اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سیاست آشفته تل‌آویو در اوکراین؛ دستاورد صهیونیست‌ها از جنگ، هیچ به اضافه درگیری بود

وبگاه شبکه «المیادین» در گزارشی ضمن اشاره به شکست سنگین سیاست‌ خارجی رژیم صهیونیستی در بحران اوکراین، تاکید کرد تل‌‌آویو دستاوردی غیر از درگیری با هر 2 طرف جنگ نداشته است.

سیاست آشفته تل‌آویو در اوکراین؛ دستاورد صهیونیست‌ها از جنگ، هیچ به اضافه درگیری بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به موضوع شکست سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در قبال بحران اوکراین پرداخته و تاکید کرده است که تل‌آویو هم در همراهی با متحدان غربی‌اش و هم در حفظ روابط خوب با روسیه شکست خورده است؛ در حالی که ایران ضمن تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با مسکو، به ترس غربی‌ها و اسرائیلی‌ها تبدیل شد. در ادامه مشروح این گزارش تحلیلی را می‌خوانیم:

شکست سیاست خارجی تل‌آویو در بحران اوکراین

سیاست رژیم صهیونیستی در قبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعکس کننده یک شکست فاحش و آشکار در مقابله صهیونیست‌ها با این بحران بود. این سیاست که تنها خشم همه طرف‌های بین‌المللی را در پی داشت، فقط در بیانیه‌های سرزنش، محکومیت و رد اقدامات مسکو خلاصه نشد؛ بلکه از سطح هشدار و تهدید فراتر رفت و منجر شد تا مواضع و سیاست‌هایی علیه «اسرائیل» اتخاذ شود.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، با توجه به منافع درهم تنیده و متقابل خود با طرف‌های بحران، مشتاق نگه داشتن موضعش در خط تعادلی بوده است. اگرچه اتحاد طبیعی آن با ایالات متحده و غرب باعث شد تا مواضع همدلانه‌ای با اوکراین اتخاذ کند، اما با شروع بحران از هم‌ذات‌پنداری و همراهی با سیاست تحریمی که غرب علیه روسیه اعمال کرده بود، خودداری کرد. رژیم صهیونیستی تاکنون درخواست‌های مکرر رهبران غربی و مسئولان اوکراین را برای ارائه سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به ویژه سیستم‌های دفاعی مانند سامانه ضد موشکی گنبد آهنین رد کرد.

با توجه به همه این‌ها، اوکراین خشمگین شد و به پیش‌نویس قطعنامه ضداسرائیلی که توسط کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد استعمار زدایی و حمایت از فلسطین تصویب شده بود، رای مثبت داد. این قطعنامه از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست می‌کند تا در مورد اینکه آیا «اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل به منزله الحاق واقعی است یا خیر؟» نظر حقوقی صادر کند. این امر واکنش‌های سیاسی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را در پی داشت که مواضع اوکراین را محکوم کرد؛ علاوه بر این، وزارت امور خارجه تل‌آویو سفیر اوکراین در سرزمین‌هاب اشغالی را احضار کرده و او را توبیخ کرد.

از سوی دیگر، سفیر اوکراین در تل‌آویو، از آن موضع رژیم صهیونیستی که نماینده آن در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع پرداخت غرامت روسیه به اوکراین از دادن رای خودداری کرد، ابراز ناامیدی کرده است. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با میانجیگری بین طرفین روسی و اوکراینی به دنبال این بود که رهبران روسیه را متقاعد کند که در آغاز بحران مسکو و کی‌یف، سیاست بی طرفی مثبت را در پیش گرفته بود؛ اما پس از شکست میانجیگری تل‌آویو با کرملین، موضع بی طرفی منفی اتخاذ کرد.

هشدار جدی مسکو به تل‌آویو: بی‌پروا نباشید!

با این حال، ظهور برخی از دلایل و نشانه‌ها مبنی بر ارائه تجهیزات نظامی به طرف اوکراینی از سوی رژیم صهیونیستی و همکاری با آن در زمینه‌های سایبری، اطلاعاتی و سیستم‌های هشدار اولیه، علاوه بر صحبت در مورد تمایل تل‌آویو جهت ارسال و فروش تسلیحات دفاعی به کی‌یف، واکنش مسکو را در پی داشت. این امر باعث شد تا سران روسیه در مورد عواقب این اقدامات و مواضع تل‌آویو و تاثیرات و پیامدهایشان بر روابط بین دو طرف به رژیم صهیونیستی هشدار دهد و به آن اطلاع داد که کرملین در صورت ارسال موشک‌های پدافند هوایی یا سایر موشک‌های رهگیر ساخت اسرائیلی‌ها به اوکراین، چه مستقیم و چه از طریق طرف سوم و سایر کشورها، به تل‌آویو پاسخ خواهد داد.

«دیمیتری مدودف» رئیس شورای امنیت روسیه، به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و خاطرنشان کرده بود: «چنین اقدامی بی پروا خواهد بود». این هشدار با اشاره به خبرها و گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های عبری زبان بود؛ گزارش‌ها و اخباری مبنی بر اینکه یک شرکت صنایع امنیتی اسرائیلی، سیستم‌های ضد پهپاد ارتش اوکراین را با قابلیت رهگیری و انهدام پهپادهای جنگی فروخته است. وی خاطرنشان کرد که این سیستم‌ها از طریق لهستان (کشور سوم) به فروش می‌رسد تا ممنوعیت اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح‌های پیشرفته به اوکراین را دور بزند.

خروج بی‌دستاورد تل‌آویو از بازی و ایفای نقش تهران و  آنکارا

موضع رژیم صهیونیستی در قبال بحران روسیه و اوکراین خشم کرملین را برانگیخت و کی‌یف را نیز از دست داد؛ علاوه بر این، امیدهای آمریکا و غرب را ناامید کرد. همه این‌ها بدون دستیابی تل‌آویو به منافعی برای خود است؛ منافعی که در مقایسه با سایر کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه، برای صهیونیست‌ها «هیچ» بود! اما آنکارا و تهران دو کشوری هستند که دستاوردهایی در سطوح متفاوت را برای خود به دست آورده‌اند.

ایران توانست روابط با روسیه را در همه سطوح به ویژه در سطوح نظامی و اقتصادی تقویت کند؛ در حالی که محافل آمریکایی و غربی ایران را به ارائه پهپادهای نظامی به روسیه در چارچوب ارتقای سطح همکاری‌های نظامی دو طرف  متهم می‌کنند. علی‌رغم این‌ها، در بُعد اقتصادی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران با وجود تحریم‌های غرب علیه دو کشور به طور پیوسته در حال رشد است و دو طرف قصد دارند چندین قرارداد در بخش نفت، گاز و منابع انرژی منعقد کنند.

حتی ترکیه نیز با با بازی‌کردن در نقش معمولاً کم‌اهمیت میانجی، بین دو طرف گفت‌وگوها و نظراتی را برای اولین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و روسیه را در یک میز مذاکره جدید گرد هم آورد؛ آنکارا حتی در موضوع غلات و تبادل زندانیان بین دو طرف نیز نقش ایفا کرد، در حالی که تل آویو هیچ نقشی نتوانست داشته باشد و فقط از هر دو طرف آسیب دید.

رژیم صهیونیستی نتوانست تهدیدهای این بحران بین‌المللی را به فرصت تبدیل کند؛ در حالی که با آغاز بحران شاهد میانجی‌گری «نفتالی بنت» نخست وزیر سابق تل‌آویو بودیم. اما میانجی‌گری او تنها یک ماجراجویی خنده‌دار بود؛ آن هم از سوی رژیمی که فاقد کوچکترین معیارهای میانجی‌گرانه است. زیرا یک نیروی اشغالگر است و هر نوع تجاوز و سلطه‌گری را بر مردم بی‌دفاع اعمال می‌کند؛ به همین خاطر وقتی رژیم اشغالگر چیزی را ندارد، نمی‌تواند به کسی هم اعطا کند. تل‌آویو فاقد تمام معانی ارزشی و اخلاقی است که می‌تواند آن را به دو سوی ایفای نقش در بحران سوق دهد؛ تل‌آویو حتی قبلاً نیز چنین مسئولیت سطحی را انجام نداده است، بنابراین به توانایی خود نسبت به ایفای چنین نقشی شک دارد.

هیچ اهرم فشاری از سوی اسراییلی‌ها بر روسیه و اوکراین وجود ندارد و نتیجه آن شکست در سیاست بی طرفی مثبت و به دنبال آن شکست در حفظ روابط خوبی است که قبل از شروع عملیات نظامی مسکو، بحران  «اسرائیل» را با دو طرف بحران مرتبط می‌کرد. به نظر می‌رسد پس از تعیین تکلیف «بی بی» برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، سطح روابط به ویژه با آمریکا و غرب ممکن است به سطوح پایین‌تری برسد. با این حال، تل‌آویو به دنبال ارائه رویکرد جدیدی خواهد بود که با درک بیشتر طرف روسی همراه باشد، با توجه به اینکه ترس از ایران خطرناک‌ترین تهدیدی است که نتانیاهو برای مقابله با آن تلاش خواهد کرد.

پایان پیام/م/ ت 38

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول