اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قرارداد گازی قطر با چین در راستای تلاش دوحه برای یافتن متحدان قابل اعتماد است

تحلیلگر قطری می‌گوید توافق گاز با چین نشان دهنده تلاش دوحه برای یافتن متحدان قابل اعتماد پس از خنجرهایی است که از غرب خورده است.

قرارداد گازی قطر با چین در راستای تلاش دوحه برای یافتن متحدان قابل اعتماد است

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سعد الکعبی، رئیس شرکت «قطر انرژی» روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که شرکتش یک قرارداد 27 ساله خرید و فروش با شرکت سینوپک چین امضا کرده است که بلندمدت ترین قرارداد در تاریخ قراردادهای گاز طبیعی مایع (ال ان جی) است.

به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، رقابت برای خرید ال‌ان‌جی تشدید شده است و اروپا در موقعیتی ویژه به مقادیر زیادی ال‌ان‌جی برای کمک به جایگزینی دریافت گاز روسیه با خط لوله که حدود ۴۰ درصد از واردات قاره سبز را شامل می‌شد، نیاز دارد.

«عبدالله الوذین» تحلیلگر سیاسی قطر در این خصوص به اسپوتنیک می‌گوید، اقدام دوحه و پکن در انعقاد طولانی‌ترین توافق در جهان برای تامین گاز طبیعی مایع نشان‌دهنده هیچ گونه تلاشی برای اعمال فشار یا  گرفتن امتیاز سیاسی نیست، بلکه در پی خنجرهایی که قطر از غرب خورده است، اتخاذ شده است.

بر اساس قرارداد دوحه و قطر، شرکت دولتی قطر انرژی سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی مایع از پروژه جدید خود در میدان شمال شرق(میدان مشترک با ایران، پارس جنوبی) به شرکت نفت و شیمی سینوپک چین ارسال خواهد کرد.

الوذین تاکید کرد که قرارداد امضا شده بین دو کشور تلاشی برای  اعمال فشار سیاسی نیست، بلکه نتیجه رویدادها و مواضع سیاسی است که ممکن است بعدا بر قراردادهایی که قطر می‌تواند با برخی کشورها امضا کند، تاثیرگذار باشد.

وی افزود: قطر در قراردادهای بلندمدت تامین گاز  و به طور کلی انرژی  به ویژه با کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن تجربه دارد و به طور مشخص می‌داند که با چه کسانی و چگونه قراردادهای بلندمدت امضا کند.

تحلیلگر سیاسی قطر تاکید کرد که متحدان دوحه در غرب، به‌ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس، چشم خود را بر بسیاری از مواضع رسانه‌هایشان از جمله رسانه‌های دولتی می‌بندند تا قطر را در این برهه حساس برگزاری مسابقات جانم جهانی تضعیف کنند.

وی افزود: رسانه‌های غربی با این موضع‌گیری‌ها به دنبال نوع باج‌گیری غیرقابل قبول هستند که مقامات قطری از آن خسته شده‌اند و کار به جایی رسیده که آنها می‌گویند غربی‌ها باید بروند و به انبوه مشکلات خود که فراتر از حقوق همجنسگرایان و ادعاها درباره نقض حقوق کارگران است، رسیدگی کنند.

غربی‌ها قطر را در رفتار با کارگران مهاجر و همچنین حقوق زنان و جامعه همجنسگرایان مورد انتقاد قرار می‌دهند و در آستانه جام جهانی این انتقادها بیشتر شده است؛ اما دوحه با رد‌ ادعای غربی‌ها تاکید دارد که چنین ادعاهایی با انگیزه‌های نژادپرستانه در قبال یک کشور عربی مسلمان مطرح می‌شود.

«جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) نیز شنبه گذشته در نشست خبری آغاز مسابقات جام جهانی 2022 قطر به دفاع از میزبانی قطر در مقابل منتقدان پرداخت و غربی ها را ریاکارخواند .

او تاکید کرد: شعارها و درس های اخلاق غربی‌ها نشات گرفته از ریاکاری است .شرایط کارگران در کشور قطر بهتر از مهاجران در اروپاست.

تحلیلگر سیاسی قطر افزود: قطر با توجه به تجربه بیش از ۲۵ ساله خود در حوزه گاز، اکنون می‌داند که قراردادهای بلندمدت خود را به چه سمتی هدایت کند و همچنین می‌داند چه کسانی از این دست قراردادها برای فشارهای سیاسی یا تصویب دستورکارهای غیرقابل قبول استفاده می‌کنند.

این تحلیلگر ادامه داد: ما می‌دانیم که انرژی به هیچ وجه نباید در سیاست دخیل شود. هنگامی که سه کشور حاشیه خلیج (فارس)، قطر را محاصره کرده بودند قطر جلوی جریان انرژی را نگرفت و مایل بود بدون اینکه تحت تأثیر قطعی روابط قرار گیرد به صادرات انرژی خود بخصوص به امارات که یکی از سه کشور تحریم کننده قطر بودند، ادامه بدهد.

وی ‌‌گفت: قطر با امضای چنین قراردادهای بلندمدتی به دنبال این بود که نشان دهد که چه کسانی در انرژی متحد هستند و سیاست و برنامه‌های مشکوک خود را با انرژی خلط نمی‌کنند؛ زیرا هر گونه کاهش عرضه انرژی بر وضعیت ملت‌ها و فقرا بازتاب خواهد داشت.

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر و رئیس اجرایی شرکت قطر انرژی روز دوشنبه دنبال امضای قرارداد مذکور گفت که قرار داد با چین از روابط دوجانبه عالی بین جمهوری خلق چین و کشور قطر حمایت می‌کند و به تامین نیازهای رو به رشد چین در انرژی کمک می‌کند.

در حالی که ما یونگ‌شنگ، رئیس سینوپک، که در مراسم امضای مجازی قرارداد از پکن شرکت کرد، گفت که این توافق یک نقطه عطف است؛ زیرا قطر بزرگترین تامین کننده LNG در جهان است و چین بزرگترین واردکننده LNG در جهان است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول