اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اتهام‌پراکنی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران با ژست گفت‌وگومدارانه

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، با اتهام‌پراکنی مجدد علیه ایران در نشست گفت‌وگوی منامه، مدعی حمایت این شورا از گفت‌وگو برای رسیدن به ثبات در منطقه شد.

اتهام‌پراکنی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران با ژست گفت‌وگومدارانه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در نشست موسوم به «طرح‌های ابتکاری خاورمیانه برای حل و فصل منازعات» در چارچوب  نشست گفت‌وگوی منامه که در بحرین در حال برگزاری است، به اظهار نظر درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، قضیه فلسطین، همکاری شورای همکاری با اتحادیه اروپا و نقش آن در ایجاد ثبات در بازار انرژی پرداخت.

به نوشته وبگاه خبری «اخبار الخلیج»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس امروز (یکشنبه، ۲۰ نوامبر) در خصوص توافق هسته‌ای ایران گفت: «درباره توافق هسته‌ای ایران، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار آن هستند که هر ساختار امنیتی منطقه‌ای جدید برای تحقق ثبات مطلوب در منطقه، باید منافع همه را در نظر بگیرد».

 وی در ادامه با اتهام‌زنی مجدد به ایران، گفت: «بسیار مهم است که رفتار ایران در بی‌ثبات کردن منطقه از طریق برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و حمایت از حوثی‌ها و شبه‌نظامیان دیگر در سراسر منطقه متوقف شود».

الحجرف با اشاره به حمایت شورای همکاری از گفت‌وگو برای رسیدن به ثبات، تاکید کرد: «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] می‌خواهند که ایران یک شریک مسئول در این منطقه باشد».

وی که تاکنون بارها مدعی شده که رفتارهای تهران، «ثبات منطقه را بر هم می‌زند»، روز گذشته(+) نیز در منامه بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی، مدعی شد: حمایت ایران از سایر کشورها با پهپاد، باعث شد که غرب بسیار دیر متوجه چیزی شود که نسبت به آن هشدار می‌دادیم».

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: توافقنامه تجارت آزاد میان کشورهای شورای همکاری و اتحادیه اروپا نزدیک به ۳۰ سال است که در مسیر درستی قرار داشته، اما نشان‌دهنده روابط استراتژیک بین دو طرف نیست.

وی با اشاره به وجود تاخیر در داخل سازوکار اتحادیه اروپا از اشتیاق کشورهای عضو شورای همکاری برای تقویت همکاری در راستای تامین منافع مشترک خبر داد. 

الحجرف خطاب به اروپایی‌ها گفت: «هر زمان شما آماده بودید، ما نیز آماده‌ایم».

وی در بخش دیگری از سخنانش به تجربه شورای همکاری به عنوان یکی از طرف‌های دارای ابتکار موثر در برقراری ثبات در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت که این شورا که ۴۲ سال پیش تاسیس شد، توانایی بالای خود در مقابله با چالش‌ها و تهدیدها را نشان داده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نقش مهمی را با حفظ عرضه بی‌وقفه انرژی برای ایجاد ثبات در بازار انرژی ایفا کرده است. همچنین صندوق‌های دولتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ثبات بازارهای سرمایه جهانی کمک کرده و نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

الحجرف افزود: شورای همکاری به تعهدات خود در داخل جامعه بین‌الملل برای مبارزه با تروریسم، مبارزه با فقر و کمک به کشورهای نیازمند، تبدیل شدن به صدایی برای تکامل عمل کرده است. برای همین، کشورهای  عضو شورای همکاری خلیج فارس جایگاه بسیار خوبی در توسعه جهانی دارند.

وی در ادامه امنیت منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت که امنیت منطقه خلیج فارس برای امنیت جهانی بسیار اهمیت دارد.

الحجرف با تاکید بر این‌که شورای همکاری خلیج فارس به همکاری با جهان برای حفظ امنیت منطقه و جهان و ارتقای آن متعهد خواهد ماند، تصریح کرد که امنیت منطقه مستلزم یافتن راه حلی برای منازعه طولانی مدت اسرائیل و فلسطین بر اساس ابتکار صلح عربی سال ۲۰۰۲ است.

نشست منامه به صورت سالانه به میزبانی دولت بحرین و با مشارکت بسیاری از مقامات منطقه و جهان و با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی مطالعات راهبردی برای بررسی وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان برگزار می‌شود. این نشست که از ۱۸ تا ۲۰ نوامبر ادامه دارد، با مشارکت ۴۰۰ شخصیت سیاسی، امنیتی، نظامی و آکادمیک در سراسر جهان آغاز شده است.

پایان پیام/م/ ت 12

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول