اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تشریح فعالیت‌های کمیته مساجد دهه فجر/ بیست‌ونهمین اجلاس نماز برگزار می‌شود

نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای عضو در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌هایی که به مناسبت این ایام برگزار می‌شود، از اجرای طرح‌های مسجدمحور و همچنین برگزاری ویژه‌برنامه‌های بومی و محلی خبر دادند.

تشریح فعالیت‌های کمیته مساجد دهه فجر/ بیست‌ونهمین اجلاس نماز برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه ۲۳ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس این کمیته و نمایندگان نهادها و سازمان‌های عضو در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

دستاوردهای مساجد در انقلاب اسلامی نمایش داده شود

در این جلسه نمایندگان سازمان و نهادهای عضو در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی به برخی فعالیت‌های پیش رو در راستای گرامیداشت ایام الله دهه فجر اشاره کردند. حجت‌الاسلام «حجت‌الله ذاکر» در این جلسه با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) به مساجد و جایگاهی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای مساجد قائل بود، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم امسال اکران بصری دستاوردهای مساجد در انقلاب اسلامی ارائه شود تا از این رهگذر خدمات و دستاوردهای مهم مساجد در معرض دید عموم قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهای عضو در کمیته می‌توانند در راستای تحقق این هدف، بسته تبلیغی و ترویجی را تهیه و ارائه کنند؛ اما نکته مهم در این عرصه مردمی بودن کار است چراکه تاثیر کار مردمی بیش از رویکرد دولتی است.

مساجد در ایام دهه فجر یک خدمت ارائه کنند

وی افزود: همچنین ارائه یک خدمت در روزهای دهه فجر توسط مساجد، اقدام دیگری است که می تواند در قالب یک روزشمار ویژه برای مساجد ارایه شود.

ذاکر، در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه روز ۱۲ بهمن‌ماه مصادف با ورود امام خمینی (ره) به میهن می‌ توانیم در ۱۲ نقطه محوری در تهران برنامه سرود و جشن داشته باشیم، تصریح کرد: برای روز ۲۲ بهمن نیز می‌توان با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند پیرامون مسجد فعالیت کنند، یک غرفه وسیع را با رویکرد خدمت به مردم برپا کرد.

وصول ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره «فجر تا فجر»

در بخش دیگری از این جلسه، حامد صالحی مسئول روابط عمومی ستاد اقامه نماز با اشاره به فعالیت‌های این ستاد به مناسبت ایام الله دهه فجر گفت: سه برنامه ملی را آغاز کرده‌ایم که یکی از آنها برگزاری جشنواره «فجر تا فجر» است که از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده و همچنان در حال برگزاری است؛ این جشنواره در سه قالب علمی و پژوهشی؛ فرهنگی هنری؛ ادبی برگزار شده و تاکنون ۱۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی افزود: برنامه دیگری که ستاد اقامه نماز ویژه این ایام در نظر گرفته است، برگزاری بیست و نهمین اجلاس نماز است که بعد از گذشت دوسال که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشده بود، ۶ بهمن‌ماه در سالن وزارت کشور برگزار می‌شود، ضمن اینکه فراخوان این اجلاس را نیز اخیرا دوباره منتشر کردیم.

دومین همایش «انقلاب اسلامی و مهدویت» در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

نماینده ستاد اقامه نماز در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه داد: اعزام مبلغ از سوی مرکز تخصصی نماز به سراسر کشور، آموزش ائمه جماعات و مدیران مدارس را از دیگر برنامه های ستاد اقامه نماز کشور به مناسبت این ایام معرفی کرد.

صالحی که به عنوان مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) نیز فعالیت دارد، در بخش دیگری از مباحث خود گفت: برنامه دیگر به همت بنیاد مهدی موعود (عج) وبا عنوان دومین همایش «انقلاب اسلامی و مهدویت» در استان سیستان و بلوچستان، بهمن ماه برگزار می شود.

۱۱ هزار و ۳۳۰ پایگاه بسیج مجری طرح محله اسلامی

در ادامه، داوود محمدی نماینده بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین، با بیان اینکه بحث احیا و ارتقای مساجد ذیل فعالیت‌های سازمان بسیج مساجد و محلات به شکل جدی مورد توجه است، تصریح کرد: بسیج از سال گذشته تاکنون در سطح ۱۰۶۳ مسجد فعالیت‌های همه‌جانبه ای داشته است؛ از سوی دیگر تعداد ۱۱ هزار و ۳۳۰ پایگاه بسیج در محله اسلامی در سطح کشور فعالیت دارند که آنها را ساختارسازی کرده ایم تا با محور مسجد و امام جماعت فعالیت‌ها را به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه بسیج مساجد و محلات متشکل از ۲۰ قشر است، افزود: تمامی این اقشار در طول ایام الله دهه فجر برنامه‌های مختلفی را دارند، ضمن اینکه بحث جهاد تبیین به صورت ویژه در دستور کار سازمان بسیج مساجد و محلات قرار گرفته است.

محمدی در ادامه از گردهمایی مدیران محلات اسلامی که متشکل از ائمه جماعات هستند، خبر داد و گفت: این برنامه در مسجد مقدس جمکران و با حضور ۱۲۰۰ نفر از ائمه جماعات برگزار می‌شود.

گرامیداشت دهه فجر از سوی ستاد امر به معروف با رویکرد مسجد کوفه

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محمدرسول نادری مدیرکل مساجد و محلات معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی سخنانی، ضمن تاکید به هم‌افزایی هرچه بیشتر میان دستگاه ها و سازمان‌های عضو در کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: در راستای گرامیداشت این ایام در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، طرحی برگرفته از کارکرد مسجد کوفه را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در این طرح همه مشکلات و نیازهای مردم در محیط مسجد رسیدگی می‌شود و این امکان وجود دارد که مردم برای رفع نیازها و مطالبه خود در قالب شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مساجد و محلات، حضور یافته و مسائل خود را مطرح کنند.

مدیرکل مساجد و محلات معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: ما ذیل این شوراها 18 عرصه را در نظر گرفت‌ایم تا مطالبه‌گری برای همه اقشار در این شوراها مطرح شود؛ همچنین به افرادی که در شورا حضور می‌یابند گواهی ارائه می‌شود.

برپایی جلسات روایت‌گری از خاطرات انقلاب اسلامی

در ادامه زهرا سادات موسوی نماینده معاونت فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، ضمن تاکید نسبت به نوآوری در فعالیت‌های مرتبط با ایام الله دهه فجر گفت: مسأله نشاط ذیل این فعالیت‌ها باید مورد توجه جدی باشد؛ در این راستا برگزاری جشنواره‌های ورزش‌های بومی و محلی می تواند تاثیرگذار باشد.

در بخش دیگری از این جلسه حمیدرضا ناطقی مسئول دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر برگزاری جشن انقلاب؛ برپایی جلسات روایت‌گری از خاطرات انقلاب اسلامی با حضور مردم، دیدار با پیشکسوتان انقلابی در محلات و تجلیل از قهرمانان انقلاب و همچنین اجرای سرود، از جمله فعالیت هایی است که در این ایام قصد داریم اجرا کنیم.

معرفی دستاوردها و اهداف انقلاب اسلامی مهمترین وظیفه کمیته مساجد دهه فجر است

حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اینکه امسال گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر بیش از هر زمان دیگری برای انقلابیون حایز اهمیت است، گفت: اساساً بزرگداشت این ایام، هم از حیث بصیرت‌افزایی مردم در مسجد و هم از نظر گستره جغرافیایی مسجد در محلات حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نقش آفرینی مسجد در تمامی برهه‌های تارخی انقلاب، تصریح کرد: جایگاه مسجد در محله باید نقطه اتکای مردم برای رفع شبهات و سوالات باشد و از این رو می‌توانیم دستاوردهای انقلاب را به خوبی برای مردم تبیین کنیم.

آزادی و استقلال، موضوعی که امروز دشمن نشانه رفته است

رئیس کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: مهمترین نقاط قوت انقلاب اسلامی پس از گذشت چهل و اندی سال مسأله آزادی و استقلال ماست؛ موضوعی که امروز دشمن نشانه رفته است؛ همچنین مسأله دیگر حضور فعال بانوان در جامعه و نقش‌آفرینی این قشر در عرصه های مختلف است که امروز به عنوان الگوهای مناسب و موفق در کشور مطرح می شوند.

وی ادامه داد: بیان دستاوردهای نظام از سوی انقلابیون از اهمیت بسزایی برخوردار است و امروز وظیفه داریم مواضع و همچنین ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را بیش از پیش معرفی کرده و در راستای ارایه الگوها و مدل‌های خوب و اصلاح روندها حرکت کنیم چراکه این نگرش، نتایج قابل قبولی را به همراه خواهد داشت.

خداداده، با تاکید بر اینکه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و خروج از برخی کلیشه‌ها در برنامه‌ریزیِ فعالیت‌ها، منجر به شکل‌گیری نتیجه مطلوب می‌شود، تصریح کرد: وظیفه ما درک خوب مخاطب است که امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم بتوانیم در کمیته مساجد دهه فجر امسال شاهد رونق این فعالیت ها باشیم.

حجت‌الاسلام غلامعلی قدیریان دبیر کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز در این جلسه طی سخنانی بیان کرد: کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی به منظور سازماندهی، برنامه‌ریزی و با هدف اثرگذاری مطلوب بر اقشار تشکیل شده است و نهادها و سازمان‌های عضو در این کمیته با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مشترک و مستقل در راستای گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند.

دبیر کمیته مساجد ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: نمایندگان هشت دستگاه در این کمیته حضور دارند که متشکل از معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ معاونت فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛ امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی؛ معاونت فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز؛ معاونت فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر؛ سازمان بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین می شوند.

وی گفت: این کمیته در پنج بخش فعالیت می‌کند که شامل بخش کشوری، استانی، شهرستان، بخش و روستا می‌شود که امیدواریم با هم‌افزایی هرچه بیشتر میان نهادها و سازمان‌های عضو، بتوانیم فعالیت‌های تاثیرگذاری را در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول