اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در مسیر تکمیل/ پیشرفت پروژه اتصال منازل به فیبر نوری به 9 درصد رسید

در سال 1403 حدود 20 میلیون خانوار باید تحت پوشش شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری که زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است قرار بگیرند که طبق اطلاعات رسمی وزارت ارتباطات دسترسی برای 1 میلیون و 870هزار خانوار فراهم شده است.

زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در مسیر تکمیل/ پیشرفت پروژه اتصال منازل به فیبر نوری به 9 درصد رسید

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، پروژه FTTH یا ، یکی از پروژه های مهم در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که به نوعی می توان آن را مهم ترین دستور کار این وزارتخانه در دولت سیزدهم دانست.
در واقع FTTx یاFiber To The x ، انواع روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که در آن به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری استفاده می شود. نوع روش به این بستگی دارد که به جای x چه حرفی قرار گیرد.
برای مثال در FTTH (فیبر درب منازل،)، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌ کند و فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌ شود.
ایجاد زیرساخت برای آینده، بهبود کیفیت دسترسی، اشتغال زایی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی از اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی است که از راه اندازی این پروژه انتظار می رود.
در هدف گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1403 باید حدود 20 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری قرار بگیرند که در حال حاضر 9 درصد از این برنامه محقق شده است. 


پروژه فیبر نوری سراسری منازل چه پیشرفتی داشته است؟
براساس آمار رسمی وزارت ارتباطات، در حال حاضر در طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها، حدود یک میلیون و 870 هزار خانوار در سراسر کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند. 
از این میان تعداد پورت های منصوبه حدود 1 میلیون و 700 هزار پورت است که حدود یک میلیون و 366 هزار پورت FTTH و 334 هزار پورت باقی مانده پورت VDSL یا همان ADSL پر سرعت است.
همچنین هم اکنون تعداد سرویس گیرنده ها (کاربران) 365 هزار کاربر است که از این میان سهم کاربران پروت های FTTH و VDSL تقریبا برابر است؛ زیرا 199 هزار پورت FTTH و 166 هزار پورت ADSL است. این آمار نشان می دهد که در واقع فعلا در این پروژه اغلب کاربران فعال را کاربران قدیمی پورت های VDSL تشکیل می دهند و هنوز تمایل جدی سمت پورت های FTTH نرفته است.


کدام استان ها بیشترین اتصال فیبر نوری را دارند؟
تقریبا وضعیت همه استان ها در میزان اتصال به فیبرنوری منازل و کسب و کارها مشابه است و چندان چشمگیر نیست؛ به جز چند استان که به طور مشهود وضعیت بهتری دارند.
در میان استان های کشور، بیشترین میزان خانوارهای تحت پوشش و پورت های منصوبه به دو استان تهران و قم اختصاص دارد. 
استان تهران با 556 هزار خانوار تحت پوشش از استان قم با 334 هزار خانوار جلوتر است و پس از آنها استان اصفهان با 118 خانوار تحت پوشش در مقام سوم قرار دارد.
همین ترتیب در بخش پورت های نصب شده و کاربران هم حفظ شده است و به ترتیب تهران، قم و اصفهان بیشترین تعداد پورت های منصوبه و کاربران فعال را به خود اختصاص داده اند.


پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول