اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تمام مربیان خارجی تیم تراکتور/ اولین مربی اسپانیایی فوتبال تبریز

باشگاه تراکتور در نیم قرن حضورش در فوتبال ایران از 11 مربی خارجی برای هدایت این تیم بهره برده است.

تمام مربیان خارجی تیم تراکتور/ اولین مربی اسپانیایی فوتبال تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تیم تراکتور در وقفه لیگ برتر فوتبال کشور به خاطر جام جهانی و در اردوی آماده سازی در ترکیه، سرمربی اش را از دست داد. بردیف روسیه ای که فقط یازده هفته هدایت تیم تراکتور را برعهده داشته و با کسب 4 برد، 3 تساوی و 4 باخت تیمش را در رده هفتم جدول تحویل داد. علت جدایی وی درخواست از کشورش بوده و نمی توانسته جواب رد به پیشنهاد رسیده دهد..
 امروز  «پاکو خمز» سرمربی 52 ساله اسپانیایی به عنوان سرمربی تیم فوتبال تراکتور انتخاب شد. وی دوازدهمین سرمربی خارجی تیم تراکتور محسوب می شود.

واسیلی گوجا(رومانی):
در سال 69 و در زمان منع قانون استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ایران به عنوان کارشناس تراکتور وارد شرکت تراکتورسازی شده و از آنجا به مربی فوتبال این باشگاه انتخاب شد.
واسیلی که خود سابقه بازی در تیم ملی رومانی را داشت، فوتبال نوین را وارد ایران کرده و در روزهایی که استقلال و پرسپولیس در هفته 3 جلسه تمرین کرده، تراکتور با واسیلی انقلابی در فوتبال ایران کرد.
تمرینات روزانه و گاها دو جلسه در روز، منع کار کردن بازیکنان، اردوهای پیش از بازی، برنامه‌های تاکتیکی و بدنسازی با علم روز دنیا سبب شد تراکتور به قطب اول آن روزهای فوتبال کشور تبدیل شود.
سومی تراکتور در سال 1371 در فوتبال ایران اولین مقام باشگاهی این شهر بود. اگر آن سال مسابقات در یک گروه برگزار می‌شد تراکتور می‌توانست با اختلاف قهرمان و عنوان اولین تیم قهرمان شهرستانی را به خود اختصاص دهد.
قهرمانی در جام میلز، صعود به لیگ دسته یک ایران(لیگ برتر) دو بار از دستاوردهای دیگر واسیلی در تراکتور بود.
وی بازیکنان مطرح زیادی به فوتبال تبریز و ایران معرفی کرد که می‌توان به کریم باقری، سیروس دین‌محمدی، غلامحسین دین‌محمدی، حسین خطیبی، کاظم محمودی، ستار همدانی، اسماعیل حلالی، یونس باهنر، مهدی بخشی‌زاده، علی رضا نیکمهر، حسین حسن‌دخت، شهرام باغمیشه، ناصر فرشباف، ناصر ساعی، علی ابراهیمیان و …. اشاره کرد.
واسیلی در 3 دوره هدایت تیم تراکتور را برعهده داشت.
یوان دیمیترو(رومانی):
 به پیشنهاد واسیلی دیمیترو به عنوان مربی تراکتور در سال 73 انتخاب و موفق شد این تیم را به فینال جام حذفی کشور برابر بهمن برساند.
اگر توافق مسئولان وقت فدراسیون با بهمن کرج برای قهرمانی این تیم به هر شکلی نبود، تراکتور اولین قهرمانی خود در جام حذفی را با دیمترو کسب می‌کرد. اما به شکل عجیب و باور نکردنی گل صحیح تراکتور برابر بهمن که با شوت راه دور بود، آفساید اعلام شد تا بهمن طی بازی رفت و برگشت تراکتور را دو بر یک شکست و قهرمان جام حذفی شود.
دیمیترو یک بار هم در سال 76 مربی تیم تراکتور شده و به دلیل نتایج ضعیف در نیم فصل برکنار شد.
 

بوریس تیبیلیوف(روسیه):
 تجربه موفق استفاده از مربی خارجی در واسیلی گوجا، مسئولان تراکتور را مجاب کرد که در سال 77 بوریس تیبیلیوف روسی را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کنند. اما نتایج ضعیف تیم تراکتور سبب شد که این مربی پیش از نیم فصل از هدایت این تیم برکنار شود. از لحاظ نتایج تیبیلیوف ضعیف عملکرد در بین مربیان خارجی تراکتور داشته است.

میدن دروپ(آلمان):
مربی مشهور آن روزهای بوندس لیگاه آلمان برای بازگردندن تراکتور به لیگ برتر، استخدام این باشگاه درآمد اما نتایج پرنوسان تراکتور در نهایت منجر به صعود این تیم به لیگ برتر در سال 1383 نشد.

در حالی که قرارداد میدن دروپ برای سال دوم تمدید شده بود، اختلافات مرحوم گهرخانی مدیر باشگاه تراکتور با عرب باغی مدیر شرکت تراکتورسازی به اوج رسیده و در نهایت به برکناری گهرخانی منجر شد و قرارداد میدن دروپ هم ملغی اعلام شد.
صفحه یک

تونی اولیویرا(پرتغال):
 تونی در سال سوم حضور تراکتور در لیگ برتر به عنوان سرمربی انتخاب و با این تیم نتایج خوبی کسب کرد. کسب 2 عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی در جام حذفی وی را از لحاظ نتایج بهترین مربی خارجی تراکتور کرده است. هر چند حاشیه‌های وی با مدیران باشگاه و خبرنگاران همیشه در حضورش در تبریز پررنگ بوده، اما تونی در بین تماشاگران تراکتور از محبوبیت بالایی برخوردار است.

وی در 3 مقطع هدایت تیم تراکتور را برعهده داشته و در سال 94 در آستانه قهرمان کردن تراکتور در لیگ برتر قرار داشت که اتفاقات بازی تراکتور با نفت تهران، در نهایت سبب شد که جام به اصفهان رود. هواداران تراکتور از آن روز به عنوان جمعه سیاه یاد می کنند.

نکته عجیب در نتایج تونی با وجود موفقیت در فوتبال ایران ، در 3 دوره‌ای که در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا هدایت تیم تراکتور را برعهده داشته و با وجود پیروزی در بازی اول، در هر 3 دوره تیم تراکتور با نتایج ضیف در رده آخر گروه خود قرار گرفته بود.

ساغلام ارطغرل(ترکیه):
ساغلام جانشین یحیی گل‌محمدی در تیم تراکتوری شد که به دلیل بسته بودن پنجره این تیم، به شدت از لحاظ بازیکن در مضیقه بود. ساغلام در آن سال موفق شد تیم تراکتور را در لیگ برتر حفظ کند و با وجود نتایج متوسط در بین هواداران تراکتور از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و حتی بعدها که دنیزلی هم سرمربی تراکتور شد، محبوبیتش به اندازه ساغلام نشد.

جان توشاک(ولز): 
مربی مشهور ولزی که سابقه مربیگری و قهرمانی در تیم رئال مادرید را هم در کارنامه داشت در سال اول مالکیت زنوزی و با هدف تشکیل تیم کهکشانی و قهرمانی تراکتور در لیگ برتر، سرمربی تیم تراکتور شد.

همه چیز در ظاهر خوب پیش می رفت تا بازی تراکتور در آبادان مقابل نفت که برتری 3 بر یک تراکتور تا پایان بازی حفظ نشد و در نهایت بعد از تساوی 3 بر 3، تراکتور در ضربات پنالتی مغلوب نفت آبادان شده و از جام حذفی کنار رفت.

بعد از این بازی انتقادات هواداران تراکتور به جان توشاک آغاز شده و شدت انتقادات به حدی بود که توشاک بعد از بازگشت به تبریز، شبانه بدون اطلاع باشگاه شال و کلاه خود را کرده و به کشورش بازگشت.


جرج لیکنز(بلژیک): 
مربی که سابقه هدایت تیم ملی بلژیک را هم داشت، اما در ایران زیاد شناخته نبود.

لینکز در نیم فصل به عنوان سرمربی تراکتور انتخاب و در 9 بازی با این تیم نتایج خوبی کسب کرده و به اعتقاد همگان تراکتور بخت اول قهرمانی بود، اما تراکتور در رشت برابر سپیدرود در یک بازی پرحاشیه مغلوب شده و همین بازی شانس تراکتور برای قهرمانی را به حداقل رسانده و این تیم را اسیر حاشیه‌های بعد از بازی کرد. به طوری که تراکتور در 6 بازی باقیمانده خود از 18 امتیاز ممکن فقط 3 امتیاز گرفته و با قرار گرفتن در رده پنجم لیگ، حتی سهمیه آسیا برای تیم مدعی قهرمانی هم به دست نیامد.
صفحه دوم

مصطفی دنیزلی(ترکیه):
مربی که از وی به عنوان معمار فوتبال ترکیه یاد می‌کنند و برای اولین بار ترکیه را به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا رساند.
دنیزلی برای تکمیل پروژه قهرمانی تراکتور در لیگ برتر به عنوان سرمربی جذب این تیم شد و با وجود برتری‌های خفیف یک بر صفر، این تیم جزو مدعیان بالای جدول بود.

برتری 4 بر صفر تراکتور برابر نساجی بهترین برد خارج از خانه این تیم در لیگ برتر بود، اما اشتباهات مدیران تراکتور برای دومین سال پی در پی شکست تراکتور در آبادان را به همراه داشت. کاروان تراکتور به جای اینکه مستقیم از قائم‌شهر به آبادان روند، به تبریز بازگشته و بازیکنان تراکتور در 5 روز در هوای سرد تبریز، معتدل قائم شهر و گرم آبادان تمرین و مسابقه دادند و در نهایت بازی در آبادان را به نفت این شهر واگذار کردند.

شکست مقابل سپاهان در بازی حیثیتی، تساوی خانگی مقابل تیم قعرنشین شاهین بوشهر نوک انتقادات را به سمت دنیزلی نشانه رفته و در نهایت این مربی مشهور ترکیه‌ای به صورت توافقی از تراکتور جدا شد. منتقدان می‌گویند به خاطر نتایج ضعیف؛ اما خودش عنوان می‌کند به دلیل ترس از زلزله.

زونیمیر سولدو(کرواسی)
با استعفای فیروز کریمی یک مربی کروات جانشینش شد. سولدو مربی از کشور کرواسی با یک شروع خوب. یک پیروزی در تبریز و تساوی در اصفهان برابر سپاهان. اما هر چه زمان بیشتر می گذشت نتایج سولدو ضعیف و ضعیف‌تر می‌شد.

این مربی در 14 بازی در لیگ به 2 پیروزی، 5 تساوی و 7 شکست دست یافت. سیر نتایج تراکتور با سولدو نزولی بوده و این تیم در ۹ بازی آخر خود به پیروزی نرسیده و در ۴ هفته اخیر در گلزنی ناکام بوده است. در جام حذفی هم در تبریز مغلوب مس سرفسنجان شد تا در نهایت پیش از پایان فصل از هدایت تیم تراکتور برکنار شود.

نکته قابل ذکر از وی جواب های تکراری‌اش در کنفرانس های خبر بدون هیچ تغییری بوده و همیشه نتایج ضعیف تیم تراکتور را به مشکلات باشگاه پیش از حضورش ربط داده و در مورد مسائل تاکتیکی کمتر سخن می گفت.

ارطغرل ساغلام(ترکیه)
ساغلام برای دومین بار هدایت تیم تراکتور را برعهده گرفت. بعد از هفته نوزدهم فصل بیست و یکم لیگ برتر(01-1400) سولدو از هدایت تیم تراکتور برکنار و هفته بیستم تراکتور با مربیگری محمد نصرتی برابر سپاهان به تساوی دو بر دو دست یافت.

از هفته بیست و یکم تا پایان فصل ساغلام سرمربی تیم تراکتور را برعهده گرفت. یک تساوی و دو شکست برای شروع کار ساغلام در این تیم ثبت شده اما نتایج تراکتور روند صعودی گرفته و در نهایت تیم تراکتور از خطر سقوط رهایی یافت. هر چند ساغلام تراکتور را در رده سیزده گرفته و در رده سیزده هم تحویل داد اما نتایج وی قابل قبول بوده و از حمایت هواداران تراکتور هم داشته که خواستار تمدید قرارداد با وی بودند. 4 برد، 3 مساوی و 3 شکست عملکرد سولدو در تیم تراکتور در دومین فصل حضورش بوده و موفق شد همانند دوره اول حضورش، تراکتور را از خطر سقوط نجات دهد.

قربان بردیف(روسیه):
بهترین مربی سال 2009 روسیه با دو قهرمانی در لیگ روسیه و یک بار جام حذفی و دو سوپر جام روسیه. انتخابی غیرقابل باور برای تراکتور که گفته می شود با پیشنهاد سردار آزمون به مالک باشگاه تراکتور، بردیف به عنوان سرمربی تیم تراکتور انتخاب شد.
دو تساوی خانگی و دو شکست خارج از خانه، تراکتور را تا رده پانزدهم جدول تنزل داد. تیمی که در دو فصل گذشته با فیروز کریمی، سولدو و ساغلام بیشتر هفته‌ها در رده سیزدهم قرار داشت.

اما تراکتوری‌ها ناگهان متحول شده و تا رده پنجم صعود کردند و در نهایت در جایگاه هفتمی به استقبال تعطیلات رفتند.

4 پیروزی، 3 تساوی و 4 شکست عملکرد بردیف در تیم تراکتور بود. مربی که قرار بود در 3 سال با نگاه به فوتبال پایه، تیم تراکتور را متحول کند اما عمرش در تیم تراکتور به نیم فصل هم نرسید و به درخواست خودش از تراکتور جدا شد. سرنوشت مشابه هم وطنش بوریس تیبیلیوف مربی روسی اواخر دهه 70 تراکتور که وی نیز پیش از نیم فصل از تراکتور جدا شد.

حالا یک مربی اسپانیایی هدایت تیم تراکتور را برعهده گرفته است و باید دید تفکرات تراکتور از شرق اروپا که مبتنی به فوتبال فیزیکی است چطور به غرب اروپا تغییر خواهد یافت.

پایان پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول