اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

یک آخرهفته جذاب با سالادهای خوشرنگ و لعاب پاییزی

امروز می خواهیم برای دورهمی خانوادگی آخر هفته، چند پیشنهاد پاییزی خوشرنگ و لعاب به خانم های خانه بدهیم تا با چند سالاد جذاب بتوانند خوراکی های رنگارنگ و پرخاصیت پاییزی را هنرمندانه باهم ترکیب کنند و سفره های آخرهفته خانواده را کمی متنوع تر بچینند.

یک آخرهفته جذاب با سالادهای خوشرنگ و لعاب پاییزی

گروه زندگی- نفیسه خانلری- محال است خانه باشیم و این جمله "چی بپزم"؟ را از زبان مادرها نشنویم. تازه جالب تر اینجاست که اگر کلی مغزمان را به چالش بکشیم و ۱۰ مدل غذا هم به مادرجان پیشنهاد بدهیم، بازهم این ماه بانو همان چیزی را درست می کند که از قبل به فکرش بوده! و من هیچ وقت نفهمیدم که اصلا دلیل این پرسش چالش برانگیز چیست؟ 

این ها را گفتیم چون ما هم امروز می خواهیم برای دورهمی خانوادگی آخر هفته، چند پیشنهاد پاییزی خوشرنگ و لعاب به خانم های خانه بدهیم تا با چند سالاد جذاب بتوانند خوراکی های رنگارنگ و پرخاصیت پاییزی را هنرمندانه باهم ترکیب کنند و سفره های آخرهفته خانواده را کمی متنوع تر بچینند. به خصوص اینکه زمانی زیادی تا پایان پاییز و خداحافظی با فصل رنگ ها نمانده و پاییز که تمام شود، باید با محصولات پرخاصیتش خداحافظی کنیم تا برسیم به یک پاییز دیگر. البته امیدواریم که این پیشنهادات ما، چیزی شبیه به پیشنهادات شما برای مادرهایتان نباشد! راستی اگر پیشنهادات ما خریدار داشت، حتما خودتان هم دست به چاقو شوید و مادرها را تنها نگذارید.

سالاد انار؛ یک اثر هنری جذاب

همان دفعه اولی که در مهمانی تولد خان عمو با ترکیب انار و کلم قرمز آشنا شدم، یک جوری دلم برای این ترکیب خوشرنگ ضعف رفت که قید تعارف را زدم و اولین نفری بودم که ظرف سالاد را از وسط سفره برداشتم. انصافا هم ترکیب جذاب و به جایی بود. شک نکنید که حتما شما هم عاشقش می شوید، پس دست به کار شوید و تا فصل انار تمام نشده، این سالاد را امتحان کنید.

یک عدد کلم قرمز، ۲ عدد انار که شیرین و ترش بودنش خیلی مهم نیست به اضافه مقداری گردو، سس مایونز، نمک، فلفل سیاه و کمی گلپر و آویشن. بله به همین راحتی؛ فقط کافی است کلم ها را ریز خردکنید و انار دان شده و بقیه مواد را به آن بیفزایید. کار ساده ای است اما نتیجه اش همه را شگفت زده خواهد کرد.

 

سالاد گل کلم؛ یک میان وعده کامل

همه خانم های دست و پنجه دار ایرانی هرسال با رسیدن پاییز و رونمایی از گل کلم هایی که نوید شور و ترشی های وسوسه انگیز را می دهند، به عشق خانواده دست به کار می شوند که احتمالا الان هم هنر دستشان حسابی جاافتاده؛ اما آیا می دانستید که این گل کلم ها کاربردهای دیگری هم دارند و مثلا با آن ها می توان یک سالاد بسیار لذیذ و پرخاصیت درست کرد؟ خوشبختانه هنوز فصل گل کلم تمام نشده و با خیال راحت می توانید روی این سالاد به عنوان یک گزینه خاص برای سفره هایتان حساب کنید.

برای درست کردن این سالاد، یک گل کلم کوچک و 2 عدد هویج را به مدت 15 دقیقه یعنی فقط درحدی که بافت آن ها کمی نرم شود، بخارپز کنید. سپس دوعدد خیار، یک عدد فلفل دلمه ای کوچک، یک استکان ذرت پخته شده، مقدار کمی شوید و پیازچه تازه و مقداری سس مخصوص را به آن اضافه کنید. برای تهیه سس این سالاد درست مثل سس سالاد کاهو باید مقداری سس مایونز، ماست سفت، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه را ترکیب کرده و به سالادتان بیفزایید. این سالاد یک پیش غذا یا میان وعده کامل برای خانواده است.

سالاد اسفناج؛ مزه ای متفاوت از پاییز

ما ایرانی ها معمولا اسفناج را بصورت پخته مصرف می کنیم و خیلی عادت به خوردن اسفناج خام نداریم اما خوب است بدانید که استفاده از اسفناج خام به خصوص در ترکیب یک سالاد پاییزی آنقدر جذاب و دوست داشتنی است که حتما مشتری ثابتش می شوید. در اینجا می خواهیم شما را با یکی انواع مختلف سالادهای اسفناج آشنا کنیم تا ضمن تجربه یک طعم خاص و متفاوت، از خواص اسفناج خام نیز بهره مند شوید.

برای تهیه این سالاد به اندازه یک کاسه متوسط برگ اسفناج تازه و کوچک، یک عدد انار، یک عدد پیاز قرمز کوچک حلقه شده، یک عدد پرتقال، چند عدد گوجه گیلاسی یا گوجه خردشده، مقداری گردو، زیتون بی هسته، پنیرفتای مکعبی خردشده و چند چاشنی نیاز دارید. تهیه این سالاد بسیار راحت است فقط کافی است اسفناج ها را به اندازه کاهوی سالادی خرد و با همه مواد مخلوط کرده و درمرحله آخر هم مقداری سس بالزامیک، آبلیمو، روغن زیتون و نمک به سالادتان اضافه کنید. راستی اگر هریک از مواد را دراختیار نداشتید نگران نباشید. در آشپزی قانون خیلی معنایی ندارد و می توانید ماده مشابه دیگری جایگزین کنید.

 

سالاد لبو؛ یک تابلوی هفت رنگ نقاشی

سالاد لبو از آن سالادهایی است که شاید تا حالا تجربه نکرده باشید اما ترکیب این سالاد با ذائقه ما ایرانی ها همخوانی دارد و به احتمال زیاد می تواند نظر همه حتی بچه های کوچک را جلب کند، پس اگر این آخر هقته مهمان دارید و یا حتی خودتان دورهم جمع هستید، حتما دست به کار شوید و این سالاد خوش خوراک را به عشق خانواده آماده کنید.

برای این سالاد، تقریبا همه مواد باید پخته باشد. 2 عدد لبو، 2 عدد سیب زمینی، 2 عدد هویج و یک پیمانه لوبیا چیتی، مواد اصلی این سالاد هستند که همه آن ها را پخته و سپس خرد می کنید. حالا به این ترکیب، مقداری خیارشور، کاهو، سس مایونز، آبلیمو و نمک و فلفل می افزایید. البته به جای لوبیا چیتی می توانید از سینه مرغ خردشده هم استفاده کنید. به همین سادگی سالاد شما که بیشتر شبیه به یک تابلوی هفت رنگ نقاشی است، برای رفتن سرسفره آماده است. نوش جانتان.

 

سالاد کدوحلوایی؛ تجربه ای خاص تر از خاص

شاید فکر کنید درست کردن برخی سالادها مثل همین سالاد کدو حلوایی ریسک بالایی دارند و مثلا ممکن است اهالی خانه خیلی از آن استقبال نکنند اما از ما می شنوید هیچ فرصتی را برای یک تجربه جدید از دست ندهید و با شناختی که از ذائقه خانواده دارید، حتی شده با کمی تغییر در ترکیب مواد، سالادهای خاص و متفاوت را سر سفره بگذارید. مطمئن باشید سالاد کدوحلوایی ذائقه همه را قلقلک خواهد داد.

حدود نیم کیلو کدو را با مقدارکمی شیره انگور بخارپز کرده و قبل از آنکه بافت خود را از دست دهد از روی شعله بردارید و به تکه های کوچک برش دهید. سپس یک سینه مرغ مکعبی خرد شده، مقداری کلم قرمز یا کاهو، گوجه گیلاسی نصف شده و مقداری گردو را به کدوحلوایی اضافه کنید و درپایان هم با مقداری سرکه سیب، روغن زیتون، نمک و فلفل، سالادتان را طعم دار کنید. از امتحان کردنش نترسید؛ این یک ترکیب خاص است و هنر شما را حسابی به نمایش می گذارد.

 

سالادمیوه؛ ترکیبی از طعم های پاییزی

همه شما که اهل آشپزی و هنرنمایی هستید، کاملا با سالاد میوه آشنایی دارید و به خوبی می دانید که در هر فصلی می توان سالاد میوه مختص به همان فصل را درست کرد و حسابی از طراوت و تازگی آن لذت برد. گرچه درست کردن سالاد میوه کار به ظاهر ساده ای است اما آن هم، برای خود فوت و فنی دارد. خرد کردن با حوصله میوه ها بدون آنکه آبشان راه بیفتد و هم زدن سالاد با آرامش کامل، اصلی ترین فن داشتن یک سالاد میوه باکیفیت است که قطعا شما از پس آن برمی آیید.

برای درست کردن سالاد میوه پاییزی می توانید از ترکیب میوه های مختلفی همچون پرتقال، نارنگی، کیوی، انار، موز و سیب سفید و قرمز پوست نکنده استفاده کنید. همه میوه ها را خرد کرده و تکه های نارنگی و پرتقال را به شکل پره پره های درسته یا نصف شده در سالاد بریزید. راستی حواستان باشد که خردکردن موز و سیب را برای آخرین مرحله بگذارید تا خیلی سیاه نشوند. این سالاد نیاز به سس خاصی ندارد اما درصورت تمایل می توانید از مقداری شربت پرتقال رقیق شده برای شیرین کردن سالادتان استفاده کنید.

خب حالا که با سالادهای پاییزی ما آشنا شدید، سری به یخچال بزنید و با هرآنچه در خانه دارید، اولین قدم را برای درست کردن یکی از این سالادها بردارید. راستی در این روزهای آخرهفته تا می توانید به اعضای خانواده میدان دهید تا آن ها هم بتوانند پا به آشپزخانه یا همان حوزه استحفاظی تان بگذارند و از همکاری با شما و ترکیب این جذاب های پاییزی لذت ببرند. به این می گویند یک تیر و چند نشان!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول