اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی / 150 هزار شغل تا پایان سال ایجاد می‌شود

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون گفت: 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی در سال جاری تصویب و ابلاغ شده است.

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی / 150 هزار شغل تا پایان سال ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، یکی از طرح‌های دولت برای ایجاد اشتغال از طریق مشاغل خانگی و خرد است که به وسیله ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود. اکثر این طرح‌ها ثبت‌محور بوده و به محض ثبت تقاضا مجوز آن صادر می‌شود و فقط در برخی از مشاغل مانند تولید مواد غذایی باید مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و استاندارد آن هم به صورت غیرحضوری گرفته شود.

در این زمینه محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش خبر 14 اعلام کرد: تلاش بر این است که با لحاظ دقت و استانداردهای لازم مجوزهای مشاغل خانگی را سرعت بخشیم و امسال با همکاری بانک مرکزی بالاترین ابلاغ اعتبار برای مشاغل خانگی به میزان 3 هزار میلیارد تومان تصویب و ابلاغ شد.

وی گفت: سقف تسهیلات برای مشاغل مستقل خرد و خانگی از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان و سقف مشاغل پشتیبان برای این مشاغل از 2 میلیارد تومان به 4 میلیارد تومان افزایش یافته است.

معاون وزیر کار همچنین گفت: در صدد هستیم سرعت صدور مجوزها از سامانه ملی مجوزهای کسب و کار بیشتر شود.

در این برنامه همچنین مرتضی نیازی معاون توسعه اشتغال مشاغل خرد بنیاد برکت نیز گفت: بر اساس مدل اشتغال خرد در راستای کمک به برنامه‌های دولت امسال قرار است 100 هزار طرح در قالب مشاغل خرد در کشور اجرا کنیم که اشتغال مستقیم از محل اجرای این طرح‌ها 150 هزار نفر است و با احتساب اشتغال غیرمستقیم این عدد به 300 هزار نفر می‌رسد.

وی همچنین گفت: 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این تعداد اشتغال لازم است که البته با کمک شبکه بانکی و سایر نهادها این ارقام تامین می‌شود.

همچنین امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در این برنامه گفت: مشکل صدور مجوزهای کسب و کار قابل حل است و کسانی که مدارک سازمان غذا و دارو دریافت کنند، می‌توانند از طریق وب‌سرویس درگاه ملی غذا و دارو تقاضای خود را برای فعالیت در رشته‌‌‌‌های مواد غذایی که 31 رشته است، ارائه کنند و هر زمان که تاییدیه تخصصی سازمان غذا و دارو را دریافت کردند، می‌توانند از طریق سامانه ملی مجوزهای کسب و کار اقدام به اخذ مجوز فعالیت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه اختلافات جزئی بین دستگاه‌های مجوزدهنده مانند وزارت کار و سازمان غذا و دارو قابل حل است، گفت: در مرحله اول باید مجوزها صادر شود و سپس ماموران بهداشت از نحوه تولید مواد غذایی بازرسی کنند.

در این برنامه همچنین یوسف صادقیان، مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری سازمان غذا و دارو گفت: کسانی که می‌خواهند در زمینه تولید مواد غذایی در قالب مشاغل خانگی فعالیت کنند، باید دوره‌های بهداشت عمومی و بهداشت مواد غذایی را بگذرانند. این دوره‌ها به صورت آنلاین و کوتاه‌مدت برگزار می‌شود و وقتی مدارک فنی را از سازمان غذا و دارو گرفتند می‌توانند فعالیت کنند.

صادقیان همچنین گفت: اگر قرار باشد به یک تولیدکننده مواد غذایی بگوییم یک ماه تولید کند و بعد مامور ما مراجعه کند و در این مدت غذایی تولید کند که مردم دچار مسمومیت شود چه کسی پاسخگو است؟ و آیا از مردم برای آزمایش مواد غذایی استفاده کنیم و در آن صورت هیچ سازمانی نمی‌تواند مسئولیت مسمومیت مردم را برعهده بگیرد.

به گفته وی؛ اگر متقاضیان مدارک کامل و مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو را داشته باشند، مجوز برای فعالیت رشته آنها سریعا صادر می‌شود.

به گزارش فارس؛ اکثر مجوزهای کسب و کارهای خانگی مانند گلدوزی، قالیبافی، صنایع دستی، کار با چرم، چوب، سنگ، و سایر رشته‌های صنایع دستی به صورت ثبت‌محور بوده، فقط مجوز فعالیت برای تولیدکنندگان مواد غذایی که مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد باید با مجوزهای سازمان غذا و دارو باشد تا سلامت جامعه به خطر نیفتد و این مجوزها باید بر اساس مدارک اخذشده از سازمان غذا و دارو باشد.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول