اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین افشاگری موساد درباره نحوه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

افسران موساد با حضور در یک مستند تلویزیونی، نحوه دور زدن قضیه فلسطین و عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را فاش و اذعان کردند که روند عادی‌سازی 30 سال پیش از امضای توافقنامه آبراهام آغاز شده بود.

جدیدترین افشاگری موساد درباره نحوه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با پخش مستندی تحت عنوان «اسرار خلیج» از شبکه شبه رسمی «کان» تلویزیونی رژیم صهیونیستی، که در آن، سران موساد؛ سرویس اطلاعات خارجی این رژیم، به بازگو کردن فعالیت‌های خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس در دوره‌ای که ارتباطات در این سطح، به شدت محرمانه بود، پرداختند، دیگر فاش شد که  سرویس جاسوسی موساد، نزدیک به سه دهه پیش از امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط موسوم به «ابراهام» در سال ۲۰۲۰ با بحرین و امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، با این کشورها تعامل و رابطه داشته است.

روزنامه رأی الیوم با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: این فیلم مستند که در منامه بحرین با موافقت مقامات این کشور تصویربرداری شده، نشان می‌دهد که قبل از 30 سال پیش، مردان موساد و وزارت خارجه اسرائیل نمایندگان خود را به کشورهای حوزه خلیج [فارس] اعزام کرده‌اند و این افراد با اسامی مستعار در این کشورها فعالیت داشتند. 

بر اساس این گزارش، «عساف لیبرمن» کارگردان و مجری فیلم مذکور می‌گوید که مردان موساد که به صورت کاملاً مخفیانه و دور از چشم دیگران فعالیت داشتند، برای نخستین‌ بار فاش کردند که چگونه از زمان ورود خود به کشورهای خلیج فارس، موفق به ایجاد روابط با مقامات ارشد این کشورها شده‌اند و از طریق آن‌ها با خاندان‌های حاکم‌ ارتباط گرفته‌اند. در این مستند، شهادت یکی از مأموران موساد که به دلایل امنیتی _ شاید به این دلیل که او هنوز در این دستگاه خدمت می‌کند_ با پنهان کردن چهره‌اش نشان داده شد، در این خصوص پخش شد و تلویزیون اسرائیل نیز تایید کرد که او قدیمی ترین مامور موساد در خلیج فارس است. 

در این مستند، مصاحبه با «زیپی لیونی» وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی که نقش بسزایی در برقراری روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت و خود نیز زمانی یکی از افسران موساد بود و حتی متهم به قتل یک دانشمند عراقی در پاریس بوده، بسیار قابل توجه بود. هرچند که او ترجیح داده تا به امروز، این اتهام را تایید یا رد نکند.

لیونی در این فیلم مستند فاش کرد که در دوره‌ای که در پست وزارت خارجه حضور داشت، با سران عربی که روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی نداشتند، در «همایش صلح جهانی» شرکت کرده است و «برخلاف گذشته، همتایان عرب من را ترک نکردند، بلکه باقی ماندند و پس از سخنرانی من کف زدند. به این ترتیب برای من روشن شد که اماراتی‌ها و بحرینی‌ها برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل به پختگی رسیده‌اند».

وی در ادامه مدعی شد: « اماراتی‌ها پهپادهای اسرائیلی را خریدند و در مقابل آن ده‌ها میلیون دلار پرداخت کردند و حتی اشاره کردند که این سلاح در حمله نظامی اسرائیل برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران مشارکت خواهد داشت، اما وزارت امنیت تل‌آویو در آن زمان، با این فروش مخالفت کرد، امری که به شدت اماراتی‌ها را تحت تاثیر قرار داد».

به گفته «باراک رافید» تحلیلگر سیاسی که در این فیلم مستند، نیز از سخنان او استفاده شد، نقطه آغاز روابط عربی با رژیم اشغالگر، «کنفرانس مادرید» در سال ۱۹۹۱ بود، زیرا در این کنفرانس، اسرائیل برای نخستین‌بار در تاریخ خود توسط کشورهای عربی که جرأت برقراری رابطه با آن را نداشتند «مشروعیت» یافت. پس از این کنفرانس، کشورهای عربی، برقراری روابط نیمه سری و نیمه رسمی با این رژیم را آغاز کردند.

اما «جرمی ایساچاروف» معاون سابق سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، گفت: «روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار محرمانه بود و تنها تعداد کمی از شخصیت‌ها از این موضوع اطلاع داشتند و در بسیاری از موارد من شاهد عینی تبدیل شدن این روابط به روابط صمیمانه در مقایسه با روابط ما با سایر کشورها، بودم».

علاوه بر این، گفته می‌شود که «بروس کشدان» دیگر دیپلمات رژیم صهیونیستی که مسئول روابط خارجه این رژیم در کنفرانس مادرید بود و عملاً برجسته ترین کارمند اسرائیلی بود که به عنوان مسئول روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس تعیین شده بود، یک واحد مخفی در وزارت خارجه در تل‌آویو ایجاد کرد که وظیفه آن تنظیم و سازماندهی روابط با کشورهای خلیج فارس بود.

از سوی دیگر، «حاییم تومر»  رئیس سابق دو بخش اطلاعات و «تیفل» در موساد، مدعی شد: «داستان عشق اسرائیل با کشورهای خلیج [فارس] از طریق موساد از بیش از سه دهه پیش آغاز شد.. درهای گفت‌وگوهای پنهانی توسط سلطان قابوس در عمان به روی ما باز شد که به روابط بین شرق و غرب از جمله اسرائیل و این‌که سلطان نشین عمان می تواند پلی برای این روابط باشد، اعتقاد داشت».

اما «دیوید میدان» از فرماندهان سابق یگان تیفل در موساد در این مستند ادعا می‌کند: «کشورها خلیج [فارس] از دو تهدید راهبردی هراس داشتند. نخست؛ ایران که کشوری [اسلامی و شیعی] بود و دشمن اصلی و تاریخی آن‌ها محسوب می‌شود و دوم، اسلام افراطی و رادیکالی.هر دوی این تهدید‌ها از مهمترین دشمنان اسرائیل هستند، بنابراین ما همگرایی منافع داشتیم، اما به دلیل مسئله فلسطین در تحکیم روابط با کشورهای خلیج فارس پیشرفت نکردیم».

تومر، دیگر همقطار میدان ادامه داد: «پس از امضای توافقنامه [اسلو] در سال ۱۹۹۳ در واشنگتن، بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین، همه فهمیدند که در این مقطع زمانی قواعد بازی تغییر کرد، زیرا عملا، اسرائیل به عنوان طرفی که به دنبال صلح است و سزاوار آن است، مشروعیت یافت».

وی افزود: «قطری‌ها برای افتتاح نمایندگی اسرائیل در دوحه شتاب کردند، عمان نیز به روابط نیمه رسمی و نیمه محرمانه خود با ما ادامه داد و به طور کلی، اسرائیل تقریباً با همه کشورهای حوزه خلیج [فارس] رابطه داشت».

در ادامه این فیلم مستند، گفت‌وگویی با «عبدالله بن احد آل خلیفه» معاون وزیر خارجه بحرین که مسئول پرونده روابط با اسرائیل است، صورت گرفته، که وی در آن مدعی می‌شود: «قضیه فلسطین دغدغه اصلی محافل تصمیم‌گیری در منامه بوده و هست. ما از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم کشوری برای آن‌ها تشکیل دهیم و بیت المقدس شرقی پایتخت آن باشد و می‌دانیم که نخست‌وزیرانی در اسرائیل هستند که به غیر از این باور دارند».

در این فیلم مستند توضیح داده می‌شود که بحران در روابط با امارات، چند ماه پس از مخالفت اسرائیل با فروش پهپاد به این کشور حوزه خلیج فارس، پس از اقدام موساد بدون اطلاع اماراتی‌ها در ترور شهید «محمود المبحوح» فرمانده حماس در یکی از هتل‌های دبی، به مرز انفجار رسید. 

تومر از فرماندهان سابق موساد به شبکه کان گفت: «این عملیات ترور، بحرانی سخت میان اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها خلق کرد. یک بحران جدی مربوط به اعتماد. زیرا آن‌ها به ما ابلاغ کردند که از همه اموری درباره آن‌ها توافق کرده بودیم، از جمله اتحاد، همکاری‌های دوجانبه و توسعه آن عقب‌نشینی کرده‌اند..آنها به ما گفتند، نزد ما نیایید، مردان خود را پیش ما نفرستید، برای ما نامه ننویسید، ما نمی خواهیم از شما چیزی بشنویم».

تحلیلگر رافید در این خصوص توضیح داد: «در یکی از دیدارهایم با شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، وی به من گفت که بیشترین چیزی که اماراتی‌ها را از این عملیات ترور خشمگین کرده بود، مرگ المبحوح نبود بلکه چیزی که خشم آنها را برانگیخت، اجرای عملیاتی به این شکل و در سرزمین‌شان بود. از نظر آنها، این اقدام اسرائیل، این پیام را داشت برای تل‌آویو فرقی بین آنها و حماس وجود ندارد. اگر به ما می‌گفتید؟ ما او را دستگیر می‌کردیم. به این ترتیب می‌توان گفت که عملیات المبحوح روابط سری اسرائیل با امارات را دفن کرد».

اما در نهایت، «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن، نقش زیادی در تلطیف اوضاع ایفا کرد و به گفته تومر، فرمانده سابق موساد، آن‌ها از آن‌چه در پرونده مبهوح انجام داده‌اند، عذرخواهی کرده‌اند، زیرا به گفته و اذعان خود او، «به خاطر اسرائیل، ما باید از همه راه‌ها و ابزارها استفاده کنیم».

تومر همچنین فاش کرد: «در سال ۲۰۱۰، "تامیر باردو" به عنوان رئیس موساد تعیین شد و وی، از‌سرگیری روابط اطلاعاتی و امنیتی با کشورهای حوزه خلیج [فارس] را ماموریت اصلی این دستگاه تعیین کرد. این اقدام در چارچوب حمله اسرائیل علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران که در آن زمان در اوج خود قرار داشت، صورت گرفت».

وی افزود: «با آغاز "بهار عربی"،  سران خلیج [فارس] فهمیدند که قدرت اسلام رادیکال در حال افزایش است. و این امر احساسات منفی را در بین آنها برانگیخت و این آخرین چیزی بود که می‌خواستند به آنها برسد. همچنین واکنش آمریکا به این سران ضرورت جستجوی متحدان جدید را روشن ساخت. از اینجا راه برای ازسرگیری روابط باز شد و ما اطلاعات محرمانه‌ای را در اختیار آنها قرار دادیم، زیرا اسرائیل در دوره (بهار عربی) صخره ثبات در منطقه بود».

دیوید میدان، دیگر فرمانده سابق موساد نیز توضیح داد: «با آغاز سال 2014، روابط امنیتی با کشورهای خلیج [فارس] به زمان گذشته بازگشت و حتی توسعه یافت. ضمن این‌که آن‌ها متقاعد شدند که قضیه فلسطین، بسیار زمان‌بر خواهد بود و می‌توان پیش از حل و فصل آن، با اسرائیل به صلح رسید. این امر نیز با دیدگاه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به یک دستاورد سیاسی در منطقه خاورمیانه، مطابقت داشت».

وی فاش کرد: «جرد کوشنر، به قدس [اشغالی] سفر کرد و نتانیاهو را از پیشنهاد امارات برای عادی‌سازی روابط آگاه ساخت. اما او نپذیرفت و گفت که در صدصد الحاق کرانه باختری به حاکمیت اسرائیل است و برای جلوگیری از بحران، سفیر العتیبه وارد میدان شد که به منزله "ساقدوش توافقات عادی‌سازی" بود. وی پیشنهاد لغو الحاق در ازای صلح با امارات و بحرین را داد. در واقع این اتفاق نیز افتاد و فلسطینی‌ها کنار گذاشته شدند و ما به امضای "توافق آبراهام" در 20 سپتامبر ۲۰۲۰ رسیدیم».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول