اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

همجواری نسل‌های مختلف نویسنده و تنوع ژانر/ استقبال از بخش نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر

ایوب آقاخانی از همجواری چشمگیر نسل‌های مختلف نمایشنامه‌نویسی کشور در این دوره از جشنواره خبرداد و گفت: امیدوارم تا این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره هم نظر هیئت داوری را به خود جلب کند.

همجواری نسل‌های مختلف نویسنده و تنوع ژانر/ استقبال از بخش نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر

به گزارش خبرگزاری فارس، ایوب آقاخانی (مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) در مورد وضعیت کلی این بخش گفت: استقبال بسیار خوبی از بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره شد آنچنان که نیازی به تمدید مهلت ارسال اثر در این بخش نداشتیم. ۳۲۰ اثر  در بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کردند که هیئت داوری در حال ارزیابی آن‌ها هستند. به زودی یک نشست اولیه برای جمعبندی آثار با هیئت داوران خواهیم داشت تا نشست پایانی در روزهای نزدیک به آغاز جشنواره برگزار و نتایج نهایی مشخص شود. 

وی در ادامه با ابراز خرسندی از تنوع آثار شرکت کننده در بخش نمایشنامه‌نویسی گفت: نمودار به دست آمده از نمایشنامه‌های ارسالی به دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نشان از گستردگی جغرافیایی شرکت کنندگان از سراسر کشور دارد. به این ترتیب کمتر استانی وجود دارد که حداقل یک شرکت کننده در این بخش نداشته باشد. 

این نویسنده هنرهای نمایشی افزود: همجواری نسل‌های مختلف نمایشنامه‌نویس در این دوره از جشنواره قابل توجه است. امیدوارم این همجواری و این گستردگی سراسری استانی در بخش نهایی جشنواره هم نظر هیئت داوری را به خود جلب کند. 

وی در مورد ژانر‌ها و موضوعات مورد توجه نمایشنامه‌نویسان این بخش گفت: بخش بزرگتری از آثار در دسته‌بندی ژانر‌ها و موضوعات آن بر اساس اعلام نویسنده هر اثر به ژانر اجتماعی اختصاص دارد. البته این دسته‌بندی بر اساس معرفی نویسنده هر اثر است و به معنای تایید نهایی هیئت داوران نیست. ژانر‌های دیگری همچون کمدی، فانتزی، درام‌های مستند تاریخی هم میان آثار ارسالی به این بخش دیده می‌شود که در مجموع از حیث ژانر هم تنوع قابل توجهی داریم. 

مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد اولویت‌های انتخاب اثر در این بخش گفت: کیفیت ساختاری هر اثر با تمامی مصادیق کیفی مرتبط با آن ملاک سنجش و انتخاب هیئت داوری است. همچنین رویکرد کلی این دوره از جشنواره در قضاوت داوران مد نظر قرار می‌گیرد. 

آقاخانی افزود: در این دوره از جشنواره اولویت انتخاب آثار با آن‌هایی است که به رویکردهای کلی جشنواره نزدیکتر باشد. همچنین اهمیت تاریخ تولید هر اثر برای شرکت در آن دوره از جشنواره مورد توجه است به این ترتیب آثاری که اختصاصا برای جشنواره نوشته شده باشد یا تاریخ نزدیکتری به آغاز رویدادهای جشنواره داشته باشد طبق سیاست‌های این دوره در اولویت قرار می‌گیرد. در مجموع باید گفت که در انتخاب آثار هیچ اولویتی جز کیفیت ساختاری و تازگی تولیدی اثر برای گروه داوری بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر وجود ندارد. 

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول