اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تاکید دهقانی بر ضرورت اختصاص بیمه استفاده از محصولات دانش بنیان

رویداد فناورانه­ توسعه دانش فنی بومی و انتقال فناوری در ساخت و احیای کاتالیست‌های شیمیایی برگزار شد تا زمینه برای تعامل میان نوآوری و صنعت این حوزه فراهم شود.

تاکید دهقانی بر ضرورت اختصاص بیمه استفاده از محصولات دانش بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهدی شریف زاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی، هدف از برگزاری این رویداد را احصاء نیازهای فناورانه و فرصت­های پیش روی شرکت­های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: ستاد تلاش کرده است تا با برنامه ریزی منسجم و راهبردی، بازیگران کلیدی این حوزه را برای تکمیل زنجیره ارزش حوزه کاتالیست ترغیب کند و در این راستا، ضمن هم‌افزایی و تعامل با دستگاه‌های سیاستگذار و اثرگذار، زمینه را برای ورود فناوری دانش‌بنیان‌ها به صنعت فراهم کرده است.

شریف زاده، با اشاره به نامگذاری سال 1401 توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ضرورت هم افزایی تمامی بخش‌ها برای تحقق این شعار عنوان کرد: برای پیاده­سازی شعار سال، معاونت علمی در نتیجه­ی هم­اندیشی­ها با وزارت‌خانه‌های مرتبط، آیین‌نامه‌هایی با رویکرد حمایت از دانش­بنیان شدن و اشتغال­زایی در صنعت نفت، آب و برق تدوین کرده است. همچنین با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در مورد قطع وابستگی و کاهش اثرات منفی تحریم در اقتصاد کشور و تمرکز بر خود­کفایی، این معاونت توجه ویژه‌ای به زیرساخت­هایی برای توسعه شرکت­های دانش بنیان با دیدگاه تکمیل زنجیره ارزش و گذر از خام فروشی به سوی خلق ارزش کرده است.

ضرورت تکمیل زنجیر ارزش در حوزه کاتالیست

شریف زاده، با تاکید بر این‌که برای تکمیل زنجیره ارزش، نیازمند بومی سازی و توسعه دانش فنی هستیم، عنوان کرد: فناوری ­هایی که در معاونت علمی اولویت دارند، سه دسته هستند که فناوریی­های گلوگاهی، فناوری­هایی با پتانسیل ارزآوری و فناوری­هایی که حالت ارزبری دارند را شامل می‌شود.

به طور خاص، صنعت کاتالیست در حوزه­ی فناوری­های گلوگاهی است و بدون پرداختن به بومی­سازی و تعمیق ساخت داخل در آن نمی ­توان زنجیره ارزش را در صنایع وابسته تکمیل کرد.  وی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در حوزه پتروشیمی ادامه داد: در این آیین­ نامه به مواردی از قبیل تاسیس شهرک ­های پتروشیمیایی، تخصیص خوراک به آن­ها، رویکرد حمایتی از جنس بیمه، تامین سرمایه  و تسهیلگری صادرات و استانداردسازی که به ویژه صنعت نفت در آن نقش مهم دارد، اشاره شده است. طبق یکی از بندهای این آیین­ نامه، وزارت نفت مکلف است با هدف تکمیل زنجیره ارزش و قطع وابستگی با همکاری معاونت علمی از طریق شرکت­های ذی‌ربط نسبت به ظرفیت سازی تولید دانش فنی اقدام کند و کاتالیست جز اولویت‌های توسعه فناوری در این سند ذکر شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی، با بیان اینکه مأموریت تکمیل زنجیره ارزش، آغاز و زیرساخت­ های قانونی آن فراهم شده، به نقش مهم شرکت ­های دانش ­بنیان در محقق شدن تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین اشاره و تاکید کرد: این کاری نیست که دولت به تنهایی بتواند انجام دهد. از بازیگران اصلی صنعت کاتالیست، شرکت پژوهش و فناوری و پژوهشگاه صنعت نفت هستند که به عنوان کاتالیزور توسعه فناوری این صنعت تمام قد در کنار شرکت­ ها هستند و با شرکت در این رویداد به توسعه این صنعت در شناسایی توانمندی ­های شرکت‌های دانش بنیان و حتی توانمندی ­های بالقوه  تولید کنندگان و شرکت­ های خریدار این فناوری ایفای نقش می ­کنند.

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری کاتالیست

مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های پژوهش در حوزه کاتالیست‌ها گفت: در حوزه پژوهش و فناوری پتروشیمی زیرساخت‌هایی از جمله 10 باب آزمایشگاه، 25 دستگاه پایلوت،50 دستگاه ست­آپ و بنچ، دموپلنت­های تولید کاتالیست­های هم­رسوبی و زیگلرناتا و دموپلنت­های فرآیندی متعدد به تدوین 19 دانش فنی در حوزه کاتالیست­های پتروشیمیایی و 7 دانش فنی در حوزه آغازگرها توسعه یافته است.

وی افزود: اولویت های تدوین، توسعه و کسب دانش فنی تولید کاتالیست را می‌توان اختصاصی و نوآورانه بودن دانش، رقابتی بودن از نظر اقتصادی، استفاده از مواد اولیه تجاری داخلی و توجه به مسائل زیست محیطی دانست.

ظرفیت‌های گسترده بومی

عظیم کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه توسعه دانش فنی کاتالیست عنوان کرد: از توانمندی­ های صنعت  نفت در حوزه کاتالیست می‌توان به تدوین دانش فنی ساخت و فرمولاسیون کاتالیست­ ها، پایه ­های کاتالیست و جاذب­ها و زئولیت­ ها، انجام آزمون­ های فیزیکی و شیمیایی کاتالیست ­ها و جاذب­ ها، بررسی عملکرد راکتوری کاتالیست ­ها، مدل­سازی، شبیه ­سازی و طراحی کاتالیست­ ها و راکتورها و افزایش مقیاس راکتورهای کاتالیستی، بررسی و تخمین طول عمر کاتالیست­ها اشاره کرد.

وی همچنین از واگذاری دانش فنی 14 کاتالیست پالایشگاهی و یک کاتالیست صنعت پتروشیمی توسط پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و از زمینه ­های همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت اختصاص با توانمندسازی نخبگان در حوزه کاتالیست گفت.   

بازدید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از توانمندی‌های بومی

در جریان برگزاری این نمایشگاه، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در بازدید از نمایشگاه کاتالیست­‌های شیمیایی بر ضرورت اختصاص بیمه استفاده از محصولات دانش بنیان تاکید کرد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در این نمایشگاه محصولاتی عرضه شده‌اند که پاسخی مناسب به نیازهای کشور هستند و وابستگی ایران به بازارهای جهانی را کاهش می‌دهند و می توانند قابلیت و توانمندی صادراتی خوبی را ایجاد کنند. در بحث ایجاد روحیه باور به محصولات ایرانی، در تلاش هستیم تا با ایجاد  ابزارهای جدید و ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان و کارگروه تولید بار اول بهانه‌­ها را برای امتناع از خرید محصولات بومی کم کنیم.

 

معرفی توانمندی‌های فناورانه

در این رویداد، مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، عظیم کلانتری رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، 32 شرکت دانش بنیان در حوزه کاتالیست، مدیران و کارشناسان صنایع پالایش و پتروشیمی و مهمانانی از اتاق بازرگانی حضور یافتند.

از ویژگی­ های فناورانه­ این رویداد می توان به برگزاری جلسات B2B بین شرکت ­های دانش ­بنیان و سایر سازمان­ ها و جلسات Pitch & Reverse Pitch بین توسعه دهندگان دانش فنی، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران حوزه کاتالیست اشاره کرد.

همچنین، در خلال این رویداد کارگاه­های آموزشی نوآوری شرکتی در کسب و کارهای انرژی، امکان سنجی و طرح تجاری کسب و کار، الزامات ورود به زیست‌بوم‌های استارتاپی و الزامات تجاری سازی کسب و کارهای فناورانه در صنعت کاتالیست نیز برگزار شد.

ایجاد بستری برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه فناوری کاتالیست

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با ایجاد کارگروه تخصصی کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی حوزه آب و انرژی طی نشست‌های منسجم اقدام به تعامل و همفکری با شرکت‌های دانش بنیان، انجمن‌های صنعتی و تشکل‌های تخصصی جهت شناسایی توانمندی‌های موجود و احصا نیازهای واحدهای صنعتی و تبیین راهکارهای توسعه و تعمیق دانش بنیان این حوزه از فناوری اقدام کرد. از دیگر اقدامات این کارگروه به روز رسانی پایگاه داده از صنایع تولید‌کننده و مصرف‌کننده کاتالیست بوده است.

با هدف تـعـامل و شبکه سازی حداکثر‌ی از متخصصین صنعت کاتالیست، طرح‌هایی در قالب هم‌سرمایه گذاری و تأسیس شتابدهنده‌های مرتبط با صنعت کاتالیست نیز توسط ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان حمایت می‌شود.

استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و توسعه زیست بوم لازم برای حل چالش‌ها و رفع وابستگی‌های این صنعت از تلاش های این ستاد محسوب می شود. در راستای شکوفایی بخش‌های مختلف این زیست‌بوم از طرح‌های فناورانه با اولویت ارزآوری، بومی سازی و رفع نیاز گلوگاهی به صورت تسهیلات و بلاعوض از تولید بار اول و توسعه مقیاس حمایت می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی در راستای توسعه دانش فنی و انتقال فناوری در ساخت و احیای کاتالیست‌های شیمیایی، طرح‌هایی را در قالب شناسایی وضعیت موجود، روندهای جهانی این صنعت، تحلیل زنجیره ارزش، شناسایی چالش‌ها و نقاط کلیدی صنعت کاتالیست و همچنین ارائه برنامه و راهکار به منظور تقویت توان داخلی در این حوزه تدوین کرده است.  

پایان پیام/ ت 84

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول