اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

لزوم توجه به تربیت تقریبی در نظام آموزشی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید یک تربیت تقریبی در عرصه های مختلف اقوام، مذاهب و علم و دین داشته باشیم.

لزوم توجه به تربیت تقریبی در نظام آموزشی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی روزگذشته به ریاست طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم الهدی مشاور تقریب مذاهب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،  علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان ها، ائمه جمعه آق قلا و جمعی از علما و اساتید اهل تسنن استان گلستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرگان برگزار شد.

 طهرانچی در این نشست با ارائه سخنرانی با موضوع «تربیت تقریبی؛ نیاز مبرم نظام آموزشی» و با گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت علم و دین است و اکنون در شرایطی قرار داریم که ناگزیر جوانان وارد جامعه ای خواهند شد که در آن با سنت ها و بخشی از جهان مدرن مواجه می شوند و این اتفاق می طلبد که یک تربیت تقریبی در عرصه های مختلف اقوام، مذاهب و علم و دین داشته باشیم و بتوانیم بین سنت و مدرنیته یک راه میانه تعریف کنیم، چرا که اگر بخواهیم روی یک نقطه بایستیم، سیل مدرنیته جوانان ما را با خود خواهد برد.

وی افزود: اکنون در برهه حساسی قرار داریم که غرب و نظام سلطه خانواده، دین، هویت و ملیت را هدف قرار داده و تلاش دارد از آنها عبور کند و در این دهکده جهانی به دنبال از بین بردن قومیت، ملیت و دین ما هستند و برای آنها تفاوتی بین شیعه و سنی، ترکمن و فارس وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در این امر، موضوع وحدت و تقریب یک واجب است نه مستحب، گفت: اکنون باید در این مسیر محکم باشیم تا جریان سلطه‌طلب غرب نتواند در ما نفوذ کند. به عنوان نمونه؛ هفتاد سال پیش غربی ها خط ترکمنستان را تغییر دادند و اکنون ارتباط نسل جدید با گذشته تاریخی ترکمنستان قطع شده است. با همین روش و با نشانه گرفتن دین و هویت و ملیت، می خواهند کاری کنند تا فرزندان ما نیز ریشه تمدنی خود را فراموش کنند.

 طهرانچی با بیان اینکه مودت بر پایه نمادهای اجتماعی کاذب و تکیه بر غضب و شهوت باعث یکپارچگی غرب می شود، اظهار داشت: جامعه یکپارچگی اجتماعی نیاز دارد، اما غرب به دنبال شهروند جامعه جهانی است که بدون در نظر گرفتن دین، هویت، ملیت و خانواده و تنها با کد در فضای مجازی شناخته شود. به همین دلیل از یکپارچگی های اجتماعی ما عبور می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان 10 هزار دانشجوی اهل سنت دارد که این دانشجویان در کنار ۲۰ هزار دانشجوی شیعه در این استان درکنار یکدیگر تحصیل می کنند که این موضوع نشان از بلوغ منطقه دارد. واقعیت این است که تقریب آغاز راه است و پایان ندارد و ما باید نگاه تقریبی در نظام آموزشی داشته باشیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی مشاور تقریب مذاهب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنده بیش از دو دهه سابقه فعالیت در مجمع جهانی تقریب مذاهب و فعالیت در حوزه های علمیه و ارتباط با علما و مدرسین اهل سنت داشته‌ام. در این مدت خلاء تقریبی در محیط دانشگاه به وضوح احساس می شد که بحمدالله با پیشگامی و استقبال دکتر طهرانچی از راه اندازی دفاتر تقریب مذاهب اسلامی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، این خلاء برطرف شد و در سه سال گذشته با وجود کرونا و مسائلی که جامعه با آن درگیر بود، دانشگاه آزاد اسلامی موفق به راه اندازی ۲۶ دفتر تقریب مذاهب اسلامی در استان ها و شهرستان های مرزی و دفاتر تلفیقی در واحدهای دانشگاهی دارای دانشجویان اهل سنت شد که آثار و موفقیت های آن در جامعه و دانشکاه مشهود است.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر و توطئه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: شرایطی که اخیراً با آن مواجه بوده‌ایم، مانند جنگ احزاب است که تمام دشمنان اسلام در مقابله با پیامبر مکرم اسلام با یکدیگر متحد شدند. اکنون نیز تمام دنیای غرب که سرآمد آن آمریکا و کشورهای اروپایی هستند، با کمک رسانه هایشان با هم متحد شده اند تا با جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی مبارزه کنند و هدفشان شکستن نظام اسلامی است غافل از اینکه انقلاب اسلامی ریشه قوی دارد و بحمدالله آسیبی نخواهد دید.

مشاور تقریب مذاهب ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی نیاز به تقریب و وحدت در جامعه داریم، گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند آن هستیم که اجتماع و فرهیختگان ما از هر قوم و مذهب در کنار هم قرار گیرند و در دفاع و حمایت از نظام اسلامی کوتاهی نکنند؛ همانطور که اصحاب پیامبر (ص) شجاعانه در جنگ احزاب پیامبر را حمایت کردند، امروز نیز نظام اسلامی حمایت می خواهد.

وی در پایان با قدردانی از خدمات مسئول سابق دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و آرزوی توفیق برای محمدعلی گرایلی مسئول جدید این دفتر در این مسئولیت، خاطرنشان کرد: انتظار داریم از اساتید اهل سنت در دفاتر تقریب مذاهب واحدها استفاده شود و شاهد گزارش های خوب تقریبی و فعالیت های مثبت این دفاتر در روزهای آینده باشیم.

آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه آق قلا نیز در ادامه این جلسه گفت: تقریب مذاهب اسلامی و وحدت کلمه میان مسلمانان، موضوعی است که از دیرباز مطرح بوده و پیامبر اسلام (ص) اولین دعوتگر به وحدت اقوام و مذاهب بود. بنابراین همه ما موظفیم در جهت وحدت کلمه گام برداریم. در این میان اگر دو نهادعلمی دانشگاه و حوزه با یکدیگر تفاهم و تعامل داشته باشند، دین ما، نظام اسلامی و مردم شریف ایران و همچنین سایر مسلمانان بلاد اسلامی از ثمره آن بهره مند خواهند شد.

وی افزود: خدا را شاکریم در جمهوری اسلامی ایران دو نهاد علمی و دینی دانشگاه و حوزه همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. ما امت واحده هستیم و وظیفه داریم این وحدت، تفاهم و تعامل را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و مهم بشاریم، چرا که دشمنان می خواهند چراغ نورانی اسلام را خاموش کنند و ما وظیفه داریم این چراغ را که ۱۴۰۰ سال پیش توسطه پیامبر (ص) برافروخته شده، حفاظت و حراست کنیم.

آخوند عبدالرزاق رهبر امام‌جمعه اهل سنت آق‌قلا با تبریک هفته وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تقریب مذاهب اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه، یادگار ارزشمند امام راحل است و این دو به نیکی به دو بال علم تعبیر شده‌اند. دانشگاه و حوزه هر دو مرکز علمی هستند، اما دغدغه آنها این است که چگونه دانشجو و طلبه با تذهیب و تزکیه تربیت شوند.

وی ادامه داد: کسب علم و دانش برای خدمت به کشور و ملت های مسلمان از سفارش های امام راحل و مقام معظم رهبری است. در رژیم پهلوی تلاش های زیادی برای منزوی کردن روحانیت و غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشگاه ها صورت گرفت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و در سایه امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی اسلام پیشگام شدند و روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس، نقش خود را در انقلاب حفظ کردند.

آخوند رهبر خاطرنشان کرد: وحدت میان حوزه و دانشگاه همواره مدنظر امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول