اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

انجام عمل پیوند مغز و استخوان از دیگری به زودی در اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: الان در بیمارستان سیدالشهدا پیوند مغز و استخوان از خود شخص در حال انجام است و قرار است به زودی در بیمارستان الزهرا شاهد انجام پیوند مغز و استخوان از غیر باشیم.

انجام عمل پیوند مغز و استخوان از دیگری به زودی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدمرتضی حیدری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته بسیج،‌ میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، پرستاران را از قشر خدوم جامعه دانست و اظهار کرد: امیدواریم جایگاه پرستاران به جایی برسد که انتخاب این رشته و حرفه را به فرزندان خود توصیه کنند.

وی با اشاره به ۱۰ آذرماه روز جهانی ایدز، گفت: ایدز در کل جهان وجود دارد و درصد قابل توجهی در حدود ۵۰ درصد بیماران، اطلاعی از بیماری خودشان ندارند و همین موجب انتقال نامحسوس بیماری با رفتار بیمار می‌شود.

حیدری افزود: این بیماری به شکلی است که در مراحل حاد بیماری، علائم ویروسی دارد و سیستم ایمنی را ضعیف میکند و باعث می‌شود عواملی که برای یک بدن سالم بیماری‌زا نیست، برای بیمار کشنده باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با گرامیداشت یاد شهدای سلامت از احتماع وقوع پیک جدید آنفلوانزا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: کرونا و آنفلوانزا دو بحران اخیر کشور در زمینه درمان هستند که در مورد آنفلوانزا احتمال وقوع پیک دوم آن در دی و بهمن وجود دارد؛ در همین زمینه یک باور غلطی وجود دارد و آن استفاده از آنتی بیوتیک و کورتون است، در حالی که این بیماری با داروهای بسیار ساده درمان می‌شود و صرفا در مواردی، آن هم با تشخیص پزشک آنتی بیوتیک نیاز است، مثل زمانی که بیماری همراه با عفونت گوش میانی یا درگیری دیوی باشد.

وی همچنین از کاهش موارد بیماری در پیک فعلی آنفلوانزا خبر داد و بیان کرد: در این موج جدید، بستری اطفال، درگیری ریوی و تجمع ترشحات چرکی افزایش داشت اما خدا را شکر در حال عبور از این پیک هستیم.

حیدری پوشش گسترده واکسیناسیون کرونا را از دستاوردهای حوزه درمان دانست و با اشاره به کمبودهای بهداشتی در سال‌های اوایل انقلاب اظهار کرد: در سال‌های اوایل انقلاب نیازمند پزشک خارجی یا اعزام بیمار به کشورهای دیگر بودیم اما امروزه الحمدلله با تربیت نیروی انسانی کافی علاوه بر داخل، می‌توانیم پذیرای گردشگرانی که مسائل پزشکی و درمانی دارند هم باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از جمله دستاوردهای خوب حوزه درمان، تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور است؛ مثل ماشین‌های بیهوشی، دستگاه‌های سی تی اسکن، مانیتورهای قلبی و مواردی از این دست که در تولید آن به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی تقویت بیمه‌ها، واقعی شدن سرانه بیمار و واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی را موجب توزیع متخصصین در مناطق مختلف و تحقق عدالت درمانی عنوان کرد و افزود: منطق ما این است که پنجاه درصد مردم استان در شهرستان‌های استان زندگی می‌کنند و با این وجود با این‌ که کمبود نیروی متخصص نداریم، ولی بستر مناسب برای حضور پزشکان متخصص در روستاها فراهم نیست؛ در حالی که حضور پزشکان در مناطق محروم بستری برای عدالت در زمینه درمان است؛ در همین راستا انتظار داریم زمینه و بستر این کار فراهم شود تا پزشکان ما در این مناطق هم حاضر شوند.

حیدری از سیاست‌های غلط سال‌های گذشته در زمینه درمان گلایه کرد و گفت: این سیاست‌ها موجب شد پزشکان عمومی به رشته‌های مهم مثل بیهوشی و جراحی وارد نشوند، اما خوشبختانه سیاست‌های تشویقی، امروزه در وزارت بهداشت شکل گرفته و امیدواریم در سال های آینده این کمبود جبران شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از دیابت و فشار خون به عنوان دو بیماری شایع در سطح استان یاد کرد و بیان داشت: به دلیل میانگین سنی بالا در اصفهان، یک سری بیماری‌ها مثل دیابت و فشار خون نیز در استان اصفهان بیشتر شایع است و همین باعث نگرانی است؛ به طور مثال دیابت اگر به موقع درمان نشود عوارض بسیار خطرناکی مثل سکته‌های قلبی، نارسایی کلیه و بیماری‌های چشمی را به دنبال دارد؛ بنابراین مهم است که شهروندان ما قند خون ناشتا را در یک دوره زمانی منظم چک کنند؛ همچنین فشار خون بالا هم همین مشکلات را دارد در حالی که بسیاری افراد از بیمار خود اطلاعی ندارند؛ در همین راستا رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی روزانه می‌تواند موجب پیشگیری و کنترل این بیماری ها شود.

وی با اشاره به موفقیت اصفهان به عنوان اولین استانی که لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی کودکان زیر ۴ سال را به صفر رساند، خاطرنشان کرد: این طرح از ۲۹ مرداد ابلاغ شد و این کار باعث شد کاشت حلزون شنوایی که نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، به صورت رایگان انجام شود.

حیدری ادامه داد: نوزادان تا یک ماهگی باید غربالگری شنوایی شوند و اگر این اقدامات به درستی انجام شود، از بعد از تولد به بعد نباید شاهد کاهش شنوایی باشیم، چون اگر از سن طلایی کاشت حلزون گوش که ۱۸ ماهگی هست عبور کنیم ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل قرارگاهی در زمینه طرح جوانی جمعیت در دانشگاه خبر داد و بیان کرد: یکی از وظایف ما این است که مراکز سطح دو ناباروی را در اکثر شهرستان‌ها راه‌اندازی کنیم که در این راستا اقدامات لازم برای حدود ۱۰ مرکز انجام و مقدمات آن مثل به کارگیری متخصص زنان و اورولوژیست فراهم شده است.

وی افزود: در این کار حدود ۸۵ درصد از مشکلات ناباروری برطرف می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه بیمار به مرکز استان نیست.

حیدری با اشاره به آمار بالای سقط، برخورد با متخلفین را مهم دانست و تاکید کرد: در این زمینه با همکاری با سایر ارگان‌ها در حال شماسایی و برخورد با مطب‌ها و مکان‌هایی هستیم که این کار را انجام می‌دهند و اقدامات حقوقی و قضایی مناسب را انجام داده‌ایم‌.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افت آمار پیوند کبد و کلیه از سال ۹۶ گفت: بزرگترین منابع ما برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی هستند که به تشخیص اکثر مراجع، حیاتی ندارند و باید با تبلیغات از طریق تلویزیون و رسانه‌ها در موضوع اهدای عضو کار کنیم؛ البته امسال در آمار اهدای عضو افزایش داشتیم اما هنوز با نقطه اوج فاصله بسیاری داریم.

وی نسبت به انجام اولین عمل پیوند مغز و استخوان در بیمارستان الزهرا ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: الان در بیمارستان سیدالشهدا پیوند مغز و استخوان از خود شخص در حال انجام است و قرار است به زودی در بیمارستان الزهرا شاهد انجام پیوند مغز و استخوان از غیر باشیم.

حیدری در ادامه به اقدامات این معاونت در زمینه سلامت روان پرداخت و بیان کرد: در این زمینه قرارگاهی با همکاری معاونت بهداشت برای ارتقای سلامت روان و پیشگیری از خودکشی با حضور اساتید تشکیل شده است؛ همان‌طور که می‌دانید امروزه شاهد پرداختن به هوش معنوی هستیم و باید قبل از شدید شدن مشکل روانی به آن توجه شود که از خودکشی که تبعات سنگین‌تری دارد جلوگیری شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمبود تخت‌های ویژه را یکی از مشکلات استان در حوزه درمان دانست و ادامه داد: در زمینه تخت‌های بیمارستان با وجود برخورداری استان، کمبود تخت‌های ویژه داریم و هدف این است که باید ظرفیت مقابله با بحران‌های احتمالی داشته باشیم، در همین راستا قرار است با توجه به سفر اخیر رییس جمهور به استان به ظرفیت تخت‌ها اضافه شود که اولین آن‌ها هم بیمارستان ورزنه خواهد بود؛ امروزه این نگاه در دولت وجود دارد که باید به سرمایه‌گذاری در حوزه درمان توجه بیشتری شود.

وی طرح پزشک خانواده را یکی از اقدامات موثر وزارت بهداشت عنوان کرد و ابراز داشت: اخیرا مقدمات این کار در وزارت بهداشت فراهم شده و با اجرایی شدن آن خیلی از مشکلات و هزینه‌های اضافی کاهش میابد و از مراجعه غیرضروری به پزشک متخصص جلوگیری می‌شود.

حیدری کمبود دارو و آنتی بیوتیک در هفته‌های اخیر را غیرحقیقی دانست و خاطرنشان کرد: در این روزها نیاز واقعی به سرم یا آنتی بیوتیک وجود نداشته است بلکه به تشخیص خود بیمار این داروها مصرف شده و همین باعث اختلال در این زمینه شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وظیفه نظارتی خود به عنوان مهمترین وظیفه یاد کرد و گفت: وظیفه ما نظارت بر عملکرد ارائه‌کنندگان خدمت است که در این حوزه برخورد و نظارت‌ها تشدید و قرارگاهی در وزارت بهداشت تشکیل شده که با حضور مقامات مختلف، تخلفات گسترده در آن بررسی می‌شود و قرار است معادل آن در استان‌ها هم تشکیل شود.

در پایان، گلزاری مسئول کلینیک‌های ویژه استان اصفهان آماری از بیمارستان‌های استان داد و گفت: در استان اصفهان ۵۹ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۳۱ عدد در شهر اصفهان و ۲۸ بیمارستان در شهرستان‌های استان قرار دارد؛ همچنین از عدد، ۳۸ بیمارستان دانشگاهی‌ است.

وی افزود: در استان تعداد ۷ هزار و ۲۷۷ تخت بیمارستانی داریم که ۴ هزار و ۷۱۴ تخت سهم شهر اصفهان و مابقی در اختیار شهرستان‌های استان قرار دارد و هدف ما این است که تا سال ۱۴۰۸ به ۱۲ هزار تخت برسیم.

پایان پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول