اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ژنرال صهیونیست: اوضاع کرانه باختری همانند روزهای قبل از انتفاضه اول است

یک ژنرال صهیونیست گفت که شرایط حال حاضر در کرانه باختری بسیار شبیه روزهای منتهی به انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ است.

ژنرال صهیونیست: اوضاع کرانه باختری همانند روزهای قبل از انتفاضه اول است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل میلیشتاین» ژنرال یگان ذخیره ارتش صهیونیستی و استاد دانشگاه تل آویو در مقاله‌ای در روزنامه معاریو به رئیس سازمان امنیتی داخلی رژیم صهیونیستی در خصوص ادامه یافتن درگیری‌های مسلحانه با فلسطینی‌ها هشدار داد.

او همزمان با سی و پنجمین سالگرد انتفاضه انتفاضه اول نوشت که بسیاری از اسرائیلی‌ها در آن زمان ادعا میث‌کردند که خشم و طغیان فلسطینی‌ها به زودی فروکش خواهد کرد، اما اینگونه نشد و درگیری‌ها در عرض چند روز به کرانه باختری و بیت‌المقدس کشیده شد و تا زمان توافق اسلو ادامه یافت.

این ژنرال نظامی و استاد دانشگاه صهیونیستی همچنین نوشت که انتفاضه اول اولین برخورد ملموس اسرائیلی‌ها با ساکنان فلسطینی اراضی اشغالی بود و تا آن زمان ارتباط چندانی با آن سوی مرزهای خط سبز نداشتند و شناختشان از فلسطینی‌ها به کارگرانی که از غزه و کرانه باختری در بازارهای اسرائیل کار می‌کردند، یا عملیات‌هایی که به شکل نادر هرازچندگاهی انجام می‌شد، محدود بود.

میخائیل میلیشتاین افزود: «انتفاضه اول تأثیر عمیقی در میان فلسطینی‌ها گذاشت. این اولین درگیری داخلی در مناطق فلسطینی بود و تا آن زمان عمده درگیری‌ها از سوی گروههای فلسطینی در خارج از فلسطین  هدایت و عملی می‌شد، اما این بار جامعه فلسطینی‌ها در یک انسجام بی نظیر وارد میدان شدند. نسل‌هایی که بعد از سال ۱۹۶۷ به دنیا آمده بودند و جامعه اسرائیلی را می‌شناختند و آن را مانند یک جریان اجتماعی می‌دانستند و به نظر می‌رسید که اسرائیلی‌ها را پذیرفته بودند. اما در انتفاضه رهبران فلسطینی مبارزه جمعی را جایگزینی برای کار مسلحانه یافتند و چون همه فلسطینی‌ها در صحنه بودند، حمایت بین‌المللی نیز به همراه آمد و خیزش فلسطینی از یک مشروعیت و ابراز همدردی جهانی برخوردار شد».

به گفته او شرایط فعلی پس از ۳۵ سال می‌تواند برای صهیونیست‌ها خظرناک‌تر باشد، به خصوص اینکه مبارزه همه‌گانی ایندفعه صرفا با سنگ نیست و پای سلاح‌های گرم در میان است و اگر انتفاضه اول منجر به تشکیل تشکیلات خودگردان شد، این بار باید منتظر یک دگرگونی اساسی‌تر باشیم.

در این راستا روزنامه یدیعوت احارانوت روز گذشته در گزارشی نوشت که حجم زیادی سلاح از عراق و سوریه در ۱۰ سال وارد کرانه باختری شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول