اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جام جهانی، نمایشگاه نفرت ملت‌ها از رژیم صهیونیستی/ آزادی فلسطین، شعار محوری در قطر

جام جهانی قطر برای صهیونیست‌ها به یک «کابوس» بدل شده است. «نفرت» کلمه‌ای است که خبرنگاران صهیونیست برای توصیف شرایط خود پس از مواجه شدن با تماشاچیانی که از سراسر دنیا برای تماشای فوتبال به قطر آمده‌اند، به کار می‌برند.

جام جهانی، نمایشگاه نفرت ملت‌ها از رژیم صهیونیستی/ آزادی فلسطین، شعار محوری در قطر

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، جام جهانی قطر برای صهیونیست‌ها به یک «کابوس» بدل شده است. «نفرت» کلمه‌ای است که خبرنگاران صهیونیست برای توصیف شرایط خود پس از مواجه شدن با تماشاچیانی که از سراسر دنیا برای تماشای فوتبال به قطر آمده‌اند، به کار می‌برند. آنها می‌گویند بارها مجبور شده‌اند برای نجات خود بگویند، اهل سرزمین دیگری هستند.

جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه قطر، فقط رکورددار گران‌ترین جام جهانی فوتبال با ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه نیست، بلکه این جام جهانی تبدیل به یکی از سیاسی ترین‌های خود شده است. در حالی که تا قبل از برگزاری این مسابقات و در روزهای نخست برگزاری این جام فشارهای رسانه‌ای زیادی روی برخی تیم‌های ملی کشورها از جمله تیم ملی ایران وارد بود تا این تیم را منزوی و به حاشیه رانده شده نشان دهند، اما ادامه رقابت‌های جهانی در دوحه ورق را به سمت دیگری چرخاند و نام فلسطین بیش از هر رویداد دیگری پرتکرار شد. از بازوبند گرفته تا پرچم‌ها و پوسترها از سوی تماشگران در ورزشگاه‌ها تبدیل به ابزار همبستگی با فلسطین در جام جهانی شده و در حالی که فلسطین تیمی در این مسابقات ندارد، اما به نظر می رسد که بیش از هر کشور دیگری در مسابقات جام جهانی تشویق می‌شود و حتی تعداد هوادارانش از همه تیم‌های فوتبال معروف جهانی بیشتر است.

شاید برای عده‌ای باور کردنی باشد اما تقریبا این روزها هر مسابقه فوتبالی که در ورزشگاه‌های دوحه برگزار می شود، به صحنه اعلام همبستگی با فلسطین و انزجار از صهیونیست‌ها تبدیل شده و در میانه برگزاری مسابقات، بسیاری از هواداران با چفیه فلسطینی دیده می‌شوند. برخی از تماشاچیان هنگام بازی‌ها حتی به اجرای رقص دبکه که یک رقص محلی سنتی فلسطینی است و اغلب در مواقع جشن و عروسی در فلسطین اجرا می‌شود، روی می آورند تا همبستگی خود را با فلسطینی‌ها نشان دهند. حمایت از فلسطین به صورت آنلاین نیز مشهود است و گردشگران جام جهانی برای انتشار تصاویر خود در فضای مجازی از هشتگ #RaisePalestineFlag (پرچم فلسطین را بالا ببرید) برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و ویدیوها استفاده می‌کنند.

آزادی فلسطین، شعار محوری جام جهانی

در همین رابطه میدل ایست آی گزارش داده بسیاری از کسانی که پرچم فلسطین را در دست دارند این کار را به عنوان نوعی اعتراض علیه حضور گردشگران صهیونیست در مسابقات جام جهانی انجام می‌دهند، هرچند حمایت از فلسطین در طول جام جهانی تاکنون به طرق مختلف آشکار شده است. در یکی از ویدئوها، هواداران مراکشی که در بازی با کرواسی شرکت کرده بودند، پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. همچنین صدای هوادارانی که پس از مسابقات در نقاط مهم و مقاصد توریستی دوحه قدم می‌زدند و در حمایت از فلسطین شعار آزادی فلسطین را سر می دهند، در مناطق گردشگری و در مجاورت هتل‌ها و محل تجمع مسافران اروپایی شنیده می شود. همچنین برخی هواداران قطری در ساعات مختلف روز در حال پخش پرچم فلسطین در بین هواداران هستند.

بایکوت رسانه‌های صهیونیستی

به هر میزان که حمایت از فلسطین در جام جهانی قطر پررنگ است، نفرت از اشغالگران صهیونیست نیز در این رویداد موج می زند. الجزیره در این باره نوشته بسیاری از گردشگران از خبرنگاران رسانه‌های صهیونیستی دوری کرده و از حضور در مصاحبه با این خبرنگاران خودداری می کنند. تعداد دیگری نیز رو‌به‌روی دوربین خبرنگاران صهیونیستی، پرچم فلسطین را به اهتزاز در می آورند و باعث خشم آنها می‌شوند.

«نفرت از اسرائیل» در جریان مسابقات جام جهانی حتی از نگاه رسانه‌های صهیونیستی نیز مغفول نمانده و روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در شماره روز یکشنبه خود موضوع تنفر از اسرائیلی‌ها در خیابان‌های دوحه در حاشیه جام جهانی قطر را این طور بررسی کرده و گفته است:

«اسرائیلی‌ها که طی سال‌های اخیر روابط خود را با ۴ کشور عربی عادی‌‌سازی کردند، گمان می‌کردند که توانسته‌اند در میان ملت‌های اسلامی و عربی جایی برای خود بازکنند، اما جام جهانی قطر ثابت کرد که با وجود عادی‌‌سازی روابط برخی نظام‌های رسمی عربی، مردم این کشورها تحت هیچ شرایطی حاضر به دوستی و عادی‌‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها نیستند.» یدیعوت آحارونوت در صفحه اصلی خود در مطلبی تحت عنوان «جام تنفر» نوشته «خیابان‌های دوحه برای اسرائیلی‌ها بسیار خطرناک است و آنها این‌جا از هر طرف در معرض دشمنی قرار دارند و تهدید می‌شوند.»

ما منفوریم

همچنین «راز ششنیک»، خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به نگاه منفی گسترده و جو ضد‌اسرائیلی غالب در جام جهانی قطر در توئیتر خود نوشت: «من همیشه فکر می‌کردم که مشکل از دولت‌هاست. اما در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. پس از ۱۰ روز اقامت در دوحه، نمی‌شود از آنچه در این‌جا بر ما می‌گذرد حرف زد. ما این‌جا محصور شده‌ایم. ما با احساس بسیار بد این‌جا را ترک خواهیم کرد. ما این‌جا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است. ما تصمیم گرفتیم این‌جا خودمان را اکوادوری جا بزنیم».

این خبرنگار در ادامه نوشت: «بعد بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم. ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را برهم می‌زدند. به‌عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست. اما من این‌جا از مستی پریدم و فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.»

همچنین زمانی که خبرنگار شبکه کان ۱۱ اسرائیل تلاش می کند که با طرفدار عربستانی گفت‌وگو کند، شهروند عربستانی با عصبانیت این درخواست را رد می‌کند و می‌گوید اسرائیلی در کار نیست و اسم آن سرزمین، فلسطین است. این‌جا کسی از تو استقبال نخواهد کرد. این خبرنگار صهیونیستی پیشتر، در بازی ایران و ولز با شعار مرگ بر اسرائیل طرفداران فوتبال بدرقه شده بود.

شکست عادی سازی در قطر

به گفته کارشناسان، یکی از کار ویژه‌ها و اهداف رسانه‌های صهیونیستی از حضور در جام جهانی قطر، سنجش میزان عادی سازی روابط با ملت‌های عرب بود که واکنش‌های منفی گسترده در دوحه حکایت از آن دارد که این هدف با شکست کامل مواجه شده است. خبرنگار « کانال عبری ۱۲» در قطر نیز این مسئله را تائید می کند و با اشاره به وجود امضای چهار توافقنامه عادی ‌سازی، می گوید: «اکثریت مردم عرب، حضور ما در این‌جا را دوست ندارند.»

خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل حتی صحنه‌هایی بدتر را برای صهیونیست‌ها در قطر روایت می کند و می گوید خبرنگاران رسانه‌های عبری زبان حتی جرات ندارند میکروفون‌هایشان را بیرون آورده و مثلا در کنفرانس مطبوعاتی تیم‌ها از کادر فنی سؤال کنند. تصاویر متعددی هم منتشر شده که مردم به محض مطلع شدن از صهیونیست بودن خبرنگار، مثل برق از آنها دوری کرده و تحقیرشان می‌کنند.

گفتنی است این گزارش‌های مستند و خواندنی همچنین فاصله آنچه در رسانه‌ها درباره رژیم صهیونیستی گفته می‌شد با آنچه در واقع هست را به خوبی نشان داد.

تشدید تدابیر حفاظتى از مقامات صهیونیستی در خارج

همزمان با شرایط نامساعدی که برای صهیونیست‌ها در جام جهانی قطر ایجاد شده، مقامات این رژیم نیز نسبت به سفر به خارج ترس و واهمه دارند. در این ارتباط گفته شده که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قصد دارند در سایه افزایش تهدیدات علیه مقامات و مسئولین این رژیم سطح حفاظت و مراقبت از این افراد را در سراسر کشورهای جهان ارتقا دهند. همچنین قرار است حفاظت از مسئولین اسرائیلی ساکن در خارج از سرزمین‌های اشغالی به ویژه افسران سابق موساد که در انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران نقش داشته‌اند تقویت شود. به نظر می رسد که  ترس از اقدام متقابل ایران به منظور مجازات عاملین ترورها و عملیات‌های خرابکارانه سبب تشدید نگرانی‌ها نزد مقامات امنیتی و اطلاعاتی تل آویو شده است.

منبع: روزنامه کیهان

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول