اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی هشدار داد: پاسخ قاطع و موثر ایران در صورت تصویب قطعنامه در آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که اگر قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شود، پاسخ ایران قاطع و موثر خواهد بود.

کنعانی هشدار داد: پاسخ قاطع و موثر ایران در صورت تصویب قطعنامه در آژانس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) به پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی از سوی  آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.

حسین امیرعبداللهیان هم دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آفریقای جنوبی نسبت به اقدام غیرسازنده در آژانس هشدار داد.

به گزارش فارس، پیش نو‌یس قطعنامه ضد ایرانی تهیه شده از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام جمعه شب ۲۰ آبان ماه در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفت و قرار است در نشست این شورا بررسی شود. شامگاه جمعه ۲۰ آبان ماه آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی قرار دادند. پیش‌نویسی که در آن از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. در پیش نویس مزبور، درباره عدم همکاری کافی ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده ابراز نگرانی شده و عنوان شده که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد. علاوه بر این، انگلیس و فرانسه هم روز جمعه ۲۰ آبان ماه در بیانیه‌ای مدعی همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:در حالی که طی هفته‌های اخیر هیأت سازمان انرژی اتمی ایران با نگاهی رو به جلو در حال گفت‌وگو و تعامل با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی عملی جهت حل و فصل موضوعات پیچیده و فنی پادمانی بود، هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود ندارد. 

کنعانی تاکید کرد: هیچ تردیدی نیست که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان به عنوان بانیان اصلی این قطعنامه ضد ایرانی با سوء استفاده از شرایط اخیر، صرفا با انگیزه و هدف اعمال فشار سیاسی بر ایران، پیشنهاد تصویب این قطعنامه را به شورای حکام داده‌اند، اقدامی که تاثیر منفی بر روند حل و فصل فنی موضوعات مدنظر آژانس خواهد گذاشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ارائه این قطعنامه غیر ضروری و مخرب و سوءاستفاده سیاسی از جایگاه و ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی، بار دیگر نیت واقعی این کشورها برای پیشبرد دسیسه‌ها و اهداف سیاسی‌شان را به وضوح به نمایش گذاشته است.

کنعانی افزود: انتظار داریم که آن دسته از کشورهای مستقل و عدم تعهد عضو شورای حکام که بیطرفی، استقلال و حفظ اعتبار آژانس به عنوان یک نهاد فنی برای آنها اهمیت دارد، با این قطعنامه همراهی نکنند و موضع خود را صریحا اعلام کنند.

* در صورت تصویب قطعنامه، پاسخ تهران قاطع و موثر خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران به اجرای موافقتنامه جامع پادمان و تداوم همکاری با آژانس بر اساس این موافقتنامه متعهد است. این واقعیت را نباید فراموش کرد که اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت‌های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکانپذیر بوده است.

کنعانی در پایان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به اصل وفای به عهد در اجرای تعهدات بین‌المللی خود، در دفاع از منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی‌های آمریکا و کشورهای غربی مصمم و پایدار خواهد بود، گفت: بی تردید در صورت تصویب قطعنامه، پاسخ تهران قاطع و موثر خواهد بود.

به گزارش فارس، تلاش برای صدور قطعنامه در نشست آژانس در حالی است که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه «اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نخواهد کرد و صرفا در روند همکاری‌های فنی اخلال ایجاد می‌کند» تصریح کرد: ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در آژانس و در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در همان چارچوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی اقدامات واکنش متقابل را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم، نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه و مشکل خواهد کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز در اظهاراتی در جمع خبرنگاران با ذکر این نکته که طبیعت سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی ایران توسط جریان استکباری و صهیونیستی اعتیاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است، خاطرنشان کرد: قطعنامه‌ای که الان پیش نویس کردند و مطالب بسیار ناصوابی را در آن متن آوردند که خودشان هم می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است و هیچ ارزشی ندارد.

به گزارش فارس، آمریکا و سه کشور اروپایی خرداد ماه سال‌جاری نیز بانی صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس شدند. قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب ۱۸ خرداد سال‌جاری آن را تصویب کرد و ایران به عدم همکاری با آژانس متهم شد. قعطنامه‌ای که با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. البته سازمان انرژی اتمی ایران پیش از صدور این قطعنامه و در همان روز چهارشنبه از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد که چند روز بعد این فعالیت‌ این دوربین‌ها متوقف شد.

شورای حکام آژانس اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی سه کشور اروپایی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری ایران با تحقیقات آژانس در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ با با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب کرده بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول