اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با یاد «آرشام» از امروز/ نوری: دانش‌آموزان باید با اصول سوژه‌یابی و سناریو‌نویسی آشنا شوند

آیین افتتاحیه پنجاه‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با یاد شهید آرشام سرایداران، امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با یاد «آرشام» از امروز/ نوری: دانش‌آموزان باید با اصول سوژه‌یابی و سناریو‌نویسی آشنا شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه پنجاه‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد به یاد شهید آرشام سرایداران، امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد. همچنین زنگ آغاز پنجاه‌ و دومین جشنواره فیلم رشد در مدرسه شهید صفرپور شیراز مدرسه شهید آرشام سرایداران به صدا در آمد و این جشنواره از امروز آغاز به‌کار کرد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، شهدای بسیج، شهدای دانش‌آموز و معلم و به ویژه شهدای دانش‌آموز شیراز و ایذه، اظهار کرد: یکی از برکات نهاد بسیج، زنده کردن هنر مکتبی بود که پرچمدار آن شهید آوینی بود؛ تفکر بسیج آثار ارزشمندی را خلق کرد.

وی ضمن گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش، سالروز عملیات مروارید، ولادت حضرت زینب(س)، و روز پرستار، ادامه داد: در حادثه شاهچراغ، شهید کشاورز از دانش‌آموزان هنرمند و موذن بود و چقدر به دانش‌آموزان دیگر مشفقانه کمک می‌کرد. شهید آرشام سرایداران هم اثر خوبی خلق کرده است که قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ کند. این دو دانش‌آموز حاصل نظام تعلیم و تربیت هستند. 

نوری به اهمیت فیلم اشاره کرد و گفت: فیلم هنر هفتم است که در هالیوود برای سلطه و در بالیوود برای تحکیم هویت به کار گرفته شده است؛ در نظام تعلیم و تربیت نیز برای تثبیت یادگیری و تنوع بخشی به محیط یادگیری به کار گرفته می‌شود. در حقیقت یکی از بهترین ابزارهای القای پیام و مؤثر کردن فضای یاددهی و یادگیری است.

وی با بیان اینکه فیلم می‌تواند بچه‌ها را در هر دوجنبه مثبت و منفی یادگیری قرار دهد، ادامه داد: مدرسه در افق سند چشم‌انداز ترسیم شده است که بهره لازم از فناوری‌های نوین و رسانه را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کسی که می‌خواهد فیلم تولید کند باید سوژه‌یابی را بلد باشد. ما سوژه‌یابی را در هیچ جایی به عنوان فعالیت نداریم که باید ان را به نسل آینده منتقل کنیم.  همچنین باید سناریونویسی را به انها یاد دهیم. 

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت اختصاصی نیست و همه باید کمک کنند، اظهار کرد: نکته دیگر این است که باید انتخاب مردمی از بین آثار را هم باید داشته باشیم.همچنین در این عرصه، رقابت‌مندی بسیار مهم است.

 نوری با اشاره به کاربست جشنواره فیلم رشد، گفت:
 قرار است برترین آثار در شبکه رشد و رمزینه سریع پاسخ کتب درسی ضمیمه شود. همچنین بسیار خوب است که مهارت کار تیمی را به بچه‌های‌مان بیاموزیم. باید دانش‌آموز، آثار مشترکی با پدر یا مادر و همچنین سایر اشخاص و ارگان‌ها داشته باشد.

* جشنواره فیلم رشد فرصتی برای ترکیب هنر و تربیت است

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این آیین با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد فرصتی برای ترکیب هنر و تربیت است، اظهار کرد: این مشارکت هم به هنر معنای دیگری می‌دهد و هم تربیت را اثر بخش می‌کند. تربیت بدون هنر معنایی ندارد. ما بیشترین همکاری را با هنرمندان داریم. اساساً معلم یک هنرمند است. این جشنواره فرصتی برای درک بیشتر این موضوع است.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد می‌تواند فرصتی برای درک این مشارکت و پر کردن این خلأ باشد، افزود: آموزش و پرورش برای تولید فیلم‌های آموزشی نیازمند ایده‌های بیشتر است. آموزش و فهم بسیاری از مفاهیم درسی و تربیتی هنوز نیازمند ایده‌های هنری و فیلم‌های آموزشی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با بیان اینکه بسیاری از سیاست‌های آموزشی را نمی‌توان تنها با کتب درسی اجرایی کرد، گفت: ما به فیلم تربیتی و آموزشی نیاز داریم. اگر جشنواره فیلم رشد در نظام آموزشی نباشد، تربیت را نمی‌توانیم به طور کامل محقق کنیم.

وی با اشاره به سرنوشت و وظیفه مشترک نظام تعلیم و تربیت و هنرمندان گفت: امیدوارم این جشنواره در هفته‌های آینده محلی برای استفاده هر چه بیشتر از هنر و فیلم در عرصه‌های آموزشی و تربیتی باشد.

* ویژگی‌های جشنواره امسال

صادق یزدانی دبیر جشنواره فیلم رشد نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای حرم، امنیت و سلامت، اظهار کرد: اسن جشنواره پرسابقه و قدیمی است. امسال ۲۴۷۳ اثر خارجی و ۹۸۷ اثر داخلی و ۵۳ فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسید. 

وی ادامه داد: هیأت انتخاب و داوران جشنواره تلاش بسیاری داشتند که ۱۰۴ اثر بین‌الملل، ۶ فیلمنامه و ۳۰ اثر دانش‌آموزی و معلمی انتخاب شده است که اختتامیه جشنواره ۱۳ آذر در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

یزدانی اضافه کرد: این یک هفته در سینما فلسطین برنامه هست که صبح‌ها از ساعت ۹ برای دانش‌آموزان ابتدایی و بعدازظهرها از ساعت ۱۵ برای مقطع متوسطه اول و دوم اکران داریم. همچنین فضای بازی، نشاط، کارگاه و نشست در سینما فلسطین در این هفته پیش‌بینی شده است. 
وی با بیان اینکه مدرسه، مبدأ پیشرفت ایرانی - اسلامی و محوریت جشنواره فیلم رشد است، گفت: در انتخاب‌ها، به مدرسه توجه شده است همچنین نشان ویژه معلم و نشان ویژه ایثار هم داریم ضمن اینکه سه نهاد هم در این جشنواره برگزیده دارند که موضوعات خانواده و جوانب جمعیت، فرهنگ کار و کارآفرینی و پیوند مسجد و مدرسه مدنظر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول