اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سردار سلیمانی: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی اعتلا یافت/ ایجاد 28 هزار صندوق قرض‌الحسنه برای تسهیلات اشتغال

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فرهنگ جهاد خدمت، گفت: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی در دهه ۸۰ و توسعه جهاد خدمت در قالب تشکیل گروه‌های جهادی آغاز شد و سپس اعتلا پیدا کرد.

سردار سلیمانی: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی اعتلا یافت/ ایجاد 28 هزار صندوق قرض‌الحسنه برای تسهیلات اشتغال

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در برنامه «صف اول» شبکه اول سیما در سخنانی با اشاره به اقدامات بسیج  مستضعفین، گفت: فرا رسیدن هفته بسیج را به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم و به روح مطهر امام راحل عظیم‌الشأن موسس شجره طیبه الهی بسیج درود می‌فرستم.

وی افزود: فرهنگ جهاد خدمت‌رسانی در بین ملت ایران یک فرهنگ برجسته است و خوشبختانه با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در دهه‌های اخیر بسیج هم در این میانه به صورت محوری ایفای نقش می‌کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فرهنگ جهاد خدمت، گفت: رویکرد جهاد خدمت در بسیج با تشکیل بسیج سازندگی در دهه ۸۰ و توسعه جهاد خدمت در قالب تشکیل گروه‌های جهادی آغاز شد و سپس اعتلا پیدا کرد.

سردار سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر ما ۴۲ هزار داوطلب گروه جهادی متشکل از جوانان عزیز را در سطح کشور را، با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر در خدمت ملت ایران داریم که به تأسی از تدابیر رهبر معظم انقلاب به صورت داوطلبانه در عرصه‌های مختلفی مانند سیل، زلزله، محرومیت‌زدایی، سازندگی و سایر عرصه‌هایی که در کشور نیاز است، حضور دارند.

وی با بیان اینکه ما امروز با یک فرهنگ روبرو هستیم که مبتنی بر خدمت داوطلبانه و جهادی است، تصریح کرد: ملت بزرگ ایران به این ویژگی ستایش برانگیز در جهان شناخته می‌شوند‌.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: فرزندان این ملت در قالب بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی دامنه خدمت‌رسانی بسیار وسیع در عرصه‌های کشاورزی در قالب طرح همگام با کشاورز یا در عرصه‌های خدمات بهداشتی و درمانی در قالب گروه‌های جهادی شهید رهنمون یا در چارچوب ساخت مسکن برای محرومین و جهاد آبرسانی و بسیج آبرسانی به روستاها و مناطقی که تنش آبی دارند، فعال هستند. 

سردار سلیمانی، ساخت جاده‌ها، مرمت پل‌ها، ساخت مساجد، خانه‌های بهداشت و سایر  نیازمندی‌های مناطق محروم و نیازمند را جزو سایر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در حوزه سازندگی اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های جهادی، گفت: گروه‌های جهادی در سطح کشور فعال هستند و اولویت فعالیت این گروه‌ها، مناطق محروم است، بخشی از مناطق محروم در مناطق روستایی و بخشی نیز در مناطق حاشیه شهرها از همین تهران در پایتخت تا دورترین نقاط در مناطق کوهستانی استان خوزستان، روستای «احمد فداله» و مناطق زلزله‌زده شهرستان اندیکا و در هر جا که نیاز باشد، این گروه‌های جهادی حضور دارند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤالی درباره احداث واحد‌های مسکونی برای اقشار نیازمند، اعلام کرد: در این راستا، سال گذشته توافقی بین  بسیج سازندگی و‌ کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی منعقد شده که از میان ۵ هزار واحد ساخته شده و قرار است مابقی واحد‌های مسکونی به مرور و با تأمین زمین مورد نیاز احداث شوند.

سردار سلیمانی ادامه داد: ساخت این واحدها پیشرفت خوبی دارد و به صورت تک‌واحدی ساخته می شوند، به همین دلیل، زمان زیادی برای ساخت نیاز نیست و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ ساخته و تحویل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن در مناطق روستایی به تأمین امنیت مناطق محروم کمک کرده و‌ از مهاجرت به شهرها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم پیشگیری از مهاجرت و تمرکز بر فرآیند برگشت روستاییانی است که به شهر مهاجرت کردند تا به روستاهای خود بازگردند. 

وی افزود: اگر یک روستا شرایط مناسبی برای زندگی داشته باشند اهالی این روستا آن جا را ترک نمی کنند. این حضور مردم در روستاها، تثبیت امنیت را هم به همراه دارد، اما وقتی حضور مردم در روستا به ویژه در حاشیه مرزها و مناطق کویری حاشیه کویر ضعیف شود آن گاه مشکلاتی پیدا می‌کنیم. اما وقتی مردم در آن جا  حضور فعالی دارند و اقتصاد روستا فعال باشد قطعا هم امنیت این منطقه تثبیت شده و هم امنیت پایدار ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های این سازمان در حوزه اقتصاد روستا بیان کرد: بسیج سازندگی در مجموع تجربه بسیار عمیقی درباره اقتصاد خرد و خانگی دارد که از ریزمؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

سردار سلیمانی تأکید کرد: تمرکز بر زیست‌بوم‌های اقتصادی در مناطق روستایی در قالب‌های زنجیره تولید و تمرکز بر ایجاد واحدهای خرد خانگی در زمینه‌های فرآوری محصولات، صنایع دستی و صنایع تبدیلی و آموزش و ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق آموزش و ارائه تسهیلات به همه افراد جویای شغل به ویژه جوانان هستند.

وی افزود: در این حوزه یک تجربه و فرآیند کاملی در داخل بسیج سازندگی وجود دارد و در سراسر کشور هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مختلف در این حوزه ها وجود دارد. در این حوزه، توافقنامه‌هایی امضا شده و تسهیلاتی از طرف دولت برای افرادی که به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی جدید یا تثبیت فرصت‌های شغلی ایجاد شده در گذشته هستند، پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه کمک به فعالان حوزه‌ اقتصادی و اشتغالزایی در دستور کار بسیج قرار دارد، گفت: این کار به فعالان حوزه اقتصادی کمک می‌کند تا محصولاتشان وارد بازار شود و ما به طور  مستمر این موضوعات را دنبال می‌کنیم و افرادی که با بسیج سازندگی توافق می‌کنند تحت حمایت قرار می‌گیرند‌. 

سردار سلیمانی ادامه داد: ۲۸ هزار صندوق قرض‌الحسنه در مساجد ایجاد شده که این صندوق‌های قرض‌الحسنه وظیفه دارند تا در مواقعی که تولیدکنندگان یا افراد جویای شغل به تسهیلات نیاز دارند بتوانند علاوه بر تسهیلات دولتی از تسهیلاتی که با کمک‌های ماهیانه اعضای صندوق در مسجد تأمین می‌شود نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اشتغالزایی و تثبیت فرصت‌های شغلی ایجاد شده هستیم، خاطرنشان کرد: ما برای این کار یک ساختار مردم‌پایه را در قالب اقتصاد مقاومتی مولد ایجاد کرده‌ایم که تولیدات خود را به بازار مصرف عرضه می‌کند و‌ خوشبختانه در این زمینه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به لزوم گسترش این فعالیت‌ها تأکید کرد: دامنه کار باید وسیع‌تر باشد و بایستی این کار را گسترش دهیم که امسال در قالب تبصره ۱۶ تسهیلات قرض‌الحسنه پیش‌بینی شده است، با پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم سال قطعاً شاهد یک ارتقای قابل توجه در ایجاد شغل و رونق اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی خواهیم بود.

سردار سلیمانی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های بسیج در حوزه مهاجرت معکوس روستاییان به روستاهای خود، گفت: در روستاهایی که شرایط مناسب‌تری به خصوص در زمینه‌های بوم‌گردی و گردشگری روستایی که به شهر مهاجرت کرده بودند، فراهم بوده آن‌ها برگشتند و در مناطق روستایی خود شرایطی ایجاد کردند که بتوانند در حوزه بوم‌گردی و گردشگری فعالیت کرده و از این محل یک رونق کسب و کار ایجاد کنند.

وی افزود: در روستاهایی که ما شاهد تنش‌های آبی بودیم و اهالی روستا به واسطه خشکسالی روستا را ترک کردند، ما از طریق طرح آبرسانی به روستاهای در قالب جهاد آبرسانی توانستیم فعالیت‌های خوبی انجام بدهیم. طرح مشترک وزارت جهادکشاورزی و بسیج سازندگی با نام از آبخیز تا جالیز منعقد شده است. این طرح‌ها توانسته است تا موج آرامی را برای برگشت به روستا ایجاد کند. اما، سرعت گرفتن این طرح‌ها مستلزم توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تمهیدات این سازمان برای شهدای جهادگر، گفت: تاکنون بالای ۱۰ تن از بسیجیان در قالب گروه‌های جهادی در حین خدمت‌رسانی به شهادت رسیده‌اند که به دنبال آن هستیم که از منابع قانونی مسیر تحت پوشش قرار گرفتن این عزیزان انجام شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول