اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بلاتکلیفی کارخانه ماشین سازی تبریز 5 ساله شد/ 2560 طرح صنعتی در آذربایجان‌ شرقی در دست اجراست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پدافند غیرعامل یعنی اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی ارزشمند و مادری چون گروه صنعتی ماشین سازی و شرکت ریخته گری آن را از وضعیت بلاتکلیف فعلی درآوریم و آنها را با هدف توسعه و افزایش تولید حفظ کنیم.

بلاتکلیفی  کارخانه ماشین سازی تبریز  5 ساله شد/ 2560 طرح صنعتی در آذربایجان‌ شرقی در دست اجراست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صابر پرنیان ظهر امروز شنبه در همایش پدافند غیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز اظهار داشت: پدافند غیرعامل یعنی اینکه از داشته‌های خود حفاظت و تولید تداوم یابد و بر همین اساس اولین قدم در این زمینه برای گروه صنعتی ماشین سازی و شرکت ریخته‌گری آن این است که این شرکت‌ها را از وضعیت بلاتکلیف فعلی درآوریم و حداقل پنج سال بحث واگذاری آن با هدف توسعه و افزایش تولید در هر دو شرکت را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور ۷۵ هزار طرح صنعتی در حال اجرا و در مراحل ساخت سوله، نصب ماشین آلات و یا افتتاح هستند و در حوزه معدن نیز پنج هزار و ۲۰۰ محدوده بلاتکلیف در حال تعیین تکلیف است و در این میان آذربایجان شرقی استان اشتغال، صادرات و صنعت و توسعه است و ۴۰۰ سال پیش تبریز مرجع کشف قیمت از خاورمیانه تا هندوستان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق خاطرنشان کرد: در سفرنامه های معروف مورخان و صیاحان از تبریز به عنوان شهری صنعتی نام برده‌اند و در دوره صفویه اصفهان به دست تبریزی‌ها صنعتی شده و امروز نیز در حوزه صنعت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و تنها در حوزه کفش بیش از ۶۰ درصد کفش چرم کشور در تبریز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در دست در استان ادامه داد: هفته گذشته اعلام کردیم که بیش از ۸۰۰ مورد از این طرح‌ها آماده آغاز تولید هستند و امروز این تعداد به ۹۶۰ مورد رسیده و در حالی که ۲۰ سال پیش برای تعویض یک شیشه در تبریز باید حواله می‌گرفتیم و از این شیشه بری به آن یکی می‌رفتیم و معلوم هم نبود در نهایت موفق به یافتن شیشه شویم یا نه، امروز بزرگ‌ترین شرکت شیشه آسیا در یکصد هکتار اراضی تبریز در حال توسعه است و در هر بازدیدی از واحدها و کارخانجات شاهد داخلی‌سازی در همه حوزه‌ها به دست مهندسان و متخصصان هستیم.

پرنیان با تاکید بر اینکه صنعت کشور مدیون شرکت ماشین‌سازی تبریز و حفظ این شرکت ضروری است، تصریح کرد: ماشین‌سازی مدرسه تربیت مهندسان و نیروهای متخصص است و کارگران آن برای سایر مجموعه‌ها در حکم نیروی متخصص هستند و کمترین کار برای حفظ این مجموعه خارج کردن شرکت از وضعیت فعلی و ایجاد زمینه توسعه و بروزرسانی آن است.

وی در خصوص ریشه و علت هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اخیر علیه کشور نیز گفت: انقلاب صنعتی در کشور در حال رخ دادن است و بیشترین میزان مراجعات به ما برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید است و ۶ هزار سرمایه گذار جدید سال گذشته وارد کشور شده اند و همه اینها در کشوری می تواند اتفاق بیافتد که امن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق افزود: در استان ما نیز در ۱۱ ماه گذشته دو هزار و ۱۰۰ مجوز سرمایه گذاری و چهار هزار پروانه خدماتی صادر شده که اگر روزهای تعطیل و حتی تاسوعا و عاشورا را هم در نظر بگیریم، روزانه هفت مجوز سرمایه گذاری و ۱۳ فقره پروانه صادر شده و همه اینها نشان از امید و میل به سرمایه گذاری و رویش جوانه های دانش بنیان است.

وی با اشاره به توجه و تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع تولید در نامگذاری سال‌های اخیر تصریح کرد: یکی از موانع تولید همین است که شرکتی مانند ماشین سازی بلاتکلیف است و بیشتر این مشکلات داخلی و از خود ماست و همان طور که موضوع ارتباط علم و صنعت تنها یک اسم و ادعاست، بحث پدافند غیرعامل نیز وضعیتی مشابه دارد، در حالی که این موضوع باید با تمام شئون زندگی ما اجین شود.

پرنیان افزود: مهمترین ظرفیت ما نیروی انسانی کارآمد و متخصصی است که با دیدن یک فیلم، مهندسی معکوس می‌کند و استعداد و پشتکار مردم ما بی‌نظیر است و اگر با رفع موانع تولید کشور را در مسیر توسعه کسب و کار قرار دهیم، اهداف گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری کاملا هوشمندانه تبیین شده، قابل تحقق است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرق با اشاره به تاثیر دو اتفاق مهم جنگ اوکراین و تغییر نظام یارانه ای بر شرایط کلی کشور گفت: با عزم دولت سیزدهم برای تغییر توزیع یارانه از حلقه اول به حلقه آخر دست های نامبارک ۴۰ ساله ای به این بهانه در جیب مردم برده می شد، قطع گردید و اکنون با وجود افزایش قیمت چند برابری آرد، صادرات شیرینی و شکلات ما ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مشکل تامین نیروی انسانی برای واحدهای تولیدی

وی خاطرنشان کرد: اگر داشته‌های خود را قدر بدانیم، اقدامات و تلاش‌ها برای ایجاد ناامیدی از طریق فضای مجازی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که همین امروز و در همین تبریز مشکل تامین نیروی انسانی برای واحدهای تولیدی داریم و باید این ظرفیت ها را در مسیر ساخت ایران و اقتصاد قوی با استفاده از تقویت پدافند غیرعامل به کار گیریم.

پرنیان گفت: دولت باید با رفع موانع به عنوان تسهیل‌گر راه‌اندازی کسب و کار و تولید عمل کند و هر چند وضعیت خوبی در این زمینه نداریم، اما در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته و تغییر شرایط و وضعیت گروه ماشین سازی و شرکت ریخته‌گری آن در یکی دو سال گذشته نتیجه همین رویکرد است و امیدواریم با همکاری عوامل این مجموعه و همراهی همه مسئولان شاهد بازگشت ماشین‌سازی تبریز به گذشته باشکوه خود باشیم.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول