اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

فاطمی‌امین: تا آخر آذرماه امسال به اندازه کل سال قبل خودرو تولید شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر بود؛ اکنون تولید خودروسازان به بیش از ۶۰ هزار خودرو رسیده است و تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته اند به اندازه کل سال قبل تولید داشته باشند.

فاطمی‌امین: تا آخر آذرماه امسال به اندازه کل سال قبل خودرو تولید شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در مورد افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: نرخ ارز از پنج مسیر روی بازارهای کشور تاثیر می‌گذارد؛ یکی روی مواد اولیه است که سبب می شود قطعات وارداتی کالایی چون خودرو افزایش یافته و قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش یابد.

وی افزود: از این مسیر قیمت خودرو افزایش نیافته است، بلکه اکنون قیمت تولید کننده داریم که در ثبت نام ها داریم و دیگری قیمت بازار است که گاهی تا ۳۰۰ میلیون بیشتر از قیمت تولیدکننده است.

وزیر صمت با بیان اینکه آنچه در دو سه ماهه اخیر آشفتگی در بازار خودرو ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است، اظهار کرد: افزایش قیمت‌های بازار ناشی از افزایش قیمت قطعات خودرو نیست بله از این مسیر است که چون عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه ای شده است و کسانی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، اقدام به خرید خودرو می کنند.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وقتی قیمت دلار بالا می رود، قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد و با کاهش آن، قیمت خودروها هم کاهشی می شود. اگر به روند دو سال پیش نگاه کنید، می بینید که قیمت بازار با قیمت ارز تغییر کرده است. راه حل این است که عرضه و تقاضا را در بازار خودرو متعادل کنیم.

وی با تأکید بر روند رو به رشد تولید خودرو گفت: در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر بود؛ اکنون تولید خودروسازان به بیش از ۶۰ هزار خودرو رسیده است و تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته اند به اندازه کل سال قبل تولید داشته باشند.

فاطمی امین تاکید کرد: حل مشکل تقاضای انباشته در بازار خودرو زمانبر است و این کار دو راه حل بیشتر ندارد، افزایش تولید و واردات.

وزیر صمت با اشاره اینکه واردات خودرو از سوم آبان ماه نهایی شد، اظهار کرد: دو ماه از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو گذشته است و همین روزها اولین محموله خودروی وارداتی وارد گمرک شوند؛ ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی پیش بینی کرده ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که با توجه به افزایش تولید که در ماه‌های آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و نیز واردات خودرو، بازار می تواند به تعادل برسد اما نکته اینجاست که ما هم در بازار مسکن و در بازار خودرو و بازار کالاهای سرمایه ای یکسری قواعد بازدارنده برای تقاضاهای هیجانی کم داریم مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در بسیاری از کشورها اجرا می شود و بازار را تنظیم می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول