اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: انتظار نداریم که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود

وزیر امور خارجه در نشست بغداد ۲ در اردن ضمن تأکید بر حمایت از دولت و ملت عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار ندارد که از خاک عراق، هیچگونه تهدیدی متوجه همسایگان شود.

امیرعبداللهیان: انتظار نداریم که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۲۹ آذر ماه در نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن طی سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشوقتم که فرصت حضور مجدد اینجانب در جمع رهبران و مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه در نشست دوم همکاری و مشارکت بغداد فراهم شد.
امیرعبداللهیان از دولت و ملت اردن هاشمی به خاطر میزبانی این اجلاس و مهمان نوازی شان قدردانی کرد و افزود: برگزاری این نشست با حضور کشورهای منطقه، نشانه حمایت ما از عراق و تاکید بر تلاش‌های آن در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل بین کشورهای منطقه است. امیدوارم در سایه این نشست‌ها بتوانیم به منطقه‌ای با ثبات، آباد، توسعه یافته و قوی برسیم.
وی ادامه داد: گفت‌وگو و همکاری بین طرف‌های منطقه‌ای جهت رسیدن به یک فهم مشترک برای نیل به ثبات، صلح و توسعه، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی است.

* سیاست ثابت و بدون تغییر ما دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه بوده

امیرعبداللهیان گفت: از زمان آغاز به کار دولت من، جمهوری اسلامی ایران مناسبات خود را با کشورهای همسایه از جمله کشور برادر جمهوری عراق گسترش داده و حمایت خود از دولت عراق و نخست‌وزیر آن آقای سودانی را در رشد و شکوفایی عراق مورد تأکید قرار داده است. افزایش مراودات تجاری، دیدارهای متقابل با مقامات بلندپایه منطقه، برگزاری کمیسیون‌های مشترک سیاسی- اقتصادی و افزایش همکاری‌ها، مؤید اهتمام و توجه جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و منطقه است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما آرامش و ثبات خودمان را متصل و وابسته به ثبات و امنیت در کل منطقه می‌دانیم و بر همین اساس است که سیاست ثابت و بدون تغییر ما دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما پاک‌ترین خون‌ها و شجاع ترین فرزندانمان را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه که آن را امنیت خودمان می‌دانیم در مصاف با داعش و در کنار ملت و دولت عراق و سوریه به میدان بردیم امروز در آستانه سالگرد ترور شهید ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی و یارانشان به روح بلندشان ادای احترام می‌کنیم. یقینا مجاهدت آنها در حافظه تاریخی ملت‌های منطقه باقی خواهد ماند. 
وزیر امور خارجه افزود: امروز عراق به خاطر تلاش‌ها و دیدگاه‌های سازنده رهبران آن، نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند. مایلم از نقش مثبت منطقه‌ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفت‌وگو استقبال کنم. همچنین مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای را با همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای دوست و برادر در حاشیه جنوب خلیج فارس اعلام دارم.

* از اینکه جای سوریه در نشست امروز خالی است ابراز تأسف می‌کنم

امیرعبداللهیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران  همواره حامی عراق یکپارچه، با ثبات و توسعه یافته است. همچنین بر اهمیت حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید کرده و بر تحقق امنیت پایدار با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه تاکید کرده و انتظار نداریم از خاک عراق هیچگونه تهدیدی متوجه همسایگان شود. همچنین از اینکه جای سوریه در نشست امروز خالی است ابراز تأسف می‌کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه، امنیت، امری وارد کردنی و خریدنی نبوده و مقوله‌ای یکپارچه و به هم پیوسته است، گفت: نمی‌توان در یک منطقه برای بی ثبات سازی یک کشور همه امکانات را بسیج کرد و همزمان برای ثبات کشوری دیگر بر ثبات سازی تأکید کرد.

به گفته وی، دوران اتخاذ سیاست‌های اشتباه به سر آمده است.

امیرعبداللهیان یادآور شد: امنیت با نگاه حذفی و تقابلی حاصل نمی‌شود، بلکه امنیت دسته جمعی و ثبات منطقه‌ای از سوی کشورهای منطقه و با نگاه درونی محقق می‌شود. روشن است، ائتلاف مفید به حال ملت‌های منطقه، ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه است.

وی گفت: عمیقا باور داریم که حل منازعات موجود در منطقه، رفع سوء تفاهمات و اختلافات و کاستن از چالش‌های مشترک با انجام گفت‌وگو بین کشورهای منطقه صورت می‌پذیرد و ما می‌توانیم این همکاری را به حوزه‌های مورد علاقه توسعه دهیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در همین راستا، یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر به چالش مشترک بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل شده است، مسئله طوفان‌های گرد و غبار است که مقابله با آن مستلزم همکاری مشترک است و می‌تواند محرک و زمینه ساز تعامل و همکاری در سایر زمینه‌ها شود. همچنین جایگاه ویژه و ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا با وجود گذرگاه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی برای نقل و انتقال کالا و مسافر می‌تواند در خدمت به شکوفایی منطقه قرار گیرد.

*  با رعایت خطوط قرمز ایران و با داشتن متون پیش رو، آماده جمع بندی مذاکرات و رسیدن به گام پایانی توافق هستیم، منوط بر اینکه طرف‌های مقابل واقع بینانه عمل کنند

وزیر امور خارجه کشورمان به برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه طی دو دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید داشته و این موضع اصولی را تغییر نداده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه مسیر گفت‌وگو و مذاکره را ترک نکرده است. در حدود دو سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات وین را برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار پیگیری کرده است.

وی ادامه داد: امروز در گفت‌وگوهای مشترک به همکارم آقای جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از نقش سازنده‌اش در پیگیری مذاکرات وین تشکر می‌کنم، گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز ایران و با داشتن متون پیش رو، آماده جمع بندی مذاکرات و رسیدن به گام پایانی توافق هستیم، منوط بر اینکه طرف‌های مقابل واقع بینانه عمل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سابقه روشن و شفافی دارد، یادآور شد: ما همچنان بر خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تأکید می‌‌کنیم. نباید به رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل با داشتن صدها کلاهک هسته‌ای که در پی توسعه طلبی و تجاوز است فرصت تهدید امنیت منطقه را بدهیم.

امیرعبداللهیان در پایان با تأکید بر اینکه فلسطین موضوع اول جهان اسلام است،‌افزود: ما ضمن حمایت از مقاومت در مقابل اشغالگری، راه‌حل سیاسی مسئله فلسطین را با توجه به اصل «حق تعیین سرنوشت» در برگزاری رفراندم بین ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین، اعم از مسلمانان، مسیحی و یهودی برای تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین مادری فلسطین به پایتختی قدس شریف می‌دانیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول