اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش ترکیه برای کاهش نفوذ فرانسه در آفریقا و میانجیگری میان رباط و مغرب

در سایه تشدید تنش میان آنکارا و پاریس در آفریقا، سفیر ترکیه در مغرب با «طرف سوم» توصیف کردن فرانسه در منازعه میان این کشور با الجزائر، برای میانجیگری در خصوص این منازعه، اعلام آمادگی کرد.

تلاش ترکیه برای کاهش نفوذ فرانسه در آفریقا و میانجیگری میان رباط و مغرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در سایه تداوم بحران عمیق میان مغرب و فرانسه و در راستای سیاست آنکارا در تقویت نفوذ روزافزون در منطقه مغرب عربی و کاهش حضور فرانسه،ترکیه برای میانجیگری میان رباط و الجزائر در خصوص منطقه مورد منازعه صحرای غربی اعلام آمادگی کرد.

به نوشته «رأی الیوم»،  «عمر فاروق دوجان» سفیر ترکیه در رباط، ، با حرارت تمام، از درخواست‌های محمد ششم، پادشاه مغرب از الجزایر برای یافتن راه حلی برای منازعه موجود میان دو طرف، استقبال کرد و در عین حال تاکید کرد که روابط بین مغرب و ترکیه بسیار عمیق و ریشه در تاریخ دارد که به قرن شانزدهم باز می گردد و حضور ترک‌ها در الجزایر به دوره امپراطوری عثمانی برمی‌گردد.

وی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی زبان «Maroc Hebdo» گفت: «این موقعیت راهبردی مستلزم نزدیکی ترکیه و مغرب به منظور بهبود روابط رسمی است».

وی در ادامه افزود که کشورش اهمیت بالایی برای سفر احتمالی محمد ششم به ترکیه قائل است. سفری که درها را به روی عرصه‌های جدید برای همکاری می‌گشاید.

وی بدون اشاره به نام کشور فرانسه، آن را «طرف سوم» منازعه میان مغرب و الجزائر توصیف کرد که به دنبال منفعت بردن از این منازعه است و افزود که آنکارا حل اختلاف میان مغرب و الجزائر در اسرع وقت ممکن را تایید می‌کند. 

سفیر ترکیه در مغرب در ادامه به این توضیح بسنده کرد و گفت:«کافی است شما فقط به نقشه کل جهان و مشکلات مرزی بین کشورها از جمله آفریقا نگاه کنید، تا ببینید کدام رژیم‌ها از این وضعیت سود می‌برند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه آماده سرمایه‌گذاری در صحرای غربی است، گفت: «بخش خصوصی ترکیه مستقل است و در مسائل سیاسی وارد نمی‌شود و در عین حال از شیوه‌های پیروزی می‌کند که همه از آن سود می‌برند».

سفیر ترکیه در رباط افزود: هیچ مانعی برای سرمایه گذاری خصوصی ترکیه در سراسر خاک مغرب وجود ندارد. به زودی نیز یک فروشگاه زنجیره‌ای ترکیه ای در العیون واقع در صحراء افتتاح خواهد کرد.

به نوشته رأی الیوم، در فرهنگ سیاسی فرانسه، منطقه مغرب یک حیاط خلوت برای نفوذ به شمار می‌رود در این میان، سیاستمداران و اقتصاددانان فرانسوی نیز، تمایل ترکیه را برای رقابت با پاریس و شکست دادن آن از منطقه تشدید کرده‌اند.

در آگوست گذشته نیز، ترکیه اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را پس از آن‌که الجزائر را به «فعالیت شبکه‌هایی تحت اداره ترکیه، مسکو و پکن برای گسترش تبلیغات ضد فرانسوی در آفریقا» متهم کرد، محکوم کرد و غیرمناسب و غیرقابل قبول دانست.
ماکرون در جریان سفر اخیرش به الجزائر، از جوانان الجزائری و آفریقایی خواست که در پشت شبکه‌هایی که از سوی قدرت‌های خارجی  و «در خفا» اداره می‌شوند، کشیده نشوند، شبکه‌هایی که فرانسه را به‌عنوان «دشمن» معرفی می‌کنند. وی سپس فعالیت این شبکه‌ها را به  ترکیه، روسیه و چین نسبت داد.

«طه اوغلو» تحلیلگر ترکیه، در گفت‌وگو با الحره نیز با اشاره به این‌که اظهارات سفیر ترکیه در رباط عجیب نبود، می‌گوید: ترکیه روابط خوبی با هر دو کشور مغرب و الجزاور دارد و اظهارات سفیر ترکیه نیز در همین راستا بود البته اگر ترکیه در این امر، بر روابط خوب با دو کشور متخاصم الجزائر و مغرب تکیه کند. 

مغرب، در نیمه سپتامبر گذتشه، نخستین سفارش پهپادهای رزمی ترکیه به نام «بیرقدارTB2» را از ترکیه تحویل گرفته است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول