اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

برنامه 3 میلیارد دلاری نیجریه برای دوگانه‌سوزی خودروها با کمک شرکت‌های ایرانی

کارشناس انرژی گفت: قیمت گازوئیل در نیجریه 1.6 دلار بر لیتر است و برای مصرف‌کننده توجیه اقتصادی دارد تا از گازوئیل به سمت CNG و LNG حرکت کنند و در این بین قرار است از ظرفیت شرکت‌های ایرانی استفاده شود.

برنامه 3 میلیارد دلاری نیجریه برای دوگانه‌سوزی خودروها با کمک شرکت‌های ایرانی

ابوالفضل مبینی در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به ظرفیت کشور نیجریه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای این کشور عنوان کرد: نیجریه کشوری است که گاز و نفت فراوان دارد. سالانه حدود 22 میلیون تن LNG صادر می‌کند و در زمینه تکنولوژی LNG، از خدمات و مهندسی شرکت‎‌هایی مثل Shell استفاده می‌کند. قیمت گازوئیل در نیجریه 1.6 دلار بر لیتر است که خب برای مصرف‌کننده توجیه اقتصادی خوبی دارد تا از گازوئیل به سمت CNG و LNG حرکت کنند.

*دولت نیجریه به دنبال دوگانه‌سوز کردن یک میلیون خودروی بنزینی

وی افزود: شرکت‌های واردکننده خودرو در نیجریه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت خودروهای LNG و CNG حرکت کنند. اما یکی از بزرگترین مشکلاتشان نبود شبکه سراسری گاز در کشور نیجریه است که تجربیات و دانش کشور عزیزمان را در پیاده سازی این موضوع در نیجریه نیاز دارند.

مبینی گفت: علاوه بر آن، در موضوع تبدیل کارگاهی نیز به تجربیات ما نیاز دارند و البته در موضوع مدل مادر و دختر در توسعه CNG نیز به ابتکارات و دانش ایران نیاز دارند. به گفته دولت نیجریه اگر یک میلیون خودرو با سوخت سی‎ان‎جی وارد بازار این کشور شود، یارانه بنزین را برداشته و قیمت بنزین را به حدود یک دلار نزدیک می‌کند.

 

*یک شرکت ایرانی موفق به اخذ پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروهای نیجریه شد

کارشناس ارشد حوزه سی‌ان‌جی ادامه داد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با اتکا به متخصصان داخلی جوان و نخبه خود، با تشکیل کنسرسیومی متشکل از تمام دست اندرکاران صنعت CNG در ایران، توانسته وارد فاز اجرایی این پروژه عظیم و کلان در کشور نیجریه شود.

وی گفت: البته این موضوع در کشور سوریه نیز از مرحله مطالعاتی آن، در مرحله ورود به فاز اجرایی است و امید داریم که مسئولان مربوطه با همت و پشتیبانی خود از این کنسرسیوم، زمینه‌سازی برای پیشبرد این پروژه و صادرات خدمات فنی و مهندس صنعت CNG به سایر کشورها کنند.

* پیشنهاد توسعه سی‌ان‌جی در خودروهای دیزلی در ایران

مبینی توضیح داد: در حال حاضر ما یک موهبت خدادادی به نام گاز و یک شبکه سراسری گاز داریم که حاصل 40 سال سعی و تلاش شبانه‌‍‌روزی متخصصان داخلی است. حال چرا باید از این موهبت الهی و دستاورد بزرگ چشم‌پوشی کنیم یا به حداقل‌ها رضایت بدهیم؛ ما می‌توانیم در هر نقطه از کشور که نیاز باشد، میکرو LNG ایجاد کنیم. امروزه برخی از مسئولان با افتخار از واردات اتوبوس برقی به کشور خبر می‌دهند. در صورتی که هر اتوبوس برقی در حدود 600 هزار دلار هزینه دربردارد که در حدود 400 هزار دلار آن برای باتری اتوبوس است که هر 5 سال باید باتری آن را تعویض کنیم، خب چرا از اتوبوس پایه گازسوز استفاده نکنیم؟ هم تکنولوژی داخلی آن وجود دارد و هم دانش و مهارت ساخت، تعمیر و نگهداری آن. از طرفی عمر هر اتوبوس از 5 سال به 20 سال می‌رسد و هزینه تولید آن بسیار کمتر است و هم چرخ اقتصاد کشور به حرکت درمی‌آید.

* برنامه 3 میلیارد دلاری نیجریه برای دوگانه‌سوز کردن خودروها

مبینی گفت: امروزه کشور نیجریه حاضر شده است که 3 میلیارد دلار برای توسعه صنعت CNG خود هزینه کند. این انتخاب کشور نیجریه از آن جهت است که این قرارداد برای این کشور سالانه حداقل 2 میلیارد دلار منفعت خواهد داشت.

کارشناس ارشد حوزه سی‌ان‌جی تاکید کرد: همانطور که در کشور خودمان نیز مشاهده کردیم و تجربه ملموسی داشتیم که با تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز، در مدت 6 ماه بازگشت سرمایه رخ داد. یعنی دولت توانست با سرمایه‌گذاری اندکی که در حوزه تبدیل کارگاهی کرد، در سال 98 در مدت 6 ماه بازگشت سرمایه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کشور ما با 5 میلیون خودروی دوگانه‌سوز، تنها 23 میلیون متر مکعب CNG استفاده می‌کند که این امر موجب شده است تا سهم بنزین در سبد سوخت کالا، کاهش یابد و از واردات بنزین جلوگیری شود. حال کافی است همین موضوع را برای خودروهای سنگین نیز اجرایی کنیم. خواهیم دید که می‌توانیم در موضوع گازوئیل نیز موفق ظاهر شویم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول