اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: آماده جمع بندی مذاکرات وین هستیم/ محکومیت رویکرد غرب در حمایت از اغتشاشگران

وزیر امور خارجه در دیدار جوزپ بورل با بیان اینکه آماده جمع بندی مذاکرات وین هستیم، رویکرد غرب در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را محکوم کرد.

امیرعبداللهیان: آماده جمع بندی مذاکرات وین هستیم/ محکومیت رویکرد غرب در حمایت از اغتشاشگران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۹ آذر ماه و در حاشیه نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان به منظور شرکت در نشست بغداد ۲ بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد امان شد. وی دیروز در جمع خبرنگاران از حضور بورل و مورا در اردن خبر داده بود. وی در این باره اظهار داشت: قرار است آقای بورل و آقای مورا همزمان با ورود ما به اردن سفر کنند. تماس‌ها و گفت‌وگوهای همکارم آقای باقری با مورا و تماس‌های من و بورل به صورت جدی در جریان است. اردن فرصت مناسبی است بتوانیم گفت‌وگوها را تکمیل کنیم. امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته شاهد تغییر رویکرد و واقع بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم. به آمریکایی‌ها به صراحت اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت آمریکا به برجام باید یکی را انتخاب کنند.

*  آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرات وین 

در نشست امروز امیرعبداللهیان و بورل که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون بورل و هماهنگ کننده مذاکرات نیز حضور داشتند، مهمترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا به ویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرات وین بر اساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

به گزارش فارس، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه در نشست شورای امنیت گفت: اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. (اینجا بخوانید)

* محکومیت رویکرد غرب در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد و حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی خواند و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تأکید بر راه‌حل‌های مسالمت آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هر سوءتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد.

جوزپ بورل در این ملاقات، با تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای را جدا از سایر موضوعات در دستورکار دو طرف خواند و بر عزم اتحادیه اروپا برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تأکید کرد.

به گزارش فارس، جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی امروز خود با وزیر خارجه ایران، نوشت: «توافق کردیم راه‌های ارتباطی را باز نگه داریم».

پس از آنکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) متوقف شد، انریکه مورا فروردین ماه سالجاری به تهران سفر کرد و چهارم تیرماه نیز بورل به تهران آمد و پس از آن هم مذاکرات دو روزه‌ای در دوحه (هفتم و هشتم تیر ماه) در پایتخت قطر برگزار شد. در نهایت پس از پیشنهادی که بورل در فایننشال تایمز درباره مذاکرات وین مطرح کرد مذاکراتی از ۱۳ تا ۱۷ مرداد ماه در وین برگزار شد. در این مذاکرات طرحی از سوی مورا مطرح و قرار شد که طرف‌ها آن را بررسی و پاسخ دهند که در همین راستا تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا ادامه داشت. ۱۱ آبان ماه نیز علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.

پایان پیام/ ت 39

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول