اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پیشنهاد طرح «سینما-زیارت» در مشهد/ فرهنگ‌ همیشه پایه و اساس تحولات اجتماعی است

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سفر به استان خراسان رضوی با استاندار این استان دیدار کرد.

پیشنهاد طرح «سینما-زیارت» در مشهد/ فرهنگ‌ همیشه پایه و اساس تحولات اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ادامه سفر به استان خراسان رضوی با استاندار این استان دیدار کرد.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در این دیدار ضمن استقبال از مشی جهاد رئیس سازمان سینمایی گفت: امیدواریم این حضور ‌منشا خیر و برکات باشد. ما نیز نسبت به دغدغه‌های شما اتفاق نظر داریم و آماده هرگونه همکاری برای رشد سینمای خراسان رضوی هستیم. ما در خراسان رضوی ظرفیتی استثنایی داریم و آن هم وجود پر برکت امام رضا (ع) است و معتقدم اگر از لحاظ محتوایی متمرکز بر این منبع غنی شویم کل فرهنگ و سینمای کشور دچار تحول خواهد شد.

نظری با اشاره به حضور و تردد ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر در طول سال به شهر مقدس مشهد خاطرنشان کرد: در کنار زیارت امام هشتم (ع) می توان از برنامه‌های متنوع فرهنگی، سینمایی، تئاتر و غیره استفاده کرد. بهره‌مندی از این ظرفیت استثنایی مستلزم تمرکز ویژه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی با نگاهی محتوایی است چرا که سالانه شاهد حضور زائران بسیاری از نقاط مختلف جهان و ایران در مشهد هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی و تاکید بر داشتن نگاه جامع در این زمینه عنوان کرد: سه مولفه مکان، فیلم ‌‌و مخاطب برای بهره‌مندی از برنامه‌‌ای جامع ضروری است. مخاطب موتور محرکه سینماست و همانند معدن ارزشمند است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مخاطب سازی در حوزه فرهنگ وظیفه حاکمیت است، ادامه داد: نگاه جامع به این سه مولفه ضروری است که با توجه به این مزیت‌های ویژه و استثنایی، حضور ۳۰ میلیون زائر، سابقه تاریخی این شهر و ظرفیت‌های فرهنگی، خراسان رضوی نیاز به حرکت‌های جهشی هم در کمیت و‌ هم در کیفیت دارد و ما هم در این زمینه با شما هم نظر هستیم. فرهنگ‌ همیشه پایه و اساس تحولات اجتماعی است از این رو، ما برای تحقق این ماموریت و رسالت آن در کنار شما هستیم. باید برنامه‌های محتوایی بسیاری فراهم شود تا زائران امام رضا (ع) در ایام فراغت خود بتوانند از آنان بهره‌مند شوند زیرا بیان نیکی‌های ائمه با زبان سینما، تئاتر و سایر هنرها منجر به جلب بیشتر مردم به این خاندان خواهد شد.

وی افزود: انتخاب مکان مناسب برای ارائه فیلم و نوع اثر باید درستی صورت گیرد تا مخاطب را به خوبی تحت تاثیر خود قرار دهد و اگر هر کدام از این موارد دچار ضعف شود مخاطب نسبت به فیلم واکنش مناسبی نخواهد داشت.

در ادامه این دیدار رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به مزیت‌ها و تمایزهای بارز استان خراسان رضوی و شهر مشهد گفت: این استان به عنوان پایگاهی معنوی و اعتقادی، تاثیر مهمی در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و سینمایی دارد. همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۶۰۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، اما براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۰۰ سالن سینما در سراسر کشور به این ظرفیت اضافه خواهد شد که تاکنون بیش ۱۰۰ سالن آن افتتاح شده است.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: در استان خراسان رضوی نیز ۳۵ سالن تا پایان سال به چرخه اکران اضافه خواهد شد. همچنین در زمینه توسعه زیرساخت‌ها تلاش ما در زمینه توسعه زیرساخت‌ها بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ تعداد سالن‌های سینما در سراسر کشور به ۱۲۰۰ برسد که ۲ برابر ظرفیت گذشته است.

وی عنوان کرد: در خراسان رضوی از تربت حیدریه، گناباد و نیشابور بازدید کرده و زیرساخت‌ها را بررسی کرده‌ایم. همچنین جلسات کارشناسی برای حل مشکلات شهرستان‌ها برگزار و درباره مناطقی که فاقد سینما هستند نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. بنا شد سینماهای تربت حیدریه، کاشمر، سبزوار و نیشابور احیا و مشکلات آن‌ها برطرف شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ظرفیت تردد ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر در طول سال ‌پیشنهاد طراحی حرکتی با عنوان «سینما-زیارت» را مطرح و اظهار کرد: امکان نمایش برخی از آثار سینمایی مناسب همراه با زیرنویس برای زائران خارجی وجود دارد که مستلزم برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضوع است تا شاهد تاثیرات معنوی آن باشیم. ویژگی منحصر به فرد خراسان رضوی نسبت به سایر استانهای کشور، وجود بارگاه منور امام هشتم حضرت امام رضا (ع)  است و از این ظرفیت می‌تواند به منظور برگزار کننده جشنواره‌های سینمایی در حوزه زیارت و فیلم‌های معنوی و دینی بهره برد.

وی افزود: قرار است تا در سال ۱۴۰۲ برنامه‌های کامل‌تر و جامع‌تری در استان خراسان رضوی اجرا شود همچنین تا پایان سال‌جاری با ساخت ۳۵ سالن سینما به ظرفیت سینماهای خراسان رضوی افزوده شود.

همچنین در پایان این نشست تفاهمنامه‌ همکاری میان استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان سینمایی کشور با هدف تقویت سینمای استانی به امضا رسید.

محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست ، هاشم میرزاخانی مدیرعامل سینماشهر و مهدی آذرپندار مدیر سینمای جوان، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول