اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

میزگرد دانشجویی| دانشجویان: دیکتاتوری ویژگی اصلی اغتشاشگران است/ پروژه ایران هراسی در سطح جهان ادامه دارد

نشست هم اندیشی «بررسی لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، دغدغه های حوزه زنان و بررسی حوادث اخیر دانشگاه ها» با حضور فعالان دانشجویی حوزه زنان در خبرگزاری فارس برگزار شد.

میزگرد دانشجویی| دانشجویان: دیکتاتوری ویژگی اصلی اغتشاشگران است/ پروژه ایران هراسی در سطح جهان ادامه دارد

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نشست هم اندیشی «بررسی لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، دغدغه های حوزه زنان و بررسی حوادث اخیر دانشگاه ها» در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست مسئول خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی حضور داشتند که در ادامه به جزئیات آن پرداخته ایم.

معصومه محمدزاده دبیر واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست با اشاره به لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: این اقدام نه تنها بر اساس واقع‌نمایی از وضعیت فعلی کشور صورت نگرفته بلکه بر اساس  امپراتوری رسانه‌ای غرب انجام پذیرفت و این اتفاقات را مصادره به مطلوب کردند.

 

سازمان ملل استقلالی از خود نشان نداد و مورد سوء استفاده جریان های استکباری قرار گرفت

این فعال دانشجویی اضافه کرد: سازمان ملل باید پاسخگوی افکار عمومی باشد، متاسفانه ما شاهد این بودیم که سازمان ملل هیچگونه استقلالی از خود نشان نداد و ساختار این سازمان مورد سوء استفاده افراد و جریان های استکباری مختلف قرار گرفت و کشورهای زورگو به واسطه این سازمان دارند ظلم خودشان را انجام می دهند.

محمد زاده در ادامه با اشاره به طرح ادعاهای دروغین توسط کشورهای غربی علیه ایران، گفت: حقوق بشر به ابزاری نرم برای تحمیل ظلم‌ به کشورها تبدیل شده است، افکار جهانی باید بررسی کنند که چه اتفاقی افتاد که بعضی کشورها مثل کانادا که هنوز هم سر ظلم به پناهندگان باید پاسخگو باشند ادعاهای دروغینی علیه ایران مطرح می کند و چگونه می توانند مدعی حمایت از حقوق زنان باشد؟

اگر قرار است صدای کسی بلند باشد، آن صدای زنان ایران است

 مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: بر خلاف تصویر سازی علیه زنان کشورمان، به نظر ما فعالان حوزه زنان اگر قرار است صدای کسی بلند باشد آن صدای زنان ایران است.

وی با اشاره به حوادث اخیر پس از فوت مهسا امینی، گفت: فوت مهسا امینی قلب هر آدمی را به درد می آورد و حقیقتاً ناراحت کننده بود، اما سوء استفاده هایی در این زمینه انجام شد. البته افرادی که دنبال حقیقت هستند می‌روند و ماجرا را بررسی می‌کنند ولی مسئله‌ای که اتفاق افتاد این است که موج سواری در این زمینه انجام شد و در نهایت با سیاه نمایی ضعف های کشور را خواستند بازگو کنند و استفاده ابزاری کنند و در نهایت به دنبال ضریب رسانه‌ای به این موضوع بودند.

هر فردی که طالب ویزا بود اقدامات رادیکال‌تری انجام می داد 

وی افزود: در جریانات اخیر شاهد این بودیم که هر فردی که طالب ویزا بود اقدامات رادیکال‌تری انجام می داد و سعی می‌کرد فضا را ملتهب تر کند.

محمد زاده با اشاره به اقدامات اخیر قوه قضاییه در برخورد با اغتشاش گران گفت:‌ اقدامات اخیر قوه قضاییه در برخورد با اغتشاشگران بسیار مثبت بود و جایگاه اصلی قوه قضائیه را به خودش برگرداند و قوه قضاییه به عنوان مامن و محلی برای رجوع مردم در ساحت‌های مختلف قرار گرفت، این اقدام اولتیاتومی به بعضی افراد صادر می کند که در مورد هر موضوعی حق اظهار نظر ندارد، علی الخصوص در مواردی که تخصص کافی ندارند.

نرجس فرهمند فر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی نیز در این نشست با اشاره به لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن، گفت: کشورهایی که درخواست لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن را داشتند خودشان کارنامه سیاهی در این عرصه داشتند و آمارهایی که در این زمینه دارند نشان از ظلم این کشورها به زنان خودشان را دارد.

 

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن اقدام کاملا سیاسی بود

وی با اشاره به اینکه این اقدام کاملا سیاسی بود، افزود: این اقدام کاملاً  سیاسی بود و با هدف به انزوا کشاندن ایران در جهان انجام شد. این کشورها قصد داشتند سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کنند، اگر بحث از حمایت حقوق زنان است خیلی مسائل جدی تری حول محور زنان وجود دارد، نمونه بزرگش رژیم صهیونیستی و پایمال کردن حقوق زنان فلسطینی است که ما شاهد رفتار دوگانه از این کشورها هستیم.

زینب مهدوی نماینده دفتر تحکیم وحدت و مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز در این نشست، گفت: اولین نکته‌ای که در مورد تصمیم کمیسیون مقام زن وجود دارد این است که اساسا چنین تصمیمی، غیر قانونی بوده‌ است. این حرف، نظر تعداد زیادی از حقوقدانان است که نگران بی‌قانونی بوجود آمده هستند، چراکه با چنین اقدامی بدعتی برای انحراف از قاعده در سازمان‌های بین المللی گذاشته شد.

 

وی افزود: البته کشورهایی که در مقابل این اقدام سیاسی سکوت کردند و یا رای موافق دادند بیشتر باید نگران باشند، به این جهت که آمریکا نشان داد زین پس به شکلی رسمی‌تر، کشورها و افرادی که داخل نظام هژمون او قرار نگیرند و بخواهند از استقلال برخوردار باشند را با لابی‌های بین المللی، کنار می‌زند. 

مهدوی در ادامه تاکید کرد: اساسا کمیسیون مقام زن در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل است؛ لذا مسئله اعتراضات ذیل ماموریت ها و و قوانین این کمیسیون نیست. بعلاوه در اساسنامه این کمیسیون درباره لغو عضویت و یا اخراج اعضا نظری نداده و درمورد آن سکوت شده است.

وی افزود: عضویت در این کمیسیون یک سری شاخص‌های علمی دارد که حدود یک سال پیش این شاخص‌ها توسط اعضای کمیسیون بررسی و با تعداد رای بالایی وارد کمیسیون شدیم. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چون ما در کشورمان واقعا از لحاظ موقعیت و پیشرفت‌های بانوان در سطح خوبی در جهان قرار داریم و قطعا وضعیت‌مان از خیلی کشورهایی که رای مثبت به خروج ایران دادند بهتر است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: درست است که ما خلاهایی در حوزه زنان داریم اما دو نکته وجود دارد: ابتدا ما از نظر گفتمانی بسیار رو به جلو و مترقی هستیم. در ثانی ما در شاخص های رفاه و پیشرفت زنان وضعیت خوبی داریم. به طور مثال در سوادآموزی، حضور زنان در کرسی های استادی، میزان شرکت بانوان به عنوان کاندید در انتخابات، بانوان نویسنده، بانوان خبرنگار و... در چهل سال گذشته پیشرفت‌های مطلوبی داشتیم. به همین جهت است که می‌گوییم کمیسیون با این رأی حیثیت خود را زیر سوال برد.

ظلم‌ آمریکا به زنان این کشور، منافی ادعای حمایت از پیشرفت زنان است 

مهدوی افزود: به طور مثال در مورد شرایط زنان زندانی در آمریکا بررسی داشته‌اند یا خیر؟ در مورد آمار خشونت علیه زنان در این کشور چطور؟ این ظلم‌ها و آمار در آمریکا درحالی است که این کشور داعیه دار حمایت و پیشرفت زنان است و شرایط در کشورهای دیگر به مراتب اسفناک‌تر است. مثلا آیا کمیسیون و سازمان ملل درباره حقوق زنان در کشوری مانند عربستان پژوهشی داشته یا خیر؟ بالاتر از آن، آیا نسبت به خشونت‌هایی که کشورهای باغ اروپا و آمریکا در جنگ‌های خود نسبت به زنان دیگر کشورها مثل افغانستان و کشورهای آسیای شرقی و آفریقایی داشتند، نظری دارد؟

فرزانه سادات باطنی مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این میزگرد عنوان کرد: لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن را در پازلی می بینم که جریان ش را داخل کشور نیز داشتیم. از دغدغه زنان و این حوزه به مثابه ابزاری استفاده کردند که مانور قدرتی انجام دهند و این افراد دغدغه حوزه زنان را نداشتند.

 

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد بودیم که جنبش اجتماعی در راستای حمایت از حقوق زنان شکل گرفت که هیچ شباهتی به  حوزه زن و دغدغه‌هایش نداشت.

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن در راستای پروژه بزرگ ایران هراسی بود

این فعال دانشجویی تاکید کرد: همین جریان در ساحت بین‌المللی نیز شکل گرفت، قبل از لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز ما شاهد صدور قطعنامه های حقوق بشری برای فشار به کشورمان بودیم این اولین اقدام بین المللی علیه ایران نبوده است.

وی افزود: این اقدام در راستای پروژه بزرگ ایران هراسی بوده است و نفس این پروژه نوعی مانور قدرت است. نفس این ساز و کار کمیسیون مقام زن نیز نوعی مانور قدرت بوده است چون ما هیچ ضمانت اجرایی در مصوبات این کمیسیون را در گذشته شاهد نبودیم.

باطنی عنوان کرد: البته حضور ایران در این کمیسیون اهمیت دارد و حضور ایران در نهادهای بین المللی قدرت بیشتری ایجاد میکند. اقدام آمریکا و کشورهای غربی در این لغو عضویت نوعی قلدری و قدرت نمایی علیه ایران را نشان می دهد.

مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: جریان‌های داخلی معترض باید پاسخگوی این قدرت نمایی کشورهای مختلف علیه ایران باشند، این افراد مثل غربی ها فضای درستی را از جامعه ما به فضای بین المللی منتقل نمی کنند. این افراد فکر می‌کنند در پازل اعتراض و اصلاح دارند بازی می‌کنند ولی متاسفانه در زمین بازی کشورهای غربی و آمریکا هستند. این اقدامات هشداری به این جریان است که با ادعاهای خلاف واقع اقداماتی را علیه کشورمان انجام می‌دهند.

حلقه میانی بین زنان جامعه و حاکمیت باید تشکیل شود

وی افزود: به نظرم اقدامی که باید انجام شود میانجی‌گری و حلقه میانی بین زنان و حاکمیت است که باید توسط افراد مختلف انجام شود، باید تشکل یابی در این زمینه طراحی شود. ما در زمینه حوزه زنان ایده‌های بسیار زیادی را از اوایل انقلاب اسلامی داشتیم ولی متاسفانه ما سال هاست بر روی ادبیاتی مانور میدهیم که از زمان انقلاب تا الان بازتولید نشده است.

وی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی در تشکیل حلقه های میانی گفت: تشکل های دانشجویی در عین اینکه نقش حلقه های میانی را باید اجرا کنند باید حلقه واسطه بین جامعه و حاکمیت باشند. در شرایط فعلی نقش تبیینی را در تشکل‌های دانشجویی بیشتر میبینم.

باطنی افزود: تفاوت تشکل های دانشجویی با بقیه قشرها این است که نخبگان جامعه هستند و در حوادث اخیر بخش زیادی ازنقش تبیین گری مربوط به قشر نخبگان و فعالان دانشجویی است.

نرجس فرهمندفر در ادامه این نشست با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه ها، گفت: فضای دانشگاه ها کاملاً تحت تأثیر موج های رسانه ای دشمنان بود، مسئله قابل توجهی که در حوادث اخیر با آن مواجه بودیم این است که بعضی افراد به دنبال گفتگو نبودند.

وی افزود: در بازه های مختلف از آن ها دعوت به گفتگو و صحبت کردیم که متاسفانه حاضر به انجام این کار نشدند و کاملاً جو تهاجمی داشتند و حاضر به تعامل و صحبت با منطق نبودند.

عده ای برای تصویر سازی دروغین از دانشگاه‌ها آموزش دیده بودند

فرهمند فر در ادامه گفت: فضای اعتراضات در دانشگاه به آن صورت نبود که رسانه‌های معاند به آن می پرداختند. چیزی که در تمام اعتراضات دیدیم این بود که آرایش نفرات و برخوردشان جوری بود که نشان می داد کاملاً آموزش دیده اند، در تجمع تعداد اندکی بودند ولی جوری تصویرسازی می کردند گویا کل دانشگاه در اعتراضات شرکت کرده است و تصویر سازی انجام می شد.

وی افزود: ما شاهد بودیم که اعتراضات به هیچ وجه اعتراض دانشجویی نبود و کاملاً از کشورهای بیگانه خط گرفته بود و این افراد مطالبه مشخصی نیز نداشتند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی گفت: فضای اعتراضات کاملاً تحت تاثیر تصویر سازی رسانه های بیگانه بود و نسل جدید دانشگاه ها خیلی بیشتر از نسل‌های گذشته تحت تاثیر رسانه ها و فضای مجازی قرار گرفتند.

* نقطه شروع اعتراضات ظاهرا برای زنان بود، اما علیه زنان استفاده شد

معصومه محمد زاده مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در ادامه گفت: زمینه و نقطه شروع اعتراضات برای زنان بود اما علیه زنان استفاده شد، از ابتدای قضیه برنامه این بود که جنبش زنانه ای بخواهد اتفاق بیفتد.

وی افزود: شروع این اعتراضات و درگیری ها مدت‌ها قبل استارت خورده بود و بهانه آن مهسا امینی بود، علی الخصوص اینکه ما بعد از تعطیلی دانشگاه ها و مجازی شدن آن‌ها در فضای کرونا هیچ برنامه‌ای برای تأثیرگذاری بر قشر جدید دانشجویان نداشتیم.

محمد زاده اشاره کرد: تا زمانی که این تغییر فرهنگی که محل آن دانشگاه است انجام نشود، نشان می دهد ما هنوز متوجه این تغییر نشدیم. ما در سال‌های گذشته به مسئولین هشدار می‌دادیم که حواستان به  تغییر نسل های دانشگاه باشد و ساختارسازی باید متناسب با این نسل ها باشد.

 

مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متاسفانه در حوادث اخیر شاهد این بودیم که مسئولان کشور و دانشگاه ها برنامه مشخصی برای برخورد با اغتشاشگران و کنترل اوضاع نداشتند و به همین دلیل تشکل های دانشجویی به عنوان حلقه واسط و بازیگر اصلی این ماجرا سعی داشتند فضای دانشگاه‌ها را کنترل کند.

منویات رهبر انقلاب در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را به درستی انجام ندادیم

وی افزود: متاسفانه ما در سال‌های گذشته نتوانستیم منویات حضرت آقا در ترویج فضای گفت‌وگو و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را به درستی انجام دهیم و مطالبات ایشان متاسفانه مغفول واقع شده است که اگر این کار انجام می‌شد در حوادث اخیر شاهد این وضعیت از دانشگاه‌ها نبودیم.

 *عده ای قصد داشتند امنیت و نظم دانشگاه ها را به هم زنند

زینب مهدوی نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز در ادامه نشست با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه ها، گفت: بنده مصداقا می‌خواهم در مورد حضور بانوان و تاثیرگذاری آن‌ها در حوادث اخیر دانشگاه‌ها نکاتی را عرض کنم. اتفاقاتی که در دانشگاه ها شاهد بودیم این است که عده ای  سعی داشتند امنیت و نظم دانشگاه ها را به هم بریزند و به صورت اجباری می خواستند کلاس ها را تعطیل کنند.  

وی افزود: این افراد که نهایتاً کمتر از دو سه درصد از افراد دانشگاه هستند، می‌خواهند فضا را جور دیگری نشان دهند. ما سعی کردیم اجازه ندهیم تصویر از دانشگاه ها آن چیزی باشد که این افراد می خواستند بسازند و سعی کردیم شعارها و محور هایی را مد نظر قرار دهیم که بر فضای گفتگو محور باشد.

*عملا با دیکتاتوری بعضی دانشجویان مواجه بودیم

 مهدوی اضافه کرد: متاسفانه در حوادث اخیر هیچ اقدام مثبتی را از مسئولان دانشگاه نیز شاهد نبودیم و مسئولین دانشگاه اجازه ندادند برنامه‌های گفت‌وگو محور تشکل های انقلابی نیز برگزار شود و همه برنامه های دانشجویی ۱۶ آذر را لغو کردند 

مسئول خواهران  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در پایان گفت: عده ای دانشجویان را مجبور می‌کردند که نه تنها سر کلاس حاضر نشوند بلکه امتحانات را نیز تحریم کنند و می خواستند صدای مخالف عقیده‌شان را حذف کنند و عملاً با دیکتاتوری این افراد مواجه بودیم و فضا را از فضای تعامل و گفتگو خارج می کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول