اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

امیر ایرانی: ناوشکن‌های دماوند و زاگرس آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش هستند/ سامانه نواب به زودی رونمایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از آمادگی ناوشکن‌های دماوند و زاگرس برای الحاق به این نیرو خبرداد و گفت: ناوشکن‌‌های دماوند در حال گذراندن تست‌های عملیاتی خود هستند.

امیر ایرانی: ناوشکن‌های دماوند و زاگرس آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش هستند/ سامانه نواب به زودی رونمایی می‌شود

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه 7 آذر روز این نیرو ضمن حضور در خبرگزاری فارس، طی نشست با خبرنگار این خبرگزاری درباره آخرین دستاوردهای نداجا مطالبی را بیان کرد.

مشروح گفت وگوی فارس با امیر ایرانی در ادامه آمده است:

* بالگردهای هجومی نیروی دریایی ارتش مجهز به توپخانه، سامانه های راکتی و موشکی هستند/ ورود نیروی دریایی ارتش به عرصه هوش مصنوعی

فارس: شما اخیرا اعلام کردید که قرار است بالگردهای هجومی و پهپادهای بردبلند به منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش الحاق شود. با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش در ناوگان خود بالگردهای پشتیبانی دارد لطفاً درباره تفاوت بالگردهای جدید با بالگردهای قبلی بفرمائید.

امیر ایرانی: ما در حوزه پروازی یا بالگردی دو کار را به صورت همزمان انجام می‌دهیم. اکنون بالگردهای پشتیبانی که در اختیار داریم در حال تبدیل شدن به بالگرد های پشتیبانی رزمی هستند. این بالگردها هم به زودی تجهیز شده و به میدان خواهند آمد. بالگردهای پشتیبانی به علت دارا بودن ظرفیت و ماموریت های تخصصی خود از این به بعد ماموریت های رزمی را هم به ماموریت‌های خود اضافه خواهند کرد.

ما برای اینکه بتوانیم از تجهیزات پروازی با سرنشین و بدون سرنشین در دریا استفاده کنیم باید این تجهیزات ویژگی‌های خاص دریایی داشته باشند این تجهیزات باید در شرایط جوی دریا مانند بخار آب، املاح، آب شور و‌ طوفان های دریایی و سایر مقاوم بوده و دچار صدمه نشوند و یا اگر در داخل دریا دچار سانحه شدند به سرعت غرق نشده و به قدری روی آب بمانند تا بتوانیم زمان کافی برای نجات آن داشته باشیم که بالگردهای هجومی ما به این ویژگی‌ها تجهیز شده‌اند.

صنعت دفاعی کشور به همراه شرکت های دانش بنیان در این حوزه مشغول هستند.‌ این دانش وارد حوزه صنعت شده که خروجی آن حوزه تجهیزاتی است. 

بالگردهای هجومی ما با نام طوفان حامل تجهیزات متعددی همچون توپخانه، سامانه های راکتی و موشکی در آن ها هستند و به عنوان نقطه قوت در بالگردهای ما به حساب می‌آید.

قرار است بالگردهای پشتیبانی رزمی ما، هم به توپخانه و هم سامانه‌های موشکی و راکتی مجهز شوند. مضافاً بر اینکه سامانه های موشکی و راکتی نصب شده در روی این بالگردها به صورت هوشمند عمل می‌کنند و از هوشمندی لازم برخوردار هستند. اما، غایت ما هوش مصنوعی است که در آینده شاهد دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در این حوزه نیز خواهیم بود.

بالگرد های هجومی نیروی دریایی ارتش قرار است در قالب یگان هوادریا ساماندهی شده و هنگامی که یگان های نیروی دریایی ارتش به سفرهای دریایی می روند این بالگردها به همراه شناور ها عازم مأموریت‌های دریایی خواهند شد.

 

 

* آمادگی ناوشکن‌های دماوند و زاگرس برای الحاق/ آخرین تکنولوژی‌ها در دماوند و زاگرس

فارسدو ناوشکن زاگرس و دماوند دستاوردهایی هستند که چند وقت است که همه منتظر رونمایی آن هستند. آیا این دو ناوشکن آماده رونمایی هستند؟ این رونمایی ها قرار است چه روزی انجام شود؟

امیر ایرانی: ناوشکن دماوند و زاگرس دو دستاورد ما هستند که آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش هستند. ناوشکن دماوند هم اکنون در ناوگان شمال مشغول گذراندن تست‌های عملیاتی خود است. ناوشکن زاگرس نیز چنین شرایطی را در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش تجربه می‌کند.

سرعت عزیزان ما در شرکت های دانش بنیان بسیار افزایش یافته و هنگامی که قصد نصب یک تجهیز جدید را داریم این عزیزان بلافاصله به ما می‌گویند که صبر کنید تا فناوری جدیدتری را با توانمندی بالاتر به شما ارائه کنیم. به همین دلیل، هنگامی که این پیشنهادات به ما ارائه می شود، صبر می‌کنیم و آن تجهیز قبلی را نصب نمی‌کنیم تا اینکه تکنولوژی بالاتری که توسط دانش‌بنیان‌ها به ما ارائه شده در آن اعمال شود و سپس آن تجهیز را نصب می‌کنیم.

آخرین تکنولوژی در حوزه رادار با شاخصه‌های فنی بسیار بالا توسط دانش‌بنیان‌ها محقق شده و قرار است بر روی ناوشکن دماوند نصب شود. فناوری این رادار به قدری بالا است که روزگاری دستیابی به چنین فناوری در حوزه راداری برای ما آرزو بود. البته ما خواسته‌هایی در بُعد عملیاتی داشتیم که با سرعت در حال افزودن آن به این رادار هستند. فکر می‌کنم زمان چندانی برای اعمال این تغییرات نیاز نیست و ظرف یک ماه آینده ناوشکن دماوند به صورت عملیاتی به بدنه نیروی دریایی ارتش الحاق شود. 

در حوزه ناوشکن زاگرس نیز وضعیت مشابه ناوشکن دماوند را شاهد هستیم. یک شرکت دانش بنیان طراحی جدیدی را در حوزه دکل ناوشکن انجام داده و به ما ارائه کرده است. آنچه برای ما مهم است این است که دشمن نتواند از فاصله دور ما را تشخیص بدهد چون در دریا هیچ مانع یا سدی وجود ندارد تا بتوان پشت آن پنهان شد.

عزیزان دانش‌بنیان ما به فناوری پیشرفته در حوزه ساخت دکل دست پیدا کرده‌اند که هم امواج راداری از آن عبور می‌کند و هم قادر به تحمل وزن بیشتری است که می‌توانیم آنتن های جدیدتری را بر روی آن نصب کنیم. اکنون منتظر هستیم تا این عزیزان هر چه سریع‌تر این دکل را آماده کرده و به ما تحویل بدهند. البته آنچه اهمیت دارد کیفیت کار است نه سرعت تحویل یک تجهیز. عزیزان دانش بنیان به کیفیت بیشتر توجه دارند تا زمان تحویل یک دستاورد و تجهیز.

 

 

* نصب موشک‌های عمودپرتاب بر روی ناوشکن دماوند

فارس: ایجاد موشک های پرتاب عمودی بر روی ناوشکن یکی از برنامه های نیروی دریایی ارتش برای تسلیح ناوشکن های خود به موشک های پدافندی بود. آیا تاکنون ناوشکن های نیروی دریایی ارتش به این سامانه ها مجهز شده اند؟ 

امیر ایرانی: ما در برنامه خود داریم تا موشک های عمود پرتاب بر روی ناوشکن دماوند نصب شوند. نکته مهمی که در خصوص موشک‌های عمود پرتاب وجود دارد این است که تجهیزات ما از روی عرشه به زیر عرشه منتقل می شوند و دشمن دیرتر می تواند ما را رصد کند. استفاده از این موشک های یک مزیت مهم دارد و آن این است که می توانیم از تعداد موشک‌های بیشتری استفاده کنیم.

علاوه بر این لانچر ها یا پرتابگرهای موشک های عمود پرتاب نیز چند منظوره هستند و می توانند انواع موشک های در اختیار ما را پرتاب کنند. موشک‌های عمود پرتاب نصب شده بر روی ناوشکن ها و شناورهای ما در دو نقش پدافندی و آفندی انجام وظیفه خواهند کرد. 

 

* سامانه موشکی - پدافندی نواب به زودی رونمایی می‌شود

فارس: آیا سامانه سطح به هوای نواب جزو همین سامانه ها است؟

امیر ایرانی: سامانه موشکی - پدافندی نواب هم یکی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش است که به زودی رونمایی می‌شود. البته ما برای رونمایی آن آمادگی داشتیم و پرتاب نیز برای آن پیش‌بینی کرده بودیم. اما، به علت برگزاری جام جهانی همه کشورها تعهد داده بودند تا هیچ رزمایش یا تمرین رزمی انجام ندهند. 

 

 

* دستیابی نیروی دریایی ارتش در برد بیشتر موشکی

فارس: موشک های کروز یکی از بخش های مهم ناوشکن ها و شناورهای نیروی دریایی ارتش در حوزه دفاع و حمله هستند. شما اخیرآ اعلام کرده بودید که قرار است ناوشکن های نیروی دریایی ارتش به موشک های کروز ابومهدی تجهیز شوند. آیا این تنها موشک کروز مورد نظر شما برای ناوشکن ها است یا قرار است موشک های دیگری نیز به نیروی دریایی ارتش اضافه شوند؟

امیر ایرانی: ما در نیروی دریایی ارتش برای موضوع در دو حوزه برنامه ریزی انجام داده ایم؛ نخست، یگان های ساحل به دریا و دوم، سامانه های دریا به دریا.

سامانه های دریا به دریا بر روی سکوهای شناوری نصب می شود. سکوهای شناوری، ویژگی ها و ملزومات خاص خود را دارند که عزیزان متخصص ما به آن دست پیدا کرده‌اند و قادر هستند تا در اختیار ما قرار دهند. لذا، ما قطعاً به‌دنبال برد بیشتر و موشک‌های جدیدتر و با توانمندی بالاتر که آن هم رقم خورده است. ما به یاری خداوند در حوزه دریایی حرف های مهم تر و بزرگ‌تری را خواهیم زد.

 

* نمونه ارتقاء یافته سامانه کمند بر روی ناوشکن سهند نصب می‌شود

فارس: شما در یکی از برنامه های تلویزیونی اعلام کرده بودید که ناوشکن سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای و ضد موشک کمند مجهز شده است. اگر ممکن است بفرمائید که ویژگی های این سامانه چیست؟

امیر ایرانی: امروز دو تهدید در دریا برای ما وجود دارد؛ حوزه‌های موشکی و ریز پرنده‌ها. ویژگی سامانه کمند این است که در مقابل هر دو این تهدید قادر است آن‌ها را به موقع کشف کرده و به موقع با آن ها درگیر شود.

سامانه کمند قادر است تعداد قابل ملاحظه ای از تهدیدات رصد کرده و با آن‌ها درگیر شود. لذا، یک نسخه از این سامانه بر روی ناوشکن البرز نصب شده و قرار است نمونه ارتقاء یافته این سامانه بر روی ناوشکن سهند نصب شود.

نمونه مورد نظر برای نصب بر روی ناوشکن سهند در حوزه جنگال یک قابلیت ویژه دارد و می‌تواند در این حوزه نیز رصد مورد نیاز را انجام بدهد. البته این سامانه بر روی سایر ناوشکن‌های ما نیز نصب خواهد شد. 

 

 

* ویژگی‌های ناوشکن خلیج فارس چیست؟

فارسناوشکن خلیج فارس جزو دستاوردهای نیروی دریایی ارتش است که وعده داده شده که قرار است به این نیرو الحاق شود. لطفا درباره ویژگی های این ناوشکن و زمان الحاق آن بفرمائید.

امیر ایرانی: ناوشکن خلیج فارس جزو ناوشکن های سنگین محسوب می شود و بزرگترین ویژگی آن این است که میزان ماندگاری و پایداری آن با توجه به ابعاد و تناژ خود قطعاً بیشتر است. در کنار آن، این ناوشکن می تواند تسلیحات بیشتر و ویژه‌تری را در سه حوزه سطح، زیر سطح و پروازی در اختیار داشته باشد که یک ویژگی بزرگ برای ما به حساب می‌آید. موشک ها و پهپادهای برد بلند می‌توانند به راحتی از روی سکوی این شناور به پرواز در بیایند.

 

* زیردریایی بعثت وارد مراحل ساخت صنعتی شده است

فارسحوزه زیرسطحی یکی از حوزه های مهم برای نیروهای دریایی به شمار می رود. نیروی دریایی ارتش با کمک صنایع دفاعی دستاوردهای مختلفی در حوزه زیرسطح داشته است که زیردریایی های غدیر و فاتح از این جمله هستند. آیا نیروی دریایی ارتش برنامه ای برای ساخت دستاوردهای جدید در حوزه زیرسطحی دارد؟

امیر ایرانی: بله، قطعاً. زیردریایی‌های غدیر و فاتح زیردریایی های سبک و نیمه سنگین هستند و تمرکز ما بر روی زیردریایی سنگین است که ویژگی های خاص خود از نظر ابعادی، حضور در عمق اقیانوس ها و دریاها، میزان ماندگاری و پایداری ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را در قالب زیردریایی بعثت تعریف کرده‌ایم.

زیردریایی سنگین بعثت همه مراحل طراحی مفهومی خود را پشت سر گذاشته و امروز صنعت در حال ساخت بدنه آن است که به مرور تکمیل شده و تجهیزات آن نصب خواهد شد. این کار به بازه زمانی خاص خود نیازمند است چراکه ساخت زیردریایی نیاز به تکنولوژی های بسیار بالا و حساسیت‌های خاص خود را دارد.

 

 

* ناودسته پهپادبر عازم ماموریت اقیانوسی/ افزایش تعداد ناودسته پهپادبر

فارسحوزه پهپادی از دیگر حوزه هایی است که در سال های اخیر مورد توجه ویژه نیروی دریایی ارتش قرار گرفته و چند ماه قبل نیز از ناودسته پهپادبر رونمایی کرد. آیا قرار است که تعداد این ناودسته ها افزایش پیداکند؟ آیا نیروی دریایی ارتش برنامه ای برای اعزام این ناودسته به ماموریت های اقیانوسی دارد؟

امیر ایرانی: ناو دسته پهبادبر یک ابتکار جدید بود که در کشور اتفاق افتاد. با توجه به نوع ماموریت ما که از آب‌های سرزمینی به داخل عمق می رویم، سه کلاس سبک، نیمه سنگین و سنگین تعریف شده است. شناور سنگین که جزو ناودسته پهپادبر است قطعاً به زودی عازم ماموریت های اقیانوسی خواهد شد.

نکته مهم این است که ماموریت اصلی یگان ها سر جای خود است و‌ در کنار مأموریت اصلی خود این ماموریت پهپادی نیز به آن ها افزوده شده است. 

قرار است، تعداد ناو دسته پهبادبر با کیفیت و تناژ بالاتر افزوده شود.

 

* ساماندهی تجهیزات جدید نیروی دریایی ارتش ذیل سه فرماندهی اقیانوسی 

فارسشما اعلام کردید که فرماندهی اقیانوسی نیروی دریایی ارتش در سه حوزه اقیانوس آرام، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس فعال شده است. لطفا درباره این فرماندهی بفرمائید و اینکه چرا تصمیم به ایجاد یک بخش مجزا در نیروی دریایی گرفته شده است؟

امیر ایرانی: با توجه به تجاربی که در بیش از یک دهه گذشته حاصل شده همه آن‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفت و‌ با توجه به توانمندی موجود و تهدیداتی که داشتیم و‌ عمق اثربخشی و اثر گذاری ما به این سو حرکت شد که نیاز است یک مدیریت واحد داشته باشیم که یک فرمانده در یک اقیانوس حرف اول را بزند. ما باید متناسب با این موضوع تجهیزات مورد نیاز را اختصاص می دادیم که امروز این سازماندهی اتفاق افتاده و هر تجهیزات جدیدی که داریم بنابر ضرورتی که در آن وجود دارد ذیل این سه فرماندهی واگذار و الحاق خواهد شد.

قطعاً تمرکز اصلی ما روی اقیانوس هند است که به عنوان یک شاهرگ اقتصادی بین‌المللی مطرح است. امروز ما به عنوان نیروی دریایی ارتش که بخش کوچکی از جمهوری اسلامی هستیم، امنیت را برای جامعه جهانی به ارمغان آورده و آن را هدیه کرده‌ایم. چرا که در ازای این کار هیچ منفعت و سود مادی به دست نمی آوریم. البته نظام هم تا به امروز هیچ چشم داشتی نسبت به این موضوع نداشته است. اما، همه جهان از این فرصت طلایی استفاده کرده و خم به ابروی خود نمی آورند. البته گاهی هم تشکر می‌کنند.

 

 

* رزمایش کشورهای آیونز را برگزار می‌کنیم

فارس: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر ناوگروه‌های بسیاری را به دریانوردی‌های بین‌المللی اعزام کرده است. اخیراً نیز ناوگروه ۸۶ به ماموریت اعزام شده و با پهلوگیری در بندر جاکارتا در اندونزی درباره برگزاری تمرین مشترک دریایی برنامه‌ریزی کردند. آیا برنامه‌ای برای برگزاری تمرینات مشترک دریایی با کشورهایی که نیروی دریایی ارتش با آن‌ها تعاملات دریایی دارد، جزو برنامه‌های نداجا قرار دارد؟

امیر ایرانی: ما، در بازدیدی که از کشور اندونزی داشتیم یک رزمایش مرکب با نیروی دریایی این کشور برگزار کردیم، واحدهای کشور دوست و برادر اندونزی حاضر شدند و یک تمرین خوب را برگزار کردیم. ناوشکن دنا به عنوان آخرین دستاورد ما در این رزمایش حضور داشت و مشاهده این ناوشکن برای همه جذابیت داشت.

نیروی دریایی ارتش به غیر از رزمایش های مرکب دوجانبه در حوزه برگزاری رزمایش‌های چند جانبه نیز هدف گذاری کرده است.

ما قصد داریم این رزمایش‌ها را به طور خاص ذیل آیونز کشورهای حاشیه اقیانوس هند با توجه به توانمندی که دارند برنامه ریزی کنیم. این کشورها می توانند در این رزمایش شرکت کنند و برخی هم که شناور های مناسب برای حضور در این رزمایش‌ها ندارند، می‌توانند به عنوان عضو ناظر با شناورهای عادی خود در این رزمایش ها حاضر شوند. مقدمات این کار فراهم شده و در حال ارسال دعوت نامه های این برنامه ها هستیم که در تاریخ مناسب آن را برگزار خواهیم کرد.

 

 

* مردم منطقه هزینه حضور کشورهای فرامنطقه‌ای را پرداخت می‌کنند

فارس: امیر لطفا تحلیل خود را از آخرین وضعیت آب‌های کشور بفرمایید. برخی منابع خبر می‌دهند که گاهی اوقات در آب‌های ایران برخی اوقات درگیری‌های وجود دارد و سردار تنگسیری اخباری از درگیری نیروی دریایی سپاه با دشمنان ارائه می‌کند، تحلیل شما از آخرین وضعیت امنیتی آب‌های کشور چیست؟

امیر ایرانی: امنیت آب‌های کشور به طور کامل برقرار بوده و مسیرهای دریانوردی به کشتیرانی غیر نظامی ما به طور کامل برقرار است. هنگامی که اعلام می‌شود صادرات محصولات و فرآورده های نفتی ما چند برابر شده است این کار از طریق آب‌های کشورمان اتفاق افتاده و اگر امنیت در این آب‌ها وجود نداشته باشد امکان چنین اقداماتی وجود ندارد. باید به این نکته تاکید کنم که این رشد چند برابری از طریق دریا رخ داده و اگر بخواهید از طریق خشکی این کار را انجام بدهید چون به تجهیزات بسیاری مانند خودرو و راننده نیاز دارد و باید با مشکلات مانند بازشدن و بسته شدن مرز و سایر مشکلات مربوط به آن دست و پنجه نرم کنید شاید به آسانی دریا نباشد و این محدودیت‌ها در عرصه دریا وجود ندارد.

شیطنت های دشمن در این منطقه طبیعی است و باید حضور خود را در این منطقه توجیه کند. دشمن گاها ادعا می‌کند که یک قایق ایرانی را توقیف کرده که در حال انتقال مواد منفجره برای یمنی ها بوده است. مگر یک قایق می تواند چنین مسافتی را طی کرده و خود را به یمن برساند؟

دشمن بیشتر دوست دارد این منطقه را با محوریت ایران امنیتی جلوه بدهد. یعنی با یک خبر دو ضربه وارد کند؛ اول حضور خود را توجیه کند و متاسفانه برخی اوقات کشورهای وجود دارند که این ترس و نگرانی را دارند که اگر کشورهای فرامنطقه‌ای حضور نداشته باشند ممکن است امنیت به هم بخورد و هر چقدر که ما به آن‌ها هشدار می‌دهیم به این موضوع توجه نمی‌کنند. در کنار این به گونه‌ای وانمود کنند که ما می‌خواهیم دریا را ناامن کنیم تا به نوعی حضور خود را توجیه کند و یا اقداماتی که در کشوری مانند کشور مظلوم یمن اتفاق می افتد را به گونه‌ای توجیه کند.

امروز برای بیشتر مردم منطقه سوال است که این کشور در این منطقه چه می کنند. چرا که ایران و عمان در دو سوی تنگه هرمز قرار دارند و با نیروهای دریایی خود امنیت منطقه را برقرار می کنند. حتی ما(نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه) رزمایش های مشترک سالیانه‌‌ای را با نیروی دریای عمان برگزار می‌کنیم و این مراودات خود را به طور سالیانه ادامه می‌دهیم. 

حضور این کشورها دیگر در منطقه آن چنان توجیهی ندارد و‌ قطعاً به دنبال این هستند تا به نحوی خود را حفظ کنند. مردم منطقه باید بدانند که هزینه حضور آن‌ها را مردم منطقه پرداخت می‌کنند و پرداخت این هزینه‌ها برعهده کشورهای صاحب ناو یا ناوشکن نیست. چرا که این کشورها با عنوان تامین امنیت برای برخی کشورهای منطقه در اینجا حضور دارند در صورتی که هیچ شرایط غیر امنیتی در منطقه ما وجود ندارد.

 

 

* معادله دشمن در استفاده از شناورهای بدون سرنشین(شهپاد) را بر هم زدیم

فارس: آینده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه ما چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا حضور این نیروها تداوم خواهد داشت؟

امیر ایرانی: از نظر ما این کشورها به مرور منطقه ترک می‌کنند و به دنبال استقرار شناورهای بدون سرنشین و هدایت پذیر از دور هستند. چرا که نیروها و پرسنل خود دیگر برای حضور در منطقه ما توجیه نمی شوند. ما در کشورهای مختلف مانند روسیه، اندونزی و سایر کشورها به نشانه احترام حضور پیدا کرده و در مراسم‌های مختلف این کشورها شرکت می‌کنیم. حضور در این‌گونه مراسمات توجیه دارد ولی اینکه شما دائماً در یک منطقه مستقر باشید و هدف خاصی هم از این استقرار نداشته باشید برای پرسنل شما قابل فهم و درک نیست.چرا که این نیروها باید توجیه شوند و با توجه به شرایطی که خدمت شما گفتم این توجیه امکان پذیر نیست.

این کشورها به مرور از نظر ابعاد و تعداد واحدهای خود را کاهش می دهند و امروز هم بر روی بدون سرنشین ها متمرکز شده اند که معادله آن را هم ما بر هم زدیم. آن‌ها عرصه را بر خود بسیار تنگ می‌بینند و باید به مناطقی مانند اقیانوس آرام خود بچسبند تا سرشان کلاه نرود‌ و یا اگر می‌خواهند اینجا باشند در صورتی که مردم منطقه پول آن ها را پرداخت نکنند از گرسنگی تلف می شوند.

 

 

* دستور فرمانده کل قوا برای ایجاد نیروی دریایی ارتش در شان ملت ایران

فارس: امیر در پایان لطفا بفرمائید که مهم‌ترین توصیه فرمانده کل قوا خطاب به شما چه بوده است؟

امیر ایرانی: یک توصیه مهم فرمانده کل قوا خطاب به نیروی دریایی ارتش این بود که نیروی دریایی در شان ملت ایران بسازید و این توصیه کار ما را بسیار سخت کرده چون شان ملت ایران بی نهایت است. البته ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم. ملت ما، یک ملت رو به جلو هستند و باید انتظارات آن‌ها را برآورده کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول