مشکلات عروقی و تاثیر منفی بر رگ‌های بزرگ و کوچک بدن مانند رگ‌های انتهای چشم و نوک انگشتان پا شود.

دیابت را کنترل کنید

وی با تاکید بر اینکه عوارض اجتماعی و اقتصادی این بیماری زیاد بوده و درمان‌پذیر نیست، اظهار داشت: معمولا اطفال به دیابت نوع یک و بزرگسالان به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان مطرح کرد: تشخیص به‌موقع و زودهنگام دیابت باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری و هزینه‌های مراقبت از بیمار می‌شود.

احمدی، استرس را یکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت دانست و افزود: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری کاهش استرس، افزایش تحرک و فعالیت فیزیکی، کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است.

چهارمحال و بختیاری ۳۱۰۰۰ دیابتی دارد

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع بیماری دیابت در منطقه خاورمیانه ۱۶.۲ درصد جمعیت و میزان شیوع جهانی ۱۰ درصد است، بیان کرد: شیوع استانی بر اساس پیمایش استپس ۹.۵ درصد و وضعیت فعلی ۵.۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال است.

رئیس مرکز بهداشت استان تعداد بیماران دیابتی استان را ۳۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۲۷ هزار نفر برای دریافت خدمات به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می‌کنند.

احمدی، اندازه‌گیری قند خون کارکنان ادارات توسط تیم سیار پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در شهرستان‌ها را از جمله اقدامات صورت‌گرفته به مناسبت هفته دیابت عنوان کرد.

وبینار بازآموزی دیابت برگزار شد

وی با بیان اینکه برگزاری وبینار بازآموزی دیابت، ویژه کارشناسان دیابت شهرستان‌ها نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در هفته دیابت است، توضیح داد: وضعیت بیماریابی، اقدامات انجام‌شده، تعداد بیماران ثبت‌شده، درصد بیماران مراقبت‌شده، میزان شیوع در ایران و خاورمیانه، بیماریابی، تشخیص و مداخله زودهنگام، مرگ ناشی از بیماری، هزینه‌های بسیار بالای مراقبت بیماری، انواع دیابت و تشخیص آن از جمله موضوعات مطرح شده در این کارگاه است.

روزشمار هفته دیابت

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» شعار اصلی هفته دیابت است، تشریح کرد: «آموزش پیش‌دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم» شعار روز اول، «آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده» شعار روز دوم، «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» شعار روز سوم، «آموزش دیابت، خودمراقبتی» شعار روز چهارم، «آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال» شعار روز پنجم، «آموزش دیابت، ارائه‌دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت» شعار روز ششم و «آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه‌ها» به‌عنوان شعار آخرین روز از هفته دیابت نامگذاری شده است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول