اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دهقانی: شبکه ملی ساخت و تامین آزمایشگاهی در صنعت نفت ایجاد شود

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری افتتاح شد.

دهقانی: شبکه ملی ساخت و تامین آزمایشگاهی در صنعت نفت ایجاد شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری،‌ نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با حضور روح الله دهقانی افتتاح شد.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در این رویداد فناورانه که با هدف رسوخ فناوری و تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت نفت برای رفع چالش ها و شناسایی فرصت ها برگزار شد، گفت: وقتی از علم و فناوری حرف می زنیم باید از تعاریف انتزاعی پرهیز و به سمت مفاهیم واقعی آن که کلید پیشرفت کشور است حرکت کنیم. یعنی باید باورمندانه صحبت و عمل کنیم، چون علم و فناوری تنها حوزه ای است که ارزش افزوده آن چندین برابر دیگر حوزه ها است. صنعت نفت هم به عنوان یکی از صنایع مهم و راهبردی باید توجه ویژه ای به علم و فناوری داشته باشد.

وی افزود: مدیران فعلی صنعت نفت ثابت کرده اند که به ارزش آفرینی و ایجاد ثروت و ارزش از فناوری باور دارند و توافقات کلانی میان معاونت علمی و وزارت نفت برای تامین تجهیزات و قطعات کاربردی در این صنعت منعقد شده است که تاثیر زیادی در توسعه فناورانه این صنعت، خوداتکایی کشور و ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان خواهد داشت.


دهقانی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر مفاهیم زیادی در کشور ایجاد و به کار گرفته شده اند، افزود: مراکز نوآوری، پارک های علم و فناوری، شتاب دهنده ها و غیره از جمله این مفاهیم است که می توان ادعا کرد ایران بیشترین مفاهیم تعریف شده را دارد که چندان کارایی ندارند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در گذشته تصور می شد این مفاهیم به تنهایی حلال مشکلات کشور هستند در حالیکه غافل بودند که این مفاهیم پیش از فضای فیزیکی محور؛ مغزافزار هستند و یک روش به حساب می آیند. بنابراین باید در تعریف این مفاهیم، تجدید نظر کنیم.


وی در تعریف مرکز نوآوری گفت: این مراکز باید در دل صنعت ایجاد شوند. در دنیا به هر ارتباط پایداری که بین صنعت و تولیدکنندگان برای ایجاد راه حل های فناورانه شکل گیرد مرکز نوآوری می گویند و در دل صنعت شکل می گیرند.


دهقانی همچنین گفت: در دنیا وقتی از مرکز نوآوری حرف می زنیم از صنعتی یاد می کنیم که برای رقابت پذیر کردن محصولات و خدمات خلق نوآوری می کند. در صنایع بزرگ و مادر نیاز داریم از مربیان و منتورهایی استفاده کنیم که سالیان سال در این صنایع تلاش و تجربه کسب کرده اند. شاید جوانان بتوانند در اقتصاد دیجیتال مربی گری و هدایت گری کنند اما در صنایعی چون نفت باید از متخصصان و صاحبان تجربه آن برای منتوری استفاده کنیم.


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: مراکز نوآوری که در دل صنعت شکل می گیرند برای پیشرانی صنایع مرتبط دست به خلق نوآوری می زنند. نوآوری هم به معنای ترکیب خلاقانه چند فناوری است که به تولید محصولی نوین و کاربردی منجر می شود. بنابراین این مفهوم ابتدا در صنعتی مطرح می شود که با مساله و چالش های واقعی آن حوزه دست و پنجه نرم می کند. نوآوری در نهایت به یک طراحی خلاقانه منتج خواهد شد که پاسخ گوی نیازهای واقعی صنایع است.

وی تعریف مسایل فناورانه را در دل مراکز نوآوری بزرگ میسر دانست و گفت: این مراکز به شرکت های دانش بنیان مسایل موجود را ارایه می کنند تا این مجموعه ها به تولید فناوری مشغول شوند و محصول یا خدمات خود را بر مبنای مسایل مطرح شده تولید یا عرضه کنند.

وی مسیر اتصال دانشگاه به صنعت را طی همین مسیر عنوان کرد و افزود: شرکت دانش بنیان هم برای تولید محصول خود به تحقیق علمی نیاز دارد که نیاز خود را در اتصال به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مرتفع می کند. این گونه است که صنعت بدون ارتباط مستقیم و نادرست به دانشگاه متصل می شود و یک ارتباط پایدار میان آنها شکل می گیرد. در زنجیره ارتباط صنعت به دانشگاه به ۴ بازیگر نیازمندیم، صنعت، مرکز نوآوری، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها این بازیگران هستند.

دهقانی ادامه داد: در صنعت نفت روش های عرضه محور پاسخ گو نیست و باید از تجربه و توان متخصصان و افراد با تجربه این صنعت استفاده کرد و مراکز نوآوری بزرگ و واقعی ایجاد کرد که خصوصی یا شبه خصوصی هستند. این مراکز پل ارتباطی میان صنعت و شرکت های دانش بنیان محسوب می شوند.

ضرورت ایجاد شبکه ملی ساخت و تامین

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت به آزمایشگاه ها و تجهیزات ارزشمند زیادی دسترسی دارد که باید تلاش کند یک شبکه ملی ساخت و تامین آزمایشگاهی در کشور ایجاد کند، گفت: این زیرساخت عظیم می تواند با کمک قانون جهش تولید دانش بنیان به حل مسایل راهبردی این صنعت کمک کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری افزود: طی سال های اخیر شرکت های دانش بنیان تولیدات فراوانی ثبت کرده اند که به مثابه واگن های حمل بار هستند و ما وظیفه داریم فعالیت آنها را ریل گذاری کنیم. ایجاد غول های فناوری در صنایع بزرگ یکی از این ریل ها است که این غول ها می توانند شرکت های دانش بنیان را در مسیر درست هدایت و مشکلات واقعی را به آنها منعکس کنند تا راهکارهای فناورانه ای برای رفع مشکلات ارائه کنند.

وی افزود: موتور مولد و محرک دانش بنیانی صنعت نفت را بزرگان این صنعت تشکیل می دهند. استادان، پژوهشگران و فعالان قدیمی و با سابقه این حوزه را باید به ایجاد مراکز نوآوری و غول های فناوری بزرگ در صنعت نفت ترغیب کنیم تا به کمک دانشجویان و جوانان این حوزه؛ دانش بنیان شدن صنعت نفت را تضمین کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول