اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

قوانین کشورهای مختلف برای مدیریت اینفلوئنسرها/ از ممنوعیت اصلاح عکس در نروژ تا جریمه 50 میلیون روپیه‌ای در هند

برخی از کشورها قوانین مختلفی را برای فعالیت اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی وضع کرده اند که اگر این افراد این قوانین را رعایت نکنند با جریمه های نقدی یا حتی زندان روبرو می شوند

قوانین کشورهای مختلف برای مدیریت اینفلوئنسرها/ از ممنوعیت اصلاح عکس در نروژ تا جریمه 50 میلیون روپیه‌ای در هند

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس- مائده زمان فشمی؛ یک کلمه کوچک یا انتشار یک تصویر می تواند برای هفته ها یک سلبریتی را ترند می کند. این محتوا می تواند باعث جهت دهی به جامعه شود یا حتی تاثیراتی را روی مردم داشته باشد. این روزها بسیاری از افراد مشهور یا به اصطلاح سلبریتی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف آمده اند و در این پلتفرم ها فعالیت می کنند. آنها از طریق این پلتفرم ها با طرفداران شان ارتباط دارند و می توانند حتی بر جامعه هم تاثیرگذاری داشته باشند. این افراد نیز مانند دیگر کسانی که در شبکه های اجتماعی حضور دارند، ملزم به رعایت چهارچوب های شبکه های اجتماعی هستند، و اگر این قوانین را زیر پا بگذراند، حساب کاربری آنها تعلیق یا مسدود می شود.

برخی از کشورها قوانین مختلفی را برای فعالیت اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی وضع کرده اند که اگر این افراد این قوانین را رعایت نکنند با جریمه های نقدی یا حتی زندان روبرو می شوند. در ادامه این گزارش به قوانین کشورهای مختلف اشاره شده است.

اگر عکستان روتوش شده، باید اعلام کنید!

ژوئن سال گذشته قانون جدیدی توسط وزارت امور کودکان و خانواده نروژ برای مبارزه با استانداردهای زیبایی غیر واقعی ارائه شد. به گزارش ایندیپندنت این قانون به جهت کنترل «خود زشت انگاری»( body dysmorphia) در این کشور وضع شده و طبق آن اینفلوئنسرهایی که از محتوایشان درآمد کسب می‌کنند، حق ندارند تصاویر روتوش شده و دستکاری شده خودشان را در پست های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی بدون اینکه به اصلاحات انجام شده روی عکس اشاره کنند، منتشر کنند.

ایندیپندنت در ادامه نوشته: تغییراتی در اندازه بدن، شکل یا پوست سوژه باید اعلام شود. تصاویری که روتوش شده اند از نظر قانونی ملزم به داشتن برچسب طراحی شده توسط دولت هستند که به مخاطب این اصلاحات را اعلام می کند.

این قانون افراد مشهور و سلبریتی هایی را که هرگونه وجه یا مزایایی را جهت انتشار تبلیغ دریافت می کنند، هدف قرار داده است. این تغییرات شامل استفاده از هرگونه فیلتر در تصاویر هم هست. افرادی که این قانون را نقض کنند با جریمه هایی کلان و در برخی موارد حتی ممکن است با زندان روبرو شوند.

فرانسه نیز در سال ۲۰۱۷ قانونی را تصویب کرد که طبق آن مجله‌ها موظف می‌شوند تا در صورت استفاده از عکس رتوش شده، این موضوع را اعلام کنند.

پایگاه داده تصاویر Getty Images، در سال 2017 اعلام کرد که انتشار تصاویر مدل های روتوش شده را ممنوع می کند.

تبلیغات پنهان در آلمان ممنوع!

آلمان یکی دیگر از کشورهایی است که برای تبلیغات اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی قانونی را وضع کرده است. یورونیوز با انتشار خبری در این باره نوشته: دادگاه عالی آلمان گفته که اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی که از شرکت های مختلف برای تبلیغات دستمزد دریافت کرده اند، بادی این نوع از پست ها را با برچسبی خاص مشخص کنند. هدف از این حکم، محدود کردن «تبلیغات پنهان» آنلاین توسط کاربران آلمانی در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها است.

در ادامه این خبر آمده: این رأی پس از یک پرونده مربوط به انجمن رقابت اجتماعی آلمان که مسئول حفاظت از تجارت عادلانه است، اتخاذ شد. این انجمن از سه اینفلوئنسر زن در اینستاگرام که محتوای تبلیغاتی را منتشر کرده بودند،  شکایت کرده بود. براساس این رای اگر اینفلوئنسری از شرکتی دستمزد نگیرد، می‌تواند بدون برچسب تبلیغات پست را در صفحه اش منتشر کند.

استفاده از فیلترهای زیبایی برای اینفلوئنسرها در انگلیس ممنوع شد

اینفلوئنسرها با هزاران دنبال کننده می توانند برای تبلیغ محصول در اینستاگرام هزینه های زیادی از شرکت ها دریافت کنند. این تجارت می تواند سودآور باشد. اینستاگرام می گوید که بیش از 90 درصد از کاربران در پلتفرم یک برند را دنبال می کنند. در اکتبر گذشته، متا، مالک اینستاگرام، با سازمان رقابت و بازار انگلیس به توافق رسید تا از تبلیغات پنهان توسط کاربران جلوگیری کند.

سال گذشته بی بی سی با انتشار خبری استفاده از فیلترهای زیبایی برای اینفلوئنسرها در انگلیس را ممنوع اعلام کرد. در این خبر آمده: مرجع کنترل تبلیغات انگلیس و سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA)، استفاده از فیلترهای زیبایی را برای اینفلوئنسرها  ممنوع کرد. این نهاد در انگلیس این حکم را در پی شکایتی که علیه یک اینفلوئنسر اینستاگرامی مطرح شد. در این شکایت آمده که اینفلوئنسر مطرح انگلیسی، در این تبلیغات که مربوط به لوازم آرایشی است اغراق می کند و شاکی گفته بود که در هنگام تبلیغات از فیلتر اینستاگرام هم استفاده شده است.

در بیانیه این سازمان آمده: این حکم به این معناست که برندها، اینفلوئنسرها و افراد مشهور نباید فیلترهایی را برای عکس‌هایی که محصولات زیبایی را تبلیغ می‌کنند، اعمال کنند.  حتی اگر نام فیلتر در استوری اینستاگرام ذکر شده باشد، باز هم محتوای زیبایی فیلتر شده می تواند گمراه کننده باشد. تبلیغاتی که این قوانین را نقض می کنند حذف و از نمایش مجدد آنها نیز جلوگیری می شود. این موضوع می تواند به اعتبار تبلیغ کننده آسیب برساند.

علاوه بر این سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA) در راستای نظارت بر عملکرد اینفلوئنسرها، وبگاهی را در سال 2021 راه اندازی کرد. سایت رسمی این سازمان درباره این قانون نوشته: شش اینفلوئنسر به دلیل عدم افشای مداوم تبلیغات در حساب های اینستاگرام خود، علیرغم هشدارها و کمک و راهنمایی های مکرر در مورد پایبندی به قوانین، مشمول تحریم های بیشتری از سوی سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA) هستند.

در این سایت اینفلوئنسرهای متخلف معرفی و به آنها هشدار داده می شود اگر از قوانین پیروی نکنند با تحریم هایی روبرو می شوند. در سال 2021 گزارش رصد اینفلوئنسرها (Influencer Monitoring Report) در این سایت منتشر شد که در آن میزان افشای تبلیغات در اینستاگرام از ۱۲۲ اینفلوئنسر ساکن انگلیس بررسی شده بود. این گزارش نشان داد فقط ۳۵ درصد موارد اینفلوئنسرها از قانون پیروی کرده اند.

جریمه 50 میلیون روپیه ای در هند برای اینفلوئنسرهای متخلف در هند

دولت هند در سال 2019 قانون حفاظت از مصرف کننده را اصلاح کرد. پیش تر این قانون در سال 1987 تصویب شده بود. قانون جدید شامل محتوایی درباره تبلیغات گراه کننده و حمایت اینفلوئنسرها از محصولات و سرویس های مختلف است. پایگاه خبری لایو مینت به نقل از نیدی خاره، رئیس اداره مرکزی حمایت از مصرف کننده (CCPA) نوشته: دولت قرار است قوانینی را برای کنترل فعالیت اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، از جمله جریمه تا 50 میلیون روپیه به دلیل عدم افشای روابط مالی با برندها، وضع کند. دستورالعمل برای تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی آماده و به زودی منتشر خواهد شد. اینفلوئنسرها باید روابط خود را هنگام بازاریابی یک محصول افشا کنند، در غیر این صورت تا 10 میلیون روپیه جریمه خواهند شد، برای تخلف بعدی، این مبلغ 20 میلیون روپیه و می تواند تا 50 میلیون روپیه نیز افزایش پیدا کند.

این پایگاه خبری نوشته که هدف از قوانین جدید ایجاد شفافیت در دنیای مبهم بازاریابی اینفلوئنسر و پرداخت پول به افراد محبوب در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات است. در حالی که برندها برای تبلیغ کالاها و خدمات به اینفلوئنسرها روی می آورند، این افراد اغلب فاش نمی کنند که برای انجام این کار پول دریافت کرده اند. این مشکل پس از اینکه مشخص شد اینفلوئنسرها برای تبلیغ توکن‌های رمزنگاری، پول گرفته‌اند، مورد بررسی قرار گرفت. براساس برخی برآوردها، ارزش صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ هند نزدیک به 900 کرور روپیه است و می‌تواند تا سال 2025 از 2000 کرور هم فراتر رود.

در ادامه این خبر به نقل از نیدی خاره آمده: بسیاری از اینفلوئنسرها نام های تجاری را به صورت نامحسوس در پست های خود درج می کنند و آنها را معتبر جلوه می دهند.

از سوی دیگر شورای استانداردهای تبلیغات هند (ASCI)، با حمایت از مصرف کننده و در نظر گرفتن منافع آنها و دسترسی به شیوه های تبلیغ عادلانه، اقدام به تدوین دستورالعملی کرد تا اینفلوئنسرها را با این قانون هماهنگ کنند. این دستورالعمل شامل تولید کنندگان یا تهیه کنندگان سرویس، آژانس های تبلیغاتی و اینفلوئنسرها است.

زیر پا گذاشتن قانون، دلیلی برای حذف حساب کاربری

حذف حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین پلتفرم ها در حال افزایش است. در چند سال گذشته، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب، توئیتر و سایر پلتفرم‌ها همگی افراد و گروه‌های مختلفی را تعلیق و حذف کرده‌اند، موارد حذف شامل ناسیونالیست‌های سفیدپوست، یهودستیزی، طرفداران، نئونازی ها، گروه های نفرت است. بسیاری از کسانی که شبکه های اجتماعی حساب آنها را حذف کرده، گفتند این موضوع تاثیر زیادی بر درآمد آنها و حتی میزان طرفدارانشان داشته است.

اینستاگرام و توئیتر در اقدامی ماه قبل حساب کاربری «کانیه وست»، یکی از مشهورترین خوانندگان رپ جهان را به دلیل اظهارنظر ضدیهود، محدود و محتواهایش را به دلیل نقض سیاست‌های این شبکه‌های اجتماعی حذف کردند. او محتوایی را در حساب اینستاگرام خود منتشر کردکه به عنوان محتوای ضدیهود مورد انتقاد قرار گرفت.

هالیوود ریپورتر با بررسی هایی اعلام کرد که اینستاگرام حساب کاربری «کانیه وست» را به دلیل نقض سیاست‌های این پلتفرم محدود کرده است.

پس از این اتفاق یکی از سخنگویان متا گفت: این شرکت محتوایی را از حساب کانیه وست حذف کرده است. او در ادامه گفت: اگرچه حساب هنوز قابل مشاهده است، محدودیتی برای آن اعمال شده است. البته نماینده متا نگفت کدام محتوا حذف شده یا این محدودیت تا چه مدت ادامه خواهد داشت.

البته این اولین بار نبود که این خواننده به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی یا اظهارنظر مورد انتقاد قرار می گرفت، در ماه مارس، حساب اینستاگرام او پس از انتشار سخنانی که تِرِوِر نواح، مجری برنامه «دیلی شو» را هدف قرار داده بود، به مدت ۲۴ ساعت مسدود شد.

صفحه کانیه وست

توئیتر هم اجازه اظهارنظر به ستاره رپ را نداد

کانیه وست اما پس از حذف حساب کاربری اش در اینستاگرام به توئیتر رفت، و در این شبکه اجتماعی نیز با مسدود شدن حساب کاربری اش مواجه شد. او در هفته مد پاریس لباسی با نوشته «جان سفیدپوستان مهم است» پوشیده بود و به جامعه یهودی اعلام جنگ کرد. در پی این اتفایکشنبه ۱۷ مهر، حساب توئیتر او به حالت تعلیق درآمد.

یکی از سخنگویان توئیتر به رسانه ها اعلام کرد که حساب وست از آن زمان به دلیل نقض خط مشی های این پلتفرم مسدود شده است.

 

چین خودنمایی سلبریتی ها با ثروت و دارایی را ممنوع کرد

در هر جای دیگر دنیا نیز افراد مشهور در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، اما اگر تابع قوانین کشور خودشان نباشند یا حتی محتوایی که منتشر می کنند، خلاف چهارچوب های آن پلتفرم نباشد، حساب کاربری شان تعلیق یا برای همیشه مسدود می شود.

چین، یکی از کشورهایی است که برای فعالیت افراد مشهور در فضای مجازی قوانینی خاص دارد.  اسنسایدر در این باره نوشت: دولت این کشور قانون جدیدی را ابلاغ کرده که طبق آن سلبریتی‌ ها دیگر حق خودنمایی با ثروت و دارایی هایشان را در شبکه هایی اجتماعی ندارند. سلبریتی های خوزه موسیقی هم باید به آداب و رسوم جامعه پایبند باشند.

قانون چین برای فعالیت سلبریتی ها

دولت چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حساب‌های افراد مشهور و صفحات هوادارانشان باید از نظم عمومی و آداب و رسوم قانونی پیروی کنند، جهت‌گیری افکار عمومی را به شکل صحیح و مبتنی بر ارزش ها انجام دهند، ارزش‌ های اصلی سوسیالیستی را ترویج کنند و سبک و سلیقه‌ای سالم داشته باشند.

این اطلاعیه همچنین افراد مشهور را از انتشار شایعات، انتشار اطلاعات نادرست یا خصوصی، تحریک گروه‌های هوادار به «حمله لفظی به یکدیگر» و تشویق هواداران به مشارکت در جمع‌آوری غیرقانونی کمک مالی یا سرمایه‌گذاری غیراصولی منع می‌کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنا بر قوانین جدید، شبکه‌های اجتماعی چینی موظف هستند که اعمال غیرقانونی و مجرمانه مشکوک سلبریتیها و درگیری‌های گروهی میان طرفدارانشان را نظارت کرده و به مقامات گزارش دهند و در عین حال محتوایی را که ممکن است موجب اخلال اجتماعی شود، تعدیل کنند.

سال گذشته صفحات ژائو وی، یکی از محبوب‌ترین بازیگران زن این کشور، از تمام  رسانه‌های اجتماعی حذف شد. مقامات چین دلیل این کار را اعلام نکردند، اما رسانه‌های دولتی به رسوایی‌های مختلف او در طول سال‌ها مانند شکایت سرمایه‌گذار 7.45 میلیون دلاری اشاره کردند.

علاوه بر این در چین محدودیت هایی برای تبلیغ برخی از محصولات وجود دارد. مثلا کالاهایی که به عنوان محصولات آرایشی در چین ثبت شده اند را به عنوان محصولات مراقبت های پزشکی از پوست تبلیغ کرد.

منابع:

  • https://www.npr.org/2022/10/09/1127732183/kanye-west-instagram-twitter
  • https://www.reuters.com/article/us-usa-election-trump-twitter-idUSKBN29D355
  • https://www.hollywoodreporter.com/business/digital/instagram-restricts-kanye-west-account-deletes-content-1235236269/
  • https://www.independent.co.uk/life-style/norway-influencers-advertisers-edited-images-b1875659.html
  • https://www.euronews.com/my-europe/2021/09/09/instagram-influencers-must-clearly-label-paid-adverts-says-german-court
  • https://www.bbc.com/news/uk-england-55824936
  • https://www.asa.org.uk/news/asa-escalates-sanctions-against-influencers-who-repeatedly-break-the-rules.html
  • https://www.livemint.com/news/india/stiff-fines-for-influencers-not-disclosing-partnerships-11662576422054.html
  • https://www.businessinsider.com/china-bans-celebs-from-showing-off-wealth-on-social-media-2021-11?r=US&IR=T

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول