اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس من|اینجا هم به آزادی زنان احترام بگذارید/ ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان در مترو

بعضی از آقایان وقتی اعتراض و نارضایتی بانوان را می‌بینند، در ایستگاه بعدی پیاده می‌شوند اما متاسفانه بعضی‌هایشان هیچ اهمیتی به ناراحتی خانم‌ها نمی‌دهند و با پررویی در واگن بانوان می‌مانند. در این شرایط، هم برخورد کردن آقایان به خانم‌ها در آن ازدحام و هم نگاه‌های ناخوشایندشان، واقعاً آزاردهنده است.

فارس من|اینجا هم به آزادی زنان احترام بگذارید/ ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان در مترو

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مترو حالا دیگر، انتخاب اول بسیاری از شهروندان برای تردد درون‌شهری است. بسترسازی مناسب در این سیستم حمل و نقل زیرزمینی، باعث شده قطارهای مترو صرفنظر از سرعت، به یکی از ایمن‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی برای شهروندان به‌ویژه بانوان تبدیل شود. اختصاص واگن‌های مجزا برای بانوان، امکان جابه‌جایی درون‌شهری با حفظ امنیت فیزیکی و روانی را برای آنها فراهم کرده است. اما مدتی است رفتار خودخواهانه و مغایر با قانون و عرف جامعه از طرف برخی آقایان، این امنیت روانی بانوان در قطارهای مترو را خدشه‌دار کرده است. حضور عامدانه گروهی از آقایان در واگن‌های مختص بانوان و حواشی ایجاد شده، اخیراً نارضایتی بانوان را در پی داشته است. پویشی هم در اعتراض به این موضوع تحت عنوان «ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان در مترو» در سامانه فارس من به ثبت رسیده که حمایت بیش از 4 هزار و 500 نفر از مخاطبان از آن در کمتر از یک روز،‌ نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای دختران و بانوان است و اقدام عملی مسئولان را برای رفع آن می‌طلبد.

این بی‌احترامی به حقوق و آزادی بانوان است

ثبت‌کننده این پویش که مادر جوانی از منطقه 8 تهران است، بعد از حدود 2 ماه مدارا با شرایط ناخوشایند ایجاد شده در مترو، تصمیم به پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیربط گرفته. او در تشریح مختصر و مفید این مشکل اینطور می‌گوید: «از اول مهر که برای رساندن فرزندان‌مان به مدرسه، مراجعه دائمی به مترو داریم، با این مشکل مواجه شده‌ایم که آقایان برخلاف قبل، به‌راحتی وارد واگن‌های بانوان می‌شوند؛ حتی در ساعات اوج کار مترو که خود بانوان هم از شدت ازدحام مسافران در واگن، در شرایط سختی هستند. به همین دلیل حضور این آقایان، شرایط را برای خانم‌ها خیلی سخت‌تر می‌کند.

رفتار این افراد در مقابل اعتراض خانم‌ها،‌ متفاوت است؛‌ بعضی از آقایان وقتی اعتراض و نارضایتی بانوان را می‌بینند، در ایستگاه بعدی پیاده می‌شوند اما متاسفانه بعضی‌هایشان هیچ اهمیتی به ناراحتی خانم‌ها نمی‌دهند و با پررویی در واگن بانوان می‌مانند. در این شرایط، هم برخورد کردن آقایان به خانم‌ها در آن ازدحام و هم نگاه‌های ناخوشایندشان، واقعاً آزاردهنده است.»

چه کسی پاسخگوی این سلب امنیت است؟

«یکی از دوستانم می‌گفت: در اوج شلوغی مترو که ما در ازدحام جمعیت داخل واگن واقعاً داشتیم اذیت می‌شدیم، به خاطر ورود یک آقا، مجبور شدیم هرچه فشرده‌تر بایستیم که به او برخورد نکنیم... خب چرا باید اجازه داده شود یک آقا با حضورش در واگن بانوان،‌ اینطور باعث آثار و اذیت خانم‌ها شود؟ متاسفانه گاهی هم دختر و پسر با هم وارد واگن می‌شوند و در ملأ عام رفتارهای غیراخلاقی انجام می‌دهند. واقعاً لازم است برای جلوگیری از تکرار این ر فتارهای حرکت جدی انجام شود وگرنه با عادی شدن این مسائل،‌ شرایط برای بانوان عفیف و خانواده‌ها بسیار سخت‌تر خواهد شد.»

مترو می‌گوید مجلس باید ورود کند؛ دست ما بسته است

«من برای اعتراض به این موضوع،‌ با شهرداری و حراست مترو تهران تماس گرفتم. خیلی محترمانه پاسخ دادند و وجود این مشکل را تأیید کردند. مسئول پاسخ‌دهنده گفت مترو هم پیگیر رفع این مشکل است چون علاوه‌بر بحث حجاب و محرم و نامحرم، اساساً این جزو حقوق شهروندی بانوان است که از ورود آقایان به واگن‌های اختصاصی بانوان جلوگیری شود.»

خانم جوان تهرانی مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «آقای مسئول گفت: ما خودمان پیگیر این موضوع هستیم اما متاسفانه دستمان بسته است. خوب است بدانید اگر مأمور ما به این آقای قانون‌شکن که وارد واگن بانوان شده، اعتراض کند و در صورت بی‌توجهی و پیاده نشدن،‌ مثلاً دست او را بگیرد و از واگن بیرون بیاورد، متاسفانه به جای آن فرد قانون‌شکن، با مأمور ما برخود می‌شود! دلیل این اتفاق این است که در این زمینه، مشکل و خلأ قانونی وجود دارد. مجلس باید به این مسئله ورود کند و قانونی وضع کند که در صورت بروز چنین مشکلاتی در مترو، ماموران ما بتوانند بدون نگرانی برای دفاع از حقوق مسافران وارد عمل شوند.»

او سری به افسوس تکان می‌دهد و اضافه می‌کند: «البته این مسئول مترو به یک مشکل دیگر هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه وقتی همکار ما در این زمینه وارد عمل می‌شود،‌ بعضی از خود خانم‌ها در پشتیبانی از آقایی که وارد واگن بانوان شده، به مأمور مترو اعتراض و با او بدرفتاری می‌کنند! همین مسائل باعث می‌شود همکاران ما نتوانند در اینطور مواقع، به طور کامل از حقوق بانوان در مترو دفاع کنند... امیدوارم طرح این مشکل در سامانه فارس من،‌ باعث شود نمایندگان مجلس به موضوع ورود کنند و با وضع قانون مناسبی در این زمینه، به افراد قانون‌شکن و حامیان آنها اجازه ندهند به امنیت و آرامش بانوان لطمه بزنند.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول