اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

دیدی‌نو در تلویزیون/ «کتاب» همچون قالی پرنده

مسابقه­ تلویزیونی دیدی‌­نو با هدف ترویج کتاب و کتاب­خوانی و تأکید بر اهمیت و تأثیر کتاب­خواندن در پرورش فکر و تغییر نگاه مخاطب به تازگی در جدول پخش شبکه­ نسیم قرار گرفته ­است.

دیدی‌نو در تلویزیون/ «کتاب» همچون قالی پرنده

خبرگزاری فارس، گروه تلویزیون: یکی از جذاب‌ترین نظریه‌های مرتبط با موضوع«کتاب» و «مطالعه» از آن اسطوره‌شناس بزرگ میرچا الیاده است، الیاده کارکردی اسطوره‌ای برای کتاب و کتابخوانی در نظر می‌گرفت.

*«کتاب» اسطوره امروز است

از نظر او کتاب‌ها نقشی هچون اسطوره‌های جهان پیشامدرن دارند، چرا که انسان امروز با مطالعه کتاب، مجال می‌یابد تا از زمان پا فراتر نهد. درست مشابه همان کاری که در روزگاران گذشته اسطوره‌ها می‌کردند.

مطالعه، انسان را از زمان شخصی بیرون می‌کشد و او را وارد ضرباهنگ دیگری می‌کند و به او این امکان را می‌دهد تا در «تاریخ» دیگری زندگی کند.

*«کتاب» همچون قالی پرنده

از منظر الیاده کتاب‌ها همچون اسطوره‌ها هستند، چرا که آن‌ها در کنار این زندگی روزمره از وجود جهانی دیگر پرده برمی‌دارند که از حیث زمانی بر آن تقدم دارد. به طور مثال در بین اسطوره‌های ایرانی «قالی پرنده» چنین نقشی داشته است، ما را از جایی بر می‌دارد و به جایی دیگری به زمان و جهان دیگری می‌برد.

*ترویج فرهنگ کتابخوانی یک ضرورت است

در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که فضای مجازی روز به روز مردم را از کتاب و کتابخوانی دورتر کرده است. بی‌شک در این وضعیت اضطراری که گریبان«کتابخوانی» را گرفته است، رسانه ملی نقشی اساسی خواهد داشت. از این رو نیاز به برنامه‌هایی با محوریت کتاب بسیار ضروری می‌نماید. برنامه‌هایی که هم مخاطبان را با کتاب‌های مختلف آشنا کند و هم آن‌ها را تشویق به کتابخوانی کند.

*دیدی‌نو به کتاب در تلویزیون

شاید به واسطه همین وضعیت است که مسابقه­ تلویزیونی دیدی­‌نو با هدف ترویج کتاب و کتاب­خوانی و تأکید بر اهمیت و تأثیر کتاب­خواندن در پرورش فکر و تغییر نگاه مخاطب به تازگی در جدول پخش شبکه­ نسیم قرار گرفته ­است.

مهران میرصالحی، تهیه­ کننده­ این برنامه، درباره­ دیدی‌­نو گفته است که«هدف ما این است که اشخاصی که به هر دلیل خیلی با کتاب درگیر نیستند را درگیر کتاب کنیم».

*کار سخت جذب مخاطب در برنامه‌های با موضوع به کتاب

برنامه‌­هایی که درباره کتاب ساخته می­‌شوند، کار سختی برای جذب مخاطب در پیش دارند؛ چراکه این برنامه‌­ها به فراخور موضوع که معرفی کتاب یا نویسنده­ آن است، حاوی بخش­‌های گفتگو محور فاقد جذابیت­‌های بصری هستند که دو یا چند کارشناس باهم به گفتگو می‌­نشینند. معمولا این بخش­‌ها خارج از حوصله­ مخاطب عام رسانه است؛ در حالی‌که قرار است این برنامه‌­ها باعث رشد کتابخوانی در بین مخاطبان شود، به همین سادگی از جامعه مخاطبینش کاسته می‌­شود. با این تفاسیر ایده­ ساخت مسابقه­ تلویزیونی با محوریت کتاب، در راستای ایجاد جذابیت رسانه‌­ای، فکر درخشانی است.

*در دیدی‌نو چه خواهد گذشت؟

در هر قسمت از مسابقه­ دیدی­‌نو، دو کتاب در سه بخش تماشاخانه، نگارخانه و نواخانه با کمک دو گروه شرکت ­کننده به بینندگان معرفی می­‌شود. شرکت‌­کنندگان باید با خلاقیت و ابتکار با طرحی از پیش نوشته درباره کتاب توضیح دهند.

در بخش بعدی آن‌ها باید فضای کتاب را با نوع خاصی از ابزار دکور که در دسترس‌شان است، ترسیم کنند و در بخش نواخانه، مانند گویندگان رادیویی باید قسمت­‌هایی ازکتاب را که شامل گفتگو و دیالوگ است، بخوانند.

در پایان مسابقه، تصویری به نسبت جامع و به یادماندنی از دو کتاب معرفی‌­شده در ذهن مخاطب نقش می­‌بندد. همچنین هدایای شرکت­ کنندگان سبدی پر از کتاب است.

این مسابقه با اجرای شهرام شکیبا، هنوز در اول راه است و امید است با لحاظ شدن پیشنهادات و انتقادات کارشناسان و مخاطبان، یکی از مسابقات خاص و جذاب صداوسیما شود.

مسابقه­ دیدی­‌نو چهارشنبه و پنج­شنبه هر هفته ساعت 18:30 دقیقه از شبکه­ نسیم پخش می­‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول