اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی وزرای خارجه تاجیکستان و قزاقستان با همتای ازبک/ توسعه روابط محور گفت‌وگو

وزرای امور خارجه تاجیکستان و قزاقستان در شهر «سمرقند» با همتای ازبک خود دیدار و گفت‌وگو کردند.

رایزنی وزرای خارجه تاجیکستان و قزاقستان با همتای ازبک/ توسعه روابط محور گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر ناراف» وزیر امور خارجه ازبکستان به طور جداگانه با «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه نشست بین المللی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر «سمرقند» دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه ازبکستان و تاجیکستان در این دیدار، روابط دوستی و حسن همجواری، مشارکت استراتژیک و هم پیمانی دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

خاطرنشان شد که با تلاش مشترک روسای جمهور دو کشور طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بی سابقه در گسترش همکاری‌های دوجانبه به دست آمده است.

وزرای امور خارجه ازبکستان و تاجیکستان همچنین پیشنهاداتی را مبنی بر افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، رشد بیش از پیش شاخص‌های مبادلات بازرگانی، حمایت از روابط مستقیم بین مناطق دو کشور، اجرای پروژه‌های همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها از جمله مبالغ سرمایه گذاری ازبکستان و تاجیکستان بررسی کردند.

دیپلمات‌های ارشد ازبکستان و تاجیکستان همچنین در مورد تداوم همکاری در زمینه استفاده عاقلانه از منابع آب و انرژی و توسعه روابط پایدار حمل و نقل و مخابرات به توافق رسیدند.

علاوه بر این، در مورد همکاری‌های متقابل طرفین در چارچوب نهادهای بین المللی و همچنین در مورد برخی از مسائل سیاست منطقه‌ای تبادل نظر شد.

«ولادیمیر ناراف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در شهر «سمرقند» دیدار و تاکید کردند که در نتیجه گفت‌وگوی قابل اعتماد و اراده قاطع سیاسی روسای جمهور دو کشور همکاری‌های ازبکستان و قزاقستان به یک مرحله جدید کیفی وارد شده است.

وزرای خارجه دو کشور در مورد چشم انداز تقویت بیش از پیش روابط حسن همجواری، مشارکت استراتژیک و هم پیمانی ازبکستان و قزاقستان تبادل نظر کردند.

ابعاد و محتوای سازمانی مراسم‌های قریب‌الوقوع در سطوح مختلف بررسی شد. همچنین بر اهمیت تسریع اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های تجارت، صنعت خودرو، انرژی، حمل و نقل و لجستیک، کشاورزی و دیگر زمینه‌ها تاکید شد.

وزرای امور خارجه ازبکستان و قزاقستان همچنین تشدید تبادلات فرهنگی از جمله تمهیدات برگزاری روزهای فرهنگ ازبکستان در قزاقستان و مراسم‌های اختصاص یافته به میراث «ابای کونانبایف» فیلسوف را نیز بررسی کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول