اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

خودکفایی و ۶ میلیون یورویی که در کشور ماند/تبدیل تحریم به فرصت این بار در گیلان

در سال‌های اخیر به همت جوانان و نخبگان ایرانی و با حمایت مجموعه اقتصادی کوثر، تحریم‌های تهدیدی اقتصادی تبدیل به فرصت‌های ارزشمندی در میدان خودکفایی و عدم وابستگی شد که امروز با تولید ۸۰ دستگاه جوجه‌کشی در سال، باعث جلوگیری از خروج حدود ۶ میلیون یورو ارز از کشور می‌شود.

خودکفایی و ۶ میلیون یورویی که در کشور ماند/تبدیل تحریم به فرصت این بار در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، خاطره احمدی نژاد؛ کارخانه جوجه‌کشی انزلی که به دلیل تحریم‌ها و نبود تجهیزات و امکانات کافی سال‌ها در انتظار بهره‌برداری بود امروز پس از ۱۰ سال افتتاح و بهره‌برداری شد.

صنعت تولید، گرداننده اصلی اقتصاد کشور‌هاست، راه‌اندازی واحد‌های تولیدی علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود، فرصت‌های شغلی بی‌شماری نیز ایجاد می‌کند.

باتوجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که در سال‌های اخیر گریبانگیر صنعت‌ها به‌خصوص واحد‌های تولیدی شده است آغاز فعالیت‌های تولیدی حتی در ابعاد کوچک، کار آسانی نیست و عملاً ایجاد واحد تولیدی و اشتغالزایی همان‌قدر که نتیجه‌ای ارزشمند و بزرگی در پی دارد، مسیری پر چالش نیز در پیش رو دارد.

استان گیلان ۱۷ درصد تولید در بخش طیور کشور را تأمین می‌کند که متأسفانه بخشی از زنجیره صنعت طیور در سال ۹۵ به علت تحریم‌ها به چالش کشیده شد و در پی آن عزم جدی دشمنان برای بر زمین زدن صنعت و تولید کشور بیش از پیش برای همگان آشکار شد

کارخانه جوجه کشی فتح خرمدشت در سال ۹۵ خریداری شد که پس از تجهیز کامل و به روزرسانی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه با سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در ابعاد ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار افتتاح شد.

این پروژه که به همت سازمان اقتصادی کوثر و بخش خصوصی محقق شد بیانگر عملکردی مثبت در راستای حمایت از کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار است.

ناصر فخاری رئیس سازمان اقتصادی کوثر می‌گوید امروز بهره برادری از تجهیزی را جشن می‌گیریم که توسط فرزندان شهدا و جانبازان و ایثارگران شکل گرفت.

فخاری این افتخار را مدیون جوانانی می‌داند که در پاسخ به تحریم‌کنندگان دستگاه‌هایی انحصاری در دست ابرقدرتان، را بومی‌سازی کردند بطوری که اگر کسی به ماشین آلات روز دنیا در جوجه‌کشی نیازمند باشد می‌تواند در داخل کشور آن را تهیه کند.

به گفته رئیس این سازمان اقتصادی در حال حاضر ۱۷ درصد مرغ اجداد کشور در گیلان تولید می‌شود، که این یعنی ۱۷ درصد امنیت غذایی کشور در حوزه طیور در استان گیلان است و اگر می خواهیم این مسئله حفظ شود و ادامه داشته باشد باید حمایت شود و زیرساخت‌های مورد نیاز آن را تامین کنیم.

وی معتقد است که امروز دشمن نمی‌تواند هیچ ضربه‌ای در امنیت غذایی به کشور و مردم وارد کند و می‌گوید اگر می‌خواهیم این امنیت حفظ شود و به سطوح بالاتر برود باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

دکتر مهربخش فرزند شهیدی که بانوی نخبه و مدیر عامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر نیز هست از افزایش تقاضا و  پذیرش پروژه‌های دیگر  از جمله افتتاح  چهار کارخانه در کشور که ۲ واحد آن در سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت زدایی احداث می‌شود خبر می‌دهد و می‌گوید «مجموعه مکانیزاسیون این ظرفیت را در خودش می‌بیند که با افزایش ظرفیت بتواند پشتیبانی لازم را نسبت به واحدهای تولیدی بخصوص واحدهای جوجه کشی  سراسر کشور اعمال کند.»

مهربخش با اشاره به تشدید تحریم‌ها می‌گوید که از سال ۹۶ و ۹۷ در پی شدت گرفتن تحریم‌ها و به دلیل وابستگی که حوزه طیور به واردات داشت، این حوزه متوجه تهدید جدی تحریم شد و این مهم یادآوری شد که اروپاییان و آمریکاییان هرزمان که قرار بود فن‌آوری به ما انتقال دهند از چهار حالت خارج نبوده یا نمی‌آمدند یا می‌آمدند و‌ امین نبود، یا می‌آمدند و به بهانه‌ای کار را ر‌ها می‌کردند و یا می‌آمدند و سواستفاده می‌کردند که بند سوم این مهم شامل حال ما شد و کار را نیمه تمام ر‌ها کردند و رفتند که سرانجام پس از دوسال به همت جوانان متعهد و متخصص ایرانی تهدید تحریم به فرصت تبدیل شد.

 


حجت‌الاسلام بخشعلی مولایی مدیر عامل کارخانه در آیین کارخانه تمام ایرانی می‌گوید خداوند در قرآن می‌فرماید هیچگاه به ظالم تکیه نکنید و‌مانیز با تکیه بر این آیه و تلاش و همت دلسوزان و جوانان غیرتمند این مرز و بوم توانستیم به افتخارات بسیاری دست یابیم که امروز نمونه‌اش را در گیلان شاهد بودیم.

مولایی به تحریم‌های ظالمانه اشاره می‌کند و می‌گوید در ابتدا در سال ۹۵، تعداد ۶ دستگاه وارد کردیم که به علت مواجه شدن با تحریم‌ها امکان واردات دستگاه‌های دیگر را نداشتیم که تصمیم گرفتیم با سرمایه‌گذاری از ساخت دستگاه‌ها و بومی‌سازی آن حمایت کنیم که امروز نتیجه‌اش را شاهد بودیم و این افتخار را مدیون مهندسین، کارشناسان و کارگران و تلاش شبانه‌روزی آنان هستیم.

وی در ادامه با اشاره به بالا بودن کیفیت دستگاه‌های بومی‌سازی شده می‌گوید، «دستگاهی که توسط مهندسین ایرانی تولید شد از نمونه‌های خارجی چیزی کم ندارد و طبق بررسی‌های به‌عمل آمده حتی در مواقعی راندمان بالاتری نسبت به نمونه خارجی را به ثبت رسانده و دیگر دشمن نمی‌تواند درزمینه تولید به‌خصوص گوشت و مرغ و کشاورزی تهدیدی برای ما ایجاد کند.»

مدیر عامل کارخانه در انتهای صحبت‌هایش می‌گوید که در شرکت ما ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم مشغول به کار هستند که به دلیل جذب پرسنل توانمند‌امید است شاهد افزایش ظرفیت در این کارخانه باشیم.


محمد پورخوش سعادت فرماندار بندر انزلی می‌گوید دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته کمک‌های بسیاری در رسیدن به امنیت غذایی کردند که امروز بتوانیم در تحریم‌شکنی اقدامات مثبتی انجام دهیم.

وی معتقد است فشار‌هایی که سال‌هاست با اهداف شوم از هرسو بر جمهوری اسلامی وارد می‌شود نباید موجب شود مردم نسبت به تلاش‌های جوانان و نخبگان کشور بی‌تفاوت شوند.

پور خوش سعادت می‌گوید که این حجم از فشار و دشمنی چیز جدیدی نیست و کشور ایران در طول تاریخ به دلیل دارا بودن منابع ثروت و مردم متمدن موجب طمع کشور‌های غاصب بوده و ما همچنان تلاش خواهیم کرد تمامی ظرفیت‌های کشور به ویژه استان گیلان که دارای ظرفیت‌های بالایی است را در جهت بهبود سطح زندگی مردم بکار بگیریم.

محمد صادق واعظی مدیر عامل هلدینگ کشاورزی کوثر نیز در این مراسم  هلدینگ کشاورزی کوثر را متنوع‌ترین هلدینگ کشاورزی کشور دانست که بخش عمده پورتفوی این شرکت در حوزه تولید طیور گوشتی و تخم گذار است.

به گفته مدیر عامل هلدینگ کشاورزی کوثر این هلدینگ ۷۰ درصد جوجه پدر و مادر گوشتی و ۴۰ درصد جوجه پدر و مادر تخم گذار را تولید می‌کند و در این هلدینگ شرکت‌های متعددی در بخش‌های دام های و سبک و سنگین، خوراک دام، زراعت و آبزیان فعالیت می‌کنند و عملاَ کار توسعه و تکمیل زنجیره تشکیل شرکت‌ها در حوزه را برعهده دارد.

مجموعه اقتصادی کوثر کار توسعه و تکمیل شرکت‌ها در حوزه‌های متنوع را برعهده دارد و با تولید ۸۰ دستگاه جوجه‌کشی در سال باعث جلوگیری از خروج حدود ۶ میلیون یورو ارز از کشور خواهد شد.

با توجه به گام‌هایی که در حوزه دانش بنیان توسط جوانان این مرز و بوم برداشته شده امیدواریم با حمایت‌های بیشتر، تکمیل حوزه‌های دیگر به ویژه در بخش اقتصادی را شاهد باشیم.

 

 

پایان پیام /۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول