اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سعودی‌ها جذب توریست را در مکه کلید زدند/ تبلیغ جاذبه‌های عربستان با پوشش نامتعارف!

تشرف به عربستان برای مسلمانان به عنوان سفری زیارتی به شمار می‌رود و هر ساله میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. اما سعودی‌ها سعی در توریستی کردن این سفر معنوی داشته و در جدیدترین اقدام افرادی را با پوشش نامتعارف برای جذب گردشگران در مکه مستقر کرده‌اند.

سعودی‌ها جذب توریست را در مکه کلید زدند/ تبلیغ جاذبه‌های عربستان با پوشش نامتعارف!

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: زیارت خانه خدا و عمره‌ مفرده در روزهای اخیر با حضور جمعی از مسلمانان جهان برگزار می‌شود؛ تا جایی که فقط در روز گذشته حدود یک میلیون نفر وارد مسجدالحرام شدند.

افزایش تعداد زائران خانه خدا در هفته‌های اخیر

این امر در حالی است که در ماه‌های گذشته و حتی مدت مشابه سال گذشته تعداد زائران خانه خدا به دلیل برخی محدودیت های کرونایی کاهش پیدا کرده بود. اما از سال ۱۴۴۴ قمری که عربستان محدودیت‌ها را کاهش داد، عمره‌گزاران بیشتری وارد سرزمین وحی شدند. البته برخی این اقدام سعودی‌ها را راهکاری برای جذب زائران و ایجاد فضایی به منظور توریستی کردن سفر به این کشور عنوان کرده‌اند.

علاوه بر این، سعودی‌ها در گزارش‌هایی که درباره وضعیت گردشگران خارجی اعلام کرده‌اند، زائران خانه خدا را نیز لحاظ کرده و از افزایش سه برابری گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته خبر داده‌اند.

 

 

تبلیغات توریستی در مکه با پوشش نامتعارف

همچنین متولیان مسجدالحرام در جدیدترین اقدام در حال تبلیغ سفر به شهرهای دیگر عربستان هستند؛ به طوری که به گفته یک منبع آگاه در برخی ورودی‌های خانه خدا نقشه شهرهای مختلف عربستان در اختیار عمره‌گزارن قرار می‌گیرد. 
پیش از این نیز به صورت محدود در برخی مناطق شهر مکه تبلیغ برای حضور زائران در سایر شهرهای عربستان صورت می‌گرفت، اما در روزهای اخیر این اقدام در حوالی مسجدالحرام موجب نارضایتی بسیاری از زائران خانه خدا شده است.
به گفته یکی از زائران خانه خدا، سعودی‌ها در مکه مکرمه که به عنوان مهم‌ترین شهر زیارتی مسلمانان به شمار می‌رود، فعالیت‌های غیردینی بسیاری را کلید زده‌اند و حتی افراد با پوشش‌های نامتعارف در این شهر اقدام به تبلیغ جاذبه‌های عربستان می‌کنند. این امر در حالی است که در گذشته محدودیت‌هایی در شهرهای مکه و مدینه از سوی عربستان اعمال می‌شد و افراد در این شهرها پوشش مناسب با دستورات اسلامی داشتند و حتی برگزاری کنسرت در شهرهای زیارتی ممنوع بود.

تلاش سعودی‌ها برای جذب زائران خانه خدا به عنوان گردشگر

البته در سال‌های اخیر سعودی‌ها در بسیاری از شهرهای این کشور حتی مکه مکرمه، هتل‌ها و مناطق توریستی و مراکز خرید با معماری زیبا ساخته‌اند تا نظر زائران را جلب کرده و آن‌ها را به حضور در سایر شهرهای این کشور تشویق کنند.
با این وجود، همچنان زائران خانه خدا هدف اصلی از تشرف به سرزمین وحی را زیارت کعبه می‌دانند و کم‌تر به تبلیغات سعودی‌ها توجه دارند. البته برخی هم در کنار تشرف به مسجدالحرام، از فرصت حضور در این کشور استفاده کرده و با لیدرهایی که در این شهر به راهنمایی زائران و تشویق آن‌ها به سفر به سایر شهرهای عربستان می‌پردازند، همراه می‌شوند که به نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی‌ها چنین روندی سرعت گرفته و عربستان تلاش بیشتری برای جذب زائران و تشویق آن‌ها به منظور سفر به سایر شهرهای این کشور خواهد داشت.

روزانه ۱۰۰ هزار زائر از طریق فرودگاه جده و مدینه وارد عربستان می‌شوند

در روزهای اخیر تعداد عمره‌گزاران افزایش یافته و به گفته سعودی‌ها روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف از طریق فرودگاه‌های مدینه و جده وارد این کشور می‌شوند که این کشور در تلاش است تا با بهبود وضعیت فرودگاه‌ها، این تعداد را نیز به سه برابر افزایش دهد. در ایام حج تمتع نیز روزانه حدود ۱۵۰ هزار نفر از طریق این ۲ فرودگاه‌ وارد عربستان می‌شدند.

به گزارش فارس، همچنان زائران ایرانی در انتظار برقراری عمره مفرده هستند و به دلیل نبود حمایت کنسولی و روابط سیاسی با عربستان امکان اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی وجود ندارد. با این وجود، سعودی‌ها مشتاق حضور ایرانیان هستند، اما به گفته مسؤولان تا زمانی که عربستان همه شروط ایرانیان را نپذیرد، زائران ایرانی هم به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد. با این وجود، مذاکرات برای تشرف زائران به حج تمتع بدون روابط سیاسی با عربستان درحال انجام است و بزودی هیأت ایرانی متشکل از مسؤولان سازمان حج و زیارت به منظور انعقاد تفاهم‌نامه حج آینده به عربستان سفر می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول