اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

این حمله را جدی بگیرید!

حمله «پانیک»یک هجوم ناگهانی از حس ترس و اضطراب است. این حمله علائم جسمی و روانی ایجاد می‌کند.حمله‌های مکرر و مداوم احتمالا نشانه‌ای از هراس یا اضطراب غیر معمولی است که نیاز به درمان دارد.

این حمله را جدی بگیرید!

گروه سلامت خبرگزاری فارس:حمله پانیک یک هجوم ناگهانی از حس ترس و اضطراب است. این حمله علائم جسمی و روانی ایجاد می‌کند. سطح ترس تجربه شده در اختلال پانیک غیر واقعی است و با وقایع و شرایطی که باعث حمله پانیک می شود، تناسب ندارد.

هر کسی ممکن است در عمر خود یک بار حمله پانیک را تجربه کند. اما حمله‌های مکرر و مداوم احتمالا نشانه‌ای از هراس یا اضطراب غیر معمولی است که نیاز به درمان دارد.

حمله عصبی پانیک نوعی حمله است که به علت اضطراب و ترس بسیار زیاد به وجود می‌آید و نشانه‌ها و علائم فیزیکی واضحی را در فرد مبتلا نشان می‌دهد.

حمله عصبی در فرد مبتلا ترس و اضطراب شدیدی را ایجاد می‌کند؛ به صورتی که فرد مبتلا این علائم را با بیماری‌های قلبی اشتباه می‌گیرد و فکر می‌کند که قلب او انگار مشکل دارد و به حدی زیاد می‌ترسد که گوئی می‌خواهد بمیرد.

افراد مبتلا به حمله عصبی پانیک معمولا سخت قبول می‌کنند که مشکل آنها عصبی است و پس از گرفتن نوار قلبی و تست‌های مختلف پزشکی و اطمینان از سلامت اعضای بدن خود به اجبار می‌پذیرند که به درمان اختلال خود بپردازند.

اکثریت مردم در طول عمر خود چندین بار حمله عصبی پانیک را تجربه خواهند کرد؛ زیرا با زیاد شدن سرعت زندگی‌ها و افزایش استرس و نگرانی‌ها و عواملی همچون شیوع بیماری کرونا، شدت اضطراب به شدت در افراد بالا رفته است.

پس این اختلال یک اختلال شایع عصبی است؛ اما، در صورتی که بصورت مداوم این حملات را تجربه کنید، این حملات بر روی زندگی شما تاثیر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که نه دیگر می‌توانید بخوابید و نه کار کنید.

حمله عصبی پانیک درست است که خیلی ترسناک است، (برای فهم این ترس کافی است تصور کنید که هر لحظه مرگ به سراغ شما می‌آید) اما خوشبختانه قابل درمان است. 

همانطور که اشاره کردیم افراد مبتلا به اختلال پانیک، زمانی متوجه آن می‌شوند که دچار حمله عصبی شوند. این حملات در بازه‌ای از روز ممکن است فقط به سراغ آنها بیاید؛ برای مثال فقط در هنگامی که برای خواب به تخت خود می‌روند یا زمان عبور از راه پله و سوار شدن به آسانسور یا قرارگیری در فضاهای بسته و حتی ممکن است از چیزی در آن لحظه نترسیده باشند و استرس انجام کاری هم نداشته باشند.

اصلی ترین نشانه‌های حملات پانیک ضربان قلب سریع، احساس حمله قلبی، لرزش، سوزن سوزن شدن است که همان طور که بیان کردیم در هر بازه زمانی می‌توانند در فرد مبتلا خود را نشان دهند

 

حمله عصبی پانیک در هر فرد ممکن است رخ بدهد و در صورت تکرار این حملات است که تشخیص می‌دهند که فرد دچار اختلال پانیک است.

اصلی ترین نشانه‌های حملات پانیک ضربان قلب سریع، احساس حمله قلبی، لرزش، سوزن سوزن شدن است که همان طور که بیان کردیم در هر بازه زمانی می‌توانند در فرد مبتلا خود را نشان دهند. همین طور این حملات تعداد مشخصی هم ندارند و می‌توانند چند مرتبه در روز و یا چندین مرتبه در سال اتفاق بیفتند.

 زنان بیشتر از مردان به اختلال پانیک دچار می‌شوند و از لحاظ سنی نیز این اختلال معمولا در اواخر دوران نوجوانی یا در ابتدای جوانی خود را نشان می‌دهد.

حملات پانیک همان طور که گفتیم زمان و مکان مشخصی ندارند و به یکباره شروع می‌شوند. علائم حملات عصبی پانیک می‌توانند در حال قدم زدن در هنگام خرید و یا در هنگام رانندگی یا یک جلسه کاری مهم که کمی برای آن استرس دارید رخ بدهد؛ بنابراین حتما آنها را جدی بگیرید و در اولین فرصت برای درمان پانیک خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که حمله عصبی پانیک انواع مختلفی دارد ولی طبق آمار بدست آمده معمولا افراد این حملات عصبی را در حدود چند دقیقه تجربه می‌کنند و پس از اتمام آنها احساس فرسودگی ناشی از خستگی دارند.

علائم اصلی حملات پانیک عبارت‌اند از:

احساس ترس از بلایی که قرار است به سرشان بیاید
نگرانی از مرگ
ترس از دست دادن کنترل خود
عرق
لرزش
احساس خفگی
تپش قلب شدید
گرفتگی در گلو و قورت دادن دائم آب دهان
حالت تهوع
گرفتگی شکم
درد قفسه سینه
سردرد و احساس سردی یا سبکی سر
سرگیجه و غش
احساس خواب رفتگی یکی از اعضای بدن و یا گزگز
تنگی نفس
ضعف و درد معده

تاثیر علائم حملات پانیک بر زندگی اجتماعی

این حملات عصبی می‌توانند به قدری بر زندگی افراد مبتلا تاثیر بگذارند که آنها از این که در جمعی حضور داشته باشند بترسند و در نتیجه بخواهند که تنها باشند و از سایرین دوری کنند. همین طور ممکن است که این افراد از ورود به مکان‌هایی که در آنجا دچار حمله عصبی پانیک شده‌اند ترس داشته باشند و دائم نگران باند که در یک مکان یا زمان خاص بار دیگر این حملات به آنها دست بدهند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر هر یک از علائم حمله عصبی پانیک را دارید و از یکی دوبار بیشتر این حملات بهتان دست داده است، هرچه سریع تر به یک متخصص روانپزشکی مراجعه فرمائید. این حملات همان طور که گفتیم بسیار فرد مبتلا را آزار می‌دهند و فرد نمی تواند به خودی خود آنها را کنترل کند و ممکن است در صورت عدم درمان حال فرد را از حال فعلی بدتر هم کند.

علت حمله عصبی پانیک

برای علت حمله عصبی پانیک هنوز هیچ چیز قطعی یافت نشده است اما عواملی را می‌توان نام برد که تاثیر آنها بر این حملات اثبات شده است.

این عوامل عبارت‌اند از:

ژنیک افراد و ارث بردن این اختلال از والدینشان

قرار گیری در معرض استرس زیاد به شکل‌های مختلف

یک تصادف یا واقعه‌ای  که دچار ترس شدیدی در او شده باشد

مصرف بیش از حد دخانیات یا کافئین

جدایی خود فرد یا پدر و مادر و یا افزایش تعداد افراد خانواده

مرگ یا بیماری یکی از افراد نزدیک و ترس از دست دادن سایر عزیزان

برخی افراد به طور کلی اضطراب بیشتری نسبت به سایرین دارند

 اصلی ترین عوارض حملات عصبی پانیک 

ظاهر شدن فوبیاهای خاص در فرد مثل ترس از حضور در یک مکان خاص و یا ترس از انجام فعالیت خاصی

احساس نیاز به چکاپ دائم پزشکی و جستجوی مشکل در اعضای بدن

عدم حاضر شدن در اجتماع و گوشه گیری

ایجاد مشکل در خانه، محل کار یا مدرسه و دانشگاه

بوجود آمدن اختلالات دیگر مثل اختلالات اضطراب و افسردگی

فرسودگی و خستگی ناشی از حملات و فکر های منفی مثل خودکشی

مصرف سو دخانیات و الکل

عدم توانایی در مدیریت منابع مالی

ظهیرالدین، روان‌پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره بیماری پانیک بیان داشت:‌پانیک حمله اضطرابی خیلی شدید است که فرد احساس تنگی نفس، افتادن و از دست دادن می‌کند.

وی ادامه داد:‌این حمله اضطرابی بین 10 دقیقه تا یکساعت طول می‌کشد و ممکن است میل به فرار و انزوا داشته باشد؛ البته ترسناک است، اما خطناک نیست.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: درمان آن از طریق دارو یی و شناختی است و رژیم غذایی مناسب است؛ضمن اینکه مصرف هر نوع دود و دخانیات، چای و کافئین مضر است.

ظهرالدین افزود:‌سنین شایع این بیماری بین 20 تا 30 سال است و در گروه سنی 45 تا 55 سالگی نیز وجود دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول