اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

اعطای رانت خوراک به پتروشیمی‌ها موجب تشدید کسری بودجه می‌شود

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: هر چه ما هزینه پتروشیمی‌ها را با رانت خوراک پایین بیاوریم سبب می‌شود که کسری بودجه دولت بیشتر شود.

اعطای رانت خوراک به پتروشیمی‌ها موجب تشدید کسری بودجه می‌شود

محمدحسن آصفری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به رانت خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: سهام عمده صنایع پتروشیمی در اختیار بخش خصوصی است، اینکه خوراک گازی را که برای مردم است به این واحدها ارزان بفروشیم، درست نیست.

وی اظهار کرد: گاز متعلق به عموم مردم است و باید با قیمت تمام شده در اختیار پتروشیمی ها قرار بگیرد. نباید اجازه دهند که صنایع از رانت نفوذ خودشان در بعضی از لابی‌های دولت و مجلس استفاده کنند و به آنها مفت‌فروشی شود و گاز با قیمت ارزان به آنها داده شود.

آصفری گفت: قیمت ارزان سبب شده است که متاسفانه در زمینه بهینه‌سازی انرژی بسیار بد عمل کنیم و وضعیت نامناسبی در شدت مصرف انرژی داشته باشیم و طرح‌های بهینه سازی مصرف نیز به دلیل قیمت ارزان، صرفه اقتصادی ندارند که در صورت واقعی شدن و حذف رانت خوراک، این طرح‌ها با استقبال مواجه خواهند شد.

نماینده مردم اراک در مجلس تاکید کرد: هر چه ما هزینه پتروشیمی‌ها را با رانت خوراک پایین بیاوریم سبب می‌شود که کسری بودجه دولت بیشتر، منابع در دسترس دولت کمتر و پروژه‌های عمرانی، اجرایی و عملیاتی نشود و کند پیش برود.

وی افزود: با این اقدامات آن توقعاتی که مردم در توسعه و‌ پیشرفت دارند برآورده نمی‌شود و تسهیلات ازدواج، اشتغال و مسکن را نمی‌توانیم به مردم بدهیم. منابع این درآمدها با واقعی شدن قیمت سوخت رقم می‌ خورد.

آصفری اضافه کرد: جریانات مرتبط با پتروشیمی هم در دولت و هم در مجلس در ایام بودجه تلاش می‌کنند که هزینه‌هایشان را پایین بیاورند و از رانت خودشان استفاده می‌کنند که هزینه های مصرف خوراک خودشان را پایین بیاورند.

* اعطای رانت خوراک‌ مانع از بهینه‌سازی مصرف گاز در صنایع شده است

به گزارش‌ فارس، شاخص شدت انرژی، در حقیقت میزان انرژی مصرف شده به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی است. به معنای دیگر، شدت انرژی بیانگر قیمت یا هزینه تبدیل انرژی به تولید ناخالص داخلی است. به عنوان مثال، اگر شدت مصرف انرژی در کشور «الف» 3 برابر کشور «ب» باشد یعنی کشور «الف» برای تولید میزان برابری کالا و خدمات 3 برابر کشور «ب» انرژی مصرف کرده‌است. این شاخص با واحدهای متفاوتی از جمله کیلوگرم نفت بر دلار «$/KOE» بیان می‌شود.

در نمودار زیر شاخص شدت انرژی یا energy intensity در ایران و دیگر کشورهای دنیا، به خوبی وضعیت بسیار بد میزان انرژی مصرف شده به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی را نشان داده است.

تصویر 1: سطح شدت انرژی در ایران و کشورهای دیگر منطقه و جهان

هزینه بسیار پایین انرژی در کشور و عدم صرفه اقتصادی برای بهینه‌سازی مصرف، سبب شده است که صنایع کشور به شدت به رانت انرژی ارزان قیمت وابسته شوند.

همین موضوع نیز در ایام بررسی بودجه و کاهش درآمدهای پایدار بودجه نیز کاملا مشهود است که یکی از اصلی ترین موضوعات در این بین، اعطای رانت خوراک ارزان پتروشیمی‌ها است که موجب شده، صرفه‌جویی انرژی و طرح‌های بهینه‌سازی به طور کلی کنار گذاشته شود که نتیجه آن در شدت مصرف بالای انرژی کاملا عیان است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول