اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

همکاری آموزش و پرورش با پژوهشگاه رویان/ نوری: سکویی برای استعدادیابی دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه رویان با اشاره به شرکت سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سخنرانی‌های پژوهشگاه رویان در شبکه شاد با موضوع فناوری‌های نوین در حوزه زیست‌شناسی اظهار کرد: معلمان به یادگیری فناوری‌های نوین علاقه‌مند هستند.

همکاری آموزش و پرورش با پژوهشگاه رویان/ نوری: سکویی برای استعدادیابی دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند؛ آیین تبادل تفاهم نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات دفتر وزارتی آموزش و پرورش برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان‌مان در شهر ایذه، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به چند دلیل منعقد می‌شود؛ اول اینکه در راستای شعار سال و دانش‌بنیان است؛ دوم اینکه سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان، معلم بوده و گفته است که من هرچه دارم از معلمی دارم، لذا شناساندن مفاخر معلمان در جامعه دانش آموزان و معلمان یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ۲۱ اردیبهشت‌ماه فرمودند، افراد معدودی با دستاوردهای سعید کاظمی آشتیانی آشنا هستند، لذا هدف ما افزایش این شناخت در جامعه است؛ جامعه پذیرش شناخت دستاوردهای پژوهشگاه رویان را دارد و در سمیناری که با حضور پژوهشگاه رویان و در شبکه شاد و با شرکت معلمان زیست‌شناسی برگزار شد، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، سخنرانی سخنرانان اصلی را تماشا کرده بودند و این موضوع به این معناست که کنجکاوی و تمایل به یادگیری فناوری‌های نوین در معلمان وجود دارد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: ایشان فرمودند که از نخبگان باید به‌صورت منطقی و عاقلانه حمایت شود، لذا این تفاهم‌نامه‌ها باید در راستای اجرای این فرمایشات آماده شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزانی که در گذشته در پژوهشگاه‌های آموزش‌ و پرورش در علوم مختلف فعالیت کرده‌اند، توانستند موفقیت‌های کشوری و جهانی کسب کنند، لذا این تجربه، ما را مکلف می‌سازد تا شرایطی را برای کشف استعداد دانش‌آموزان فراهم آوریم.

نوری با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش به‌عنوان نقشه راه نظام تعلیم و تربیت، گفت: در سه راهکار سند تحول، حرکت به سمت پژوهش‌های بنیادین تأکید شده است و مشاهدات ما نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در پژوهشگاه رویان و بازدید از فعالیت‌های این پژوهشگاه، به‌اندازه ماه‌ها آموزش کلاسی اثرگذاری دارد، لذا بر اهمیت آموزش‌های مشاهده‌ای و تنوع محیط‌های یادگیری تأکید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: باید سکویی برای استعدادیابی دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ فرایندهای این کار انجام ‌شده است و به‌زودی اجرایی خواهد شد؛ این سکو در این تفاهم‌نامه نیز باید فعال شود تا دانش‌آموزانی که علاقه‌مندی بیشتری به فعالیت در این حوزه دارند بتوانند از طریق مسیرهایی که ایجاد می‌کنیم، علاقه‌مندی‌های خود را شکوفا کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود شبکه «شاد» برای آموزش‌های مجازی، ادامه داد: می‌توان از امکانات شبکه «شاد» در آموزش مجازی استفاده کرد و پژوهشگاه رویان با داشتن کانالی در این شبکه می‌تواند بخشی از پژوهش‌ها و آموزش‌های خود را به دانش آموزان از این طریق ارائه دهد.

نوری با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر وجود چنین اردوهایی تأکید داشته‌اند و این اردوها گام مهمی برای اجرای جهاد تبیین نیز هست که در این تفاهم‌نامه بر انجام آن تأکید شده است.

* با کشف استعدادها در حوزه علوم بنیادین، آینده خوبی برای توسعه علوم در کشور رقم می‌زنیم

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در این مراسم ضمن قدردانی از نگاه مثبت وزیر آموزش‌ و پرورش به پژوهشگاه رویان و حمایت‌‌های مجموعه وزارتخانه اظهار کرد: امیدوارم این نگاه مثبت، پاسخ شایسته‌ای از سوی مجموعه رویان به دنبال داشته باشد.

وی افزود: نگاه پژوهشگاه رویان، امتداد یک فرهنگ کاری و حرفه‌ای است تا با همراهی آموزش‌ و پرورش، آینده روشنی برای کشورمان رقم بخورد.

شاهوردی با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان اقدامات و برنامه‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با این عرصه مدنظر دارد، ادامه داد: یکی از برنامه‌ها این است که با ایجاد آزمایشگاهی برای دانش‌آموزان، فرصت و زمینه‌ای فراهم کنیم که دانش آموزان با سلول و کار در آزمایشگاه آشنا شوند.

رئیس پژوهشگاه رویان تأکید کرد: به‌اندازه وسع خودمان حرکت می‌کنیم و امیدواریم با نگاه خوبی که در وزارت آموزش‌ و پرورش دارد، جوانه‌ای که در رویان شکل‌گرفته است، باقوت ادامه یابد و تقویت شود تا در مدارس و بین دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

وی گفت: نسل جدید پزشکی به علوم پایه گره‌ خورده است. امروز به‌واسطه عرصه‌هایی همچون سلول‌های بنیادی شاهد انقلاب دوم در دنیای پزشکی هستیم که البته این میدان، سربازان خاص و انسان‌های عاشق را می‌خواهد تا با همراهی افرادی که به‌صورت بالینی کار می‌کنند، بنیان‌گذار اتفاقات خوبی برای آینده این سرزمین باشند.

شاهوردی خاطرنشان کرد: این اتفاقات خوب باید از مدرسه آغاز شود و قطعاً همراهی مجموعه آموزش‌ و پرورش در این مسیر بسیار مهم و ارزشمند است.

* برگزاری جشنواره‌های علمی رویانا

 در متن این تفاهم‌نامه آمده است که نظر به اهمیت تربیت، پرورش و آموزش مناسب دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشور عزیزمان و نسل تأثیرگذار در جریان حرکتی نظام جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز اهتمام و توجه ویژه مقام معظم رهبری در جهت‌دهی صحیح فکری این عزیزان، همچنین وجود زمینه‌های همکاری مشترک و هم‌افزایی مابین وزارت آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های علمی - فرهنگی، در اجرای تفاهم‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش و جهاد دانشگاهی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و باهدف توانمندسازی هر چه بیشتر فکری و علمی جامعه دانش‌آموزی و معلمین عزیز، سند حاضر در قالب تفاهم‌نامه منعقد می‌شود.

 آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی کشور و دانشمندان ایرانی معاصر، تقویت هویت ملی و ارتقای روحیه اعتمادبه‌نفس و خودباوری در دانش‌آموز، شناسایی، کشف و تربیت استعدادهای دانش‌آموزی در تمامی حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های دانش‌بنیان زیستی، حمایت از پروژه‌های دانش‌آموزی دانش‌بنیان در زمینه‌های زیست‌شناسی، فناوری سلول‌های بنیادی، بیوانفورماتیک و زیست‌فناوری، توانمندسازی علمی و فناورانه تمامی معلمان علاقمند به حوزه‌های مرتبط فناورانه زیست و نانو، و ترویج فرهنگ تولید علم در این زمینه‌ها، ترویج عادلانه و چندجانبه تمامی حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های دانش‌بنیان زیستی و رشد دانش، شکل‌دادن نگرش و تقویت رفتار پژوهشی در میان دانش‌آموزان علاقمند به این زمینه از جمله اهداف این تفاهم ذکر شده‌اند. 

اعلام محورهای همکاری مشترک رویان با آموزش و پرورش

مشارکت و همکاری در ایجاد مسیرهای ساختارمند و اصولی برای آشنایی دانش‌آموزان با مراکز علمی پیشرو در راه‌اندازی اردوهای «راهیان پیشرفت»،  مشارکت و همکاری در طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های مدون و مشترک به‌منظور ترویج علم و شناساندن دانشمندان معاصر ایرانی به نسل دانش‌آموز و افزایش روحیه خودباوری و امید به آینده در ایشان، همکاری و مشارکت در برگزاری حضوری و مجازی بازدیدها و اردوهای علمی و فناورانه ملی و بین‌المللی دانش‌آموزی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای علمی - آموزشی نوآورانه دانش‌آموزی در سطح ملی و بین‌الملی، مشارکت و همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی سالانه در سطح دانش‌آموزی با عنوان «رویانا» با هدف توسعه عدالت در برنامه‌های آموزشی "پژوهش‌محور"در سراسر کشور از محورهای همکاری این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

اعطای «دیپلم» مهارتی حرفه‌ای مشترک در شاخه‌های مرتبط

علاوه بر موارد مذکور،  مشارکت و همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی- پژوهشی و جشنواره علمی سالانه برای معلمین و دبیران مدارس در حوزه علوم زیستی، مشارکت در طراحی و پیاده‌سازی طرح‌های آموزشی - پژوهشی مشترک و ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور توانمندسازی و آماده‌سازی هر چه‌بهتر دانش‌آموزان برای موفقیت در جشنواره‌های علمی ملی و بین‌المللی، بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی یکدیگر به‌منظور توانمندسازی بیش از پیش و توسعه دانش و مهارت معلمان کلیه مقاطع در حوزه‌های مرز دانش در زمینه دانش و فناوری‌های همگرا و اعطای «دیپلم» مهارتی حرفه‌ای مشترک در شاخه‌های مختلف مرتبط، حسب نیاز وزارت آموزش‌وپرورش،  تولید و انتشار نتایج طرح های پژوهشی مشترک مرتبط با اهداف طرفین در سطوح دانش آموزی در نشریات تخصصی متناسب و هم سطح با ایشان (راه اندازی نشریه علمی مشترک) و مشارکت و همکاری در ایجاد زیرساخت مناسب به منظور شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد و توانمند در برنامه های علمی و پژوهشی حوزه‌های دانش‌بنیان مرتبط با علوم زیستی به عنوان دیگر محورهای همکاری مشترک بیان شده‌اند.

حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی دانش‌آموزان در ثبت اختراع

در ادامه این تفاهم همکاری به حقوق و تکالیف پژوهشگاه اشاره شده است که برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی به منظور ارتقای علمی، عملی و مهارتی دانش‌آموزان، هنرجویان ، هنرآموزان، معلمین، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، حمایت از ارائه طرح‌های علمی برتر دانش‌آموزی در زمینه علوم زیستی، ایجاد دوره های مجازی آشنایی با علوم زیستی از طریق سامانه آموزش الکترونیکی، برپایی مسابقات، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در حوزه علوم زیستی با هماهنگی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی و حق اختصاص دانش‌آموزان در ثبت اختراع موضوعات مرتبط با علوم زیستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی کاربردی و محصول محور به طور منظم برای معلمان و دانش‌آموزان به صورت آنلاین و حضوری،  کمک به تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس و مراکز پژوهشی آموزش و پرورش در زمینه‌های مرتبط با زیست فناوری، با توجه به اولویت‌های علمی-فناورانه کشور از این جمله است.

کمک پژوهشگاه رویان به توانمندسازی دانش آموزان محروم

همچنین حمایت از اجرای پروژه‌های علمی و عملی دانش‌آموزان و معلمان در زمینه‌های مرتبط با زیست‌فناوری، بیوانفورماتیک، سلول‌های بنیادین، مهندسی پزشکی و سایر زمینه‌های مرتبط با فعالیت پژوهشگاه در زمینه تامین منابع علمی، راهنمایی، تامین ابزار، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اجرای پروژه‌ها و نظارت بر فرآیند اجرای آنها و درنظر گرفتن بسته‌های حمایتی محتوایی و کاربردی (اعم از رسانه‌های آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی) برای توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق محروم در زمینه‌های مرتبط و همکاری در توزیع عادلانه آن‌ها جزو تکالیف رویان برشمرده شده است.

آموزش و پرورش نیز موظف شده است مواردی چون آشنا کردن دانش‌آموزان با حوزه های مختلف علوم زیستی از طریق سرفصل‌های آموزشی مرتبط، همچنین همکاری با پژوهشگاه در پژوهش‌های بخش‌های مربوط، توسعه فناوری های جدید علوم زیستی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور بر اساس نیاز بازار کار، همکاری با پژوهشگاه در برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و سمینارهای مورد نیاز ، استفاده از متخصصان پژوهشگاه در اجرای دوره‌های آموزشی و همایش‌های تخصصی برای دانش‌آموزان،هنرجویان ، هنر آموزان ، معلمان، کارشناسان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش و اجرای برنامه های فرهنگی در راستای ارتقاء دانش و نگرش دانش آموزان نسبت به علوم زیستی را دنبال کند.

مدت  اجرای تفاهم نامه از تاریخ امضا، پنج سال است و تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییر اساسی در مفاد این تفاهم نامه با توافق نمایندگان طرفین انجام می‌شود و در صورت درخواست طرفین به منزله تمدید برای دوره بعدی تلقی می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول