اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

وقتی کار دست «کاردان» بود/ عواملی که «رمان نوجوان امروز» را در قله نگه داشت

از طرح «رمان نوجوان امروز» می‌توان به عنوان الگویی در ایجاد تقویت حوزه نشر در کودک و نوجوان نام برد و در دهمین روایت از «کانون پس از انقلاب» می خواهیم از سه فعالیتی که باعث ماندگاری و تقویت این طرح شد، صحبت کنیم.

وقتی کار دست «کاردان» بود/ عواملی که «رمان نوجوان امروز» را در قله نگه داشت

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ محمدرضا اسماعیلی: از طرح «رمان نوجوان امروز» می‌توان به عنوان الگویی در ایجاد تقویت حوزه نشر در کودک و نوجوان نام برد. چرا که در این طرح سه فعالیت هدفمند برای تولید محصولات کیفی صورت گرفت. کارهایی چون «نویسنده همراه»، نحوه پرداختی‌های کانون به نویسندگان آثار و سفرهای خودمانی که برای آشنایی بیش‌تر با نوجوانان و سایر نویسندگان کشور از آن جمله فعالیت‌هایی بود که طرح «رمان نوجوان امروز» را ماندگار کرد

خبرگزاری فارس سعی کرده است در روایت «کانون پس از انقلاب» به ابعاد مختلف طرح موفق «رمان نوجوان امروز» در دوران مدیرعاملی سیدصادق رضایی بر کانون به دبیری حمیدرضا شاه‌آبادی در طرح «رمان نوجوان امروز» بپردازد.


تولیدات طرح «رمان نوجوان امروز»

نحوه پرداخت کانون به نویسندگان برحسب درجه بندی آثار 

در این طرح یک مبلغ پایه در نظر گرفته شده بود که به همه نویسنده‌ها پرداخت می‌شد. از این مبلغ حدود ۲۰ درصد پس از تصویب طرح و در زمان عقد قرارداد و بقیه مبلغ هم بعد از تحویل کار پرداخت می‌شد، اما بعد از انتشار، شورایی از مربیان کانون، که مستقل از اعضای طرح «رمان نوجوان امروز» بودند، کار را بررسی می‌کردند و بعد از ارزش گذاری کیفی از سوی این شورا کاری که درجه الف گرفته بود ۸۰ درصد مبلغ پایه را هم به عنوان پاداش دریافت می‌کرد، کاری که در درجه ب قرار گرفته بود ۴۰ درصد از مبلغ پایه را دریافت می‌کرد و این رقم در آن برهه زمانی رقم معقولی بود.

قرارداد نویسندگان ۶ ماهه بود

قرارداد نویسندگان در این طرح ۶ ماهه بود و نویسندگان باید سر موعد تعیین شده، آثارشان را به کانون تحویل می‌دادند و اگر احتمال می‌دادند که با تأخیر آماده می‌شود باید یک ماه قبل از پایان قرارداد با کانون در میان می‌گذاشتند تا مهلت بیش‌تری داده شود.


حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و دبیر طرح «رمان نوجوان امروز»

کانون با این نحوه پرداخت امتیاز کل اثر را نمی‌خرید

کانون با این نحوه پرداخت امتیاز کل اثر را نمی‌خرید؛ بلکه این رقم برای انتشار ۲۵ هزار نسخه بود و بعد از این تیراژ، ۱۲ درصد از پشت جلد هم پرداخت می‌شد. حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیر طرح «رمان نوجوان امروز» در خصوص پرداختی این طرح، پیش از این‌ها گفته است: «این رقم به سختی سعی می‌کند که کار ۶ ماهه یک نویسنده را جبران کند. الان جاهایی هستند که چند برابر این مبلغ را می‌پردازند؛ بدون ارزش‌گذاری کیفی، ولی تا به حال نتوانسته‌اند به بخش کوچکی از موفقیت‌های ما دست پیدا کنند و پرداختی ما بر اساس اقتضای موضوع است و این طور نیست که حجم کارش بیش‌تر باشد پول بیش‌تری پرداخت شود.»


یکی از مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 سه مرحله نظارت و ارزیابی در این طرح وجود داشت

در این طرح، در سه مرحله نظارت و ارزیابی انجام می‌‌شد. مرحله اول بعد از تصویب طرح از سوی دبیر، توسط نویسنده همراه انجام می‌شد. یعنی نویسندگان به صورت دو به دو باهم کار می‌کردند؛ هر کس وقتی کارش تمام شد آن را به نویسنده همراهش می‌سپرد تا آن را بررسی و تأئید کند. بعد از تصویب نویسنده همراه، کار به کانون سپرده می‌شد. در این مرحله، دبیر طرح و کارشناسان کانون اثر را می‌خواندند و بررسی می‌کردند. در این مرحله اصلاحات و ایرادات احتمالی اثر برای رفع و تصحیح به نویسنده ارجاع داده می‌شد.

چاپ بعد از تصویب نهایی

بعد از تصویب نهایی و چاپ، سومین مرحله نظارت صورت می‌گیرد. البته کانون برای چاپ آثارش نیازی به مجوز از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشت. این مرحله توسط گروهی از مربیان کانون انجام می‌شد. یک تیم پنج نفره از مربیان کانون این رمان‌ها را می‌خوانند و آن‌ها را از نظر کیفی درجه‌بندی می‌کردند. در این مرحله کارها به سه درجه کیفی الف، ب و ج تقسیم می‌شد و این درجه‌بندی در میزان حق‌التالیفی که به کار تعلق می‌گرفت به شکل مستقیم تأثیر می‌گذاشت.


ویژند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

معیار و مقیاس طرح «رمان نوجوان امروز» چه بود

معیار و مقیاس این طرح برای نظارت در تمام مراحل در دو بخش کیفیت فنی کار و محتوای اثر تعریف می‌شد. سالم بودن، جذاب بودن و معتبر بودن از نظر فنی مهم‌ترین معیار‌های کانون در طرح رمان نوجوان امروز برای ارزیابی رمان‌ها بود.

سایر مطالب پرونده «کانون پس از انقلاب» را در اخبار مرتبط همین مطلب دنبال کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول