اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هدفگذاری واقعی‌سازی نرخ گاز پتروشیمی‌ها‌ در بودجه امسال‌/ متانولی‌ها به دنبال توسعه زنجیره ارزش نیستند

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: ما باید نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها را در بودجه امسال واقعی کنیم چون این واحدها همچنان نمی‌خواهند ملزومات توسعه را رعایت کنند و کالاهایشان به صورت خام صادر می‌کنند.

هدفگذاری واقعی‌سازی نرخ گاز پتروشیمی‌ها‌ در بودجه امسال‌/ متانولی‌ها به دنبال توسعه زنجیره ارزش نیستند

‌حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها بیان کرد: درباره موضوع خوراک پتروشیمی‌ها باید گفت که قیمت خوراک و سوخت دریافتی این واحدها متعادل نیست و سقف ریالی اعمال شده نیز قیمت خوراک را غیرواقعی کرده است.

* نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها را در لایحه بودجه امسال واقعی کنیم

وی افزود: این موضوع عملا به نوعی خروج پول از جیب مردم و ایجاد کسری بودجه است که به حساب صنایع می‌رود، این قیمت‌گذاری برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها موجب ایجاد نابرابری شده است، زیرا پرداخت‌های آنچنانی انجام می‌دهند و همه کسانی که در جاهای دیگر استخدام هستند و آنهایی که استخدام نیستند سر و ‌دست می‌شکنند که بروند در آن واحدها و حقوق‌های نجومی بگیرند.

 عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع قیمت‌گذاری‌ تبعیض ناروایی را ایجاد کرده است و فاصله بین حقوق‌ها را اضافه کرده است علاوه بر اینکه ضرر هنگفتی را به بیت المال می‌زند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: ما باید نرخ خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها را در لایحه بودجه امسال واقعی کنیم چون این واحدها نشان دادند که نمی‌خواهند ملزومات توسعه زنجیره ارزش را رعایت کنند و کالاهایشان به صورت خام صادر می‌کنند. در داخل نیز از یارانه گاز، برق و آب استفاده زیادی می‌برند و این رانتی را برای اینها ایجاد می‌کند که منجر به عدم بهره‌وری و همچنین ضربه به منافع ملی شده است.

 عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با این نرخ و سقف ریالی خوراک پتروشیمی، درآمد دولت نیز شدیدا کاهش پیدا می‌کند و کسری بودجه حاصل می‌شود که به جای تقسیم بین همه به جیب گروه‌های اندک و خاص می‌رود.

 

 

*

به گزارش‌ فارس، کشورهای توسعه‌یافته برای اهمیت‌بخشی به زنجیره ارزش صنایع مختلف و لزوم حفظ پیوستگی و توسعه یکپارچه صنعت خود، در جهت توسعه زنجیره ارزش در هر بخش از زنجیره منوط به تکمیل زنجیره بعدی، به اعطای یارانه و سوبسید می‌پردازند.

در ایران نیز این رویکرد برای توسعه صنعت پتروشیمی با خوراک گاز در دستور کار قرار گرفت اما یک اشتباه بزرگ نیز رخ داد. این اشتباه، استمرار رانت خوراک در ابتدای زنجیره و عدم تعلق آن به زنجیره‌های بعدی بود که موجب رشد قارچ‌گونه پتروشیمی‌های متانولی در کشور شد.

در حال حاضر بیش از 15 برابر نیاز اصلی کشور، متانول تولید می‌شود و ایران با افتخار صادرکننده اصلی متانول یکی از بدون بازده‌ترین مواد تولیدی در جهان است و از طرفی این رانت خوراک برای واحدهای متانولی هر ساله بیشتر هم می‌شود.

در کمال تعجب سال گذشته سقف ریالی 5 هزار تومانی جایگزین فرمول شفاف و شناور خوراک پتروشیمی شد که موجب تشدید کسری بودجه و حذف منابع چشم‌گیر بودجه‌ای و نتیجتا تداوم تورم شد.

در نتیجه انحراف در سیاست‌گذاری حمایتی برای توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها موجب شده که راهکار حمایتی و هدفمند، تبدیل به یک رانت بزرگ و خام‌فروشی بزرگ شود. تنها با مشاهده ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی کشور به ازای هر تن، نشان از خام فروشی بسیار بالا زنجیره ارزش پتروشیمی کشور است.

ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی به ازای هر تن حدود 360 دلار است، این در حالی است که ارزش تولیدی محصولات پتروشیمی به ازای هر تن 400 دلار است و همچنین ارزش وارداتی محصولات پتروشیمی به ازای هر تن حدود 1900 دلار است که این موضوع به خوبی وضعیت بسیار بد صادرات محصولات پتروشیمی به خصوص شاخه متانولی که بخش بزرگی از صادرات پتروشیمی کشور را تشکیل می‌دهد؛ را نشان می‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول