اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

فاطمی امین: یک میلیارد یورو برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه درحال حاضر تمام زیرساخت‌ها فراهم شده و ثبت سفارش نیز آغاز شده و از طرف دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد گفت: یک میلیارد یورو برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است.

فاطمی امین: یک میلیارد یورو برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز چهارشنبه (۲ آذر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: میزبان نخست وزیر بلاروس بودیم در ۴ ماهه گذشته ۴ هیات از بلاروس به ایران سفر کرده بودند که این پنجمین سفر بود همچنین 4 بار مقامات ایرانی به بلاروس سفرهایی را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور در حال توسعه است، در روابط خارجی 4 زیرساخت داریم که در وهله اول باید آنها را تکمیل کرد و بعد سراغ کارهای دیگر برویم. اولین زیر ساخت مربوط به مسائل انتقال پول و مالی است که خوشبختانه در سفر چندی پیش وزیر خارجه بلاروس به ایران توافقی شکل گرفت که می تواند خیلی از مسائل را حل و فصل کند.

فاطمی امین افزود: خط اعتباری 100 میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد که فعالان اقتصادی بلاروس بتوانند از ایران به بلاروس کالا صادر کنند و باعث تشویق صادرات ما شود، علاوه به این مسائل بحث های مربوط به تهاتر را میان دو کشور توسعه می‌دهیم.

وزیر صمت گفت: زیر ساخت دوم مباحث گمرکی است؛ بلاروس عضو کشورهای اوراسیاست ما هم فعلا در تجارت ترجیحی اوراسیا حضور داریم؛‌ که بازار بسیار بزرگی است و کشورهای  عضو آن 180 میلیون جمعیت دارند. تا الان برای پیوستن به تجارت آزاد اوراسیا ۵ دور مذاکره صورت گرفته است. دور جدید آن هم به زودی انجام می‌گیرد و امیدواریم به زودی به موافقتنامه تجارت آزاد اورآسیا بپیوندیم که فرصت بسیار خوبی برای ما فراهم می‌کند.

فاطمی امین گفت: در بحث کنسولی و روادید با طرف مقابل مذاکراتی انجام شده است،  در بحث حمل و نقل نیز یکی از خطوط هوایی ایران درخواستی را به بلاروس داده است تا روابط پروازی برقرار شود.

وی افزود: کشور بلاروس به دلیل برخورداری از سطح بالا در صنعت، برای ما اهمیت دارد، ماشین‌هایی که در بلاروس تولید می‌شوند در خیلی از کشورها به ویژه روسیه مصرف می‌شود به ویژه در حوزه دام‌تراک نیازمند واردات هستیم چراکه برنامه بسیار گسترده‌ای برای معادن داریم تفاهمنامه‌ای برای خرید 500 دستگاه دام‌تراک میان ایران و بلاروس شکل گرفته است.

وزیر صمت تصریح کرد: به لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته هستیم، امروز نخست وزیر بلاروس  از نمایشگاهی که برای ایشان ترتیب داده شده بود بازدیدی داشت. شرکت های ایرانی سرمایه گذاری و ساخت تجهیزات پزشکی را در بلاروس آغاز کرده اند و دراین میان بین شرکت تراکتور سازی بلاروس و ایران هم توافقاتی امضا شد.

فاطمی امین افزود: در تجارت خارجی علاوه بر این که مبلغ رو به افزایش است، اما تاکید ما برصادرات کالاهای پیچیده است یعنی کالایی که کمتر کشوری آن را صادر می‌کند، اگر صرفا صادر کنند مواد نیمه خام باشیم مثل شمش فولاد برای ما قدرتی ایجاد نمی کند، تمرکز ما بر توسعه و گسترش محصولات پیچیده است، که علاوه بر بهبود تراز مالی کشور قدرت ما را در سطح منطقه و دنیا افزایش می‌دهد.

وی در مورد شرایط بازار لوازم خانگی، گفت: وضعیت تولید و قیمت ها در این بازار مناسب است از طرفی طرح فروش قسطی لوازم خانگی از هفته پیش فعال شد، خوشبختانه محصولات تولید شده در این بازار کیفیت مناسبی دارند؛ قیمت ها در سال جاری ثبات داشتند و تولید رو به رشد است. در بسیاری از تولیدات این صنعت، 20 درصد رشد داشته‌ایم.

فاطمی امین با بیان اینکه ایران برای صنعت لوازم خانگیِ کشور، کوچک است، افزود: در چند کشور برنامه سرمایه گذاری به صورت مستقیم و یا مشارکتی در حال پی‌گیری است.

وزیر صمت در مورد ثبت سفارش خودرو خاطرنشان کرد: برای واردات خودرو منابعی به میزان یک‌میلیارد یورو پیش بینی شده است، تمام زیرساخت ها برای واردات خودرو فراهم و ثبت سفارش هم آغاز شده است. از طرف دولت مانعی برای واردات وجود ندارد شرکت‌های زیادی برای واردات درخواست دادند که تعدادی از آنها این شرایط را داشتند البته این بار شرط جدیدی به نام انتقال فن آوری داریم که این مسأله، کار را زمان بر می کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول