اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جرایم خنده‌دار برای متخلفان دانشگاه شریف و ادامه انفعال مدیران دانشگاه

شورای انضباطی دانشگاه شریف بر اساس کدام معیار و شاخصی اقدامات هنجارشکنانه و تخریب‌گرانه تعدادی از دانشجویان را به رفتاری نازل تنزل داده به گونه‌ای که صرفا منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو ترم مجموع محکومیت آنهاست؟

جرایم خنده‌دار برای متخلفان دانشگاه شریف و ادامه انفعال مدیران دانشگاه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، براساس قرائن و مستندات غیر قابل انکار دشمن و جریان ضد انقلاب از ماه‌ها قبل پروژه آشوب و درگیری در دانشگاه ها را در دستور کار قرار داده بود. از اوایل مهرماه امسال این پروژه در برخی از دانشگاه‌های کشور کلید خورد. دانشگاه صنعتی شریف نیز در تیررس نگاه دشمن برای سواستفاده‌‌ قرار گرفت و  تعدادی از دانشجویان این دانشگاه تحت تاثیر شانتاژآفرینی‌های بیگانگان و ضد انقلاب در فضای مجازی و ماهواره‌ای اتفاقات تلخ و ناخوشایندی را در این دانشگاه رقم زده‌اند که قطعا لکه اثرگذاری در کارنامه این دانشگاه باقی می‌ماند.

اما سوای تقلا و تکاپوی دشمن برای گسترش دامنه این پروژه،‌ عملکرد مسئولان وزارت علوم نیز قابل تامل و البته انتقاد برانگیز است. به عبارتی سکوت   همراه با مماشات وزارت علوم و مسئولان دانشگاه صنعتی شریف با برهم‌زنندگان آرامش این دانشگاه زمینه فرصت‌طلبی‌های بیشتر ضد انقلاب و دانشجویان فریب خورده را فراهم کرده است.

سایه تلخ و سنگین سکوت غیر قابل توجیه مسئولان وزارت علوم، این دانشگاه و البته دانشگاه‌های دیگر به گونه ای گسترده شد که فریاد دادخواهی جمع کثیری از فرهیختگان،  اساتید و دانشجویان را برای برخورد قاطعانه به آشوب‌طلبان و اخلالگران نظم و امنیت دانشگاه ها را برانگیخته است. اگرچه تاکنون نیز گوش شنوایی در وزارت علوم این فریاد را نشنیده و تمایلی به شنیدن آن نیز ندارد.

همچنان که حسن مسلمی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره فضای دانشگاه‌ها تاکید کرد که دانشگاه همان‌طور که ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز اسمش پیداست محل علم‌آموزی، تحقیق، تدریس و یادگیری است و دانشگاهیان باید الگوی جامعه باشند، اما این روزها شاهد اتفاقاتی در دانشگاه هستیم که سبب تعجب جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه اغتشاشاتی که این روزها شاهد آن بودیم اصلا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شأن دانشگاه نیست، تاکید کرد که در روزهای گذشته روسای دانشگاه‌ها و مسوولان وزارت علوم  با برهم‌زنندگان آرامش دانشگاه مماشات کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که زمان مماشات گذشته است. متاسفانه هر روز که می‌گذرد شاهد بداخلاقی‌ها و بددهنی‌های بیشتری در دانشگاه هستیم، این روزها شان دانشگاه رعایت نمی‌شود.

مسلمی تاکید کرد که روسای دانشگاه دارند مماشات انجام می‌دهند ولی الان دیگر زمان آن گذشته است و باید فکر اساسی کنند.

مجتبی صمدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و رسانه نیز تاکید کرد که نیازمند برگزاری جلسات متعدد از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با اساتید دانشگاه هستیم، مسیر گفت‌وگوی ارتباطی باید برقرار شود؛ مسوولان باید انتقادات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز فضای دانشگاهی که علمی و آکادمیک است  ببینید و بشنوند.

* تعدادی از اساتید سواد رسانه ندارند و نمی‌توانند موضوعات و اتفاقات را تحلیل کنند

صمدی تاکید کرد که مباحث توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید تبیین شود و کارشناس‌ها ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز نحوه به وجود آمدن حوادث و رویدادهای رخ داده با اساتید سخن بگویند، بعضی از اساتید ما سواد رسانه‌ای ندارند و گاهی به دلیل همین ضعف تحت تأثیر جریان‌های رسانه‌ای معاند قرار می‌گیرند، گفت‌وگو با اساتید و تبیین اتفاقات رخ داده یک وظیفه حاکمیتی است و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای انتظامی باید با اساتید دانشگاه جلسه بگذارند و فضای گفت‌وگویی ایجاد کنند.

جمعی از دانشجویان نیز در پی حوادث دانشگاه‌‌های، خواستار پایان مماشات روسای دانشگاه‌ها با اغتشاشگران و بازگرداندن آرامش به دانشگاه‌ها شدند.

* هنجار شکنی در شان دانشجو و دانشگاه نیست

زهرا خوش بیان دانشجوی رشته علوم ارتباطات تاکید کرد که روسای دانشگاه‌ها در برخورد با دانشجویان اغتشاشگر خیلی دارند کوتاه می‌آیند، همان اول باید فضایی برای گفت‌وگو را مهیا می‌کردند، محیطی که دانشجوهای معترض در آن حرف بزنند، به گونه‌ای که فضای دانشگاه دستخوش ناآرامی نشود. در این صورت صف افراد مغرض با افرادی که سوال و مسئله دارند، جدا می‌شد و کار به اینجا نمی‌کشید، الان هم باید زودتر مباحث جمع شود، دانشگاه نیازمند آرامش است.

خوش بیان با تاکید بر اینکه هنجار شکنی در شان دانشجو و دانشگاه نیست، گفت: باید توجه داشته باشیم که تعدادی از افرادی که این روزها در دانشگاه‌ها اغتشاش ایجاد می‌کنند، دانشجو نیستند، دشمن از علم و جایگاه علمی ایران می‌ترسد و دسیسه اخیرش جنجال و اغتشاش در دانشگاه است.

ناهید محمدی دانشجوی دیگری است که در رشته علوم سیاسی یکی از دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کند، وی با تاکید بر اینکه اعتراض با اغتشاش و برهم زدن آرامش دانشگاه متفاوت است، گفت: دانشگاه قانون دارد و روسای دانشگاه موظف به اجرای آن هستند، کار به جایی رسیده که تعدادی از دانشجونماها در صحن دانشگاه به مقدسات توهین می‌کنند و نظم و شان دانشگاه را حفظ نمی‌کنند، کجای دنیا در برابر چنین اقداماتی سکوت می‌کنند؟

محمدی افزود: کمیته انضباطی باید در این اتفاقات به طور جدی وارد می‌شد. ضرب و شتم یک خانم چادری آن هم در دانشگاه‌های ایران نباید بی پاسخ بماند.

اما امروز انتشار گفت‌وگویی از وثوقی وحدت عضو کمیته انضباطی دانشگاه شریف  با روابط عمومی این دانشگاه مبنی بر تشریح احکام صادر شده برای دانشجویان متخلف دانشگاه شریف نمایی دیگر از  حاکمیت روحیه انفعال و مماشات در این دانشگاه را به تصویر کشیده است.

این گفت‌وگو در حالی منتشر شده که  براساس قانون در آیین‌نامه انضباطی برای تخلفاتی همچون ایجاد بلوا و آشوب تنبیهات سنگینی تا سقف اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه‌ها تا ۵ سال درنظر گرفته شده است. اما وی و مسئولان  دانشگاه شریف باید به این سئوال پاسخ دهند که چگونه شورای انضباطی در مواجهه با اقدامات هنجارشکنانه و تخریب‌گرایانه این گروه از دانشجویان صرفا به محکومیت آن ها مبنی بر منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو ترم بسنده کرده است؟ 

پایان پیام/ ت 3

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول