اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

دلیل کاهش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر/ آیا قیمت مرغ صعودی می‌شود

دلیل کاهش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر و آینده این بازار در ماه های آینده چگونه خواهد بود؟

دلیل کاهش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر/ آیا قیمت مرغ صعودی می‌شود

بهروز نوری؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌در برنامه این هفته عیار شبکه افق سیما و با حضور کارشناسان و روسای اتحادیه‌های مرغ گوشتی و تخم‌گذار، به بررسی چرایی کاهش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر و پیش‌بینی آینده این بازار پرداخته شده است.

قیمت مرغ در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نوسان و افزایش قابل توجهی داشته که یکی از مهمترین دلایل آن، حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی بود البته در هفته‌های اخیر، قیمت مرغ با نزول مشهودی مواجه بود.
قیمت تخم مرغ هم متاثر از حذف ارز ترجیحی، افزایش چشمگیری داشت و حتی امسال در فصل تابستان هم روند کاهشی نداشت.
قیمت گوشت قرمز هم به کیلویی 180 هزار تومان رسیده و نشانه‌ای از ثبات هم در آن دیده نمی‌شود، آن هم در حالی که حداقل حقوق دریافتی بسیاری از مردم، کمتر از 6 میلیون تومان است.
گفت‌وگوی ویژه‌ی برنامه تلویزیونی «عیار» که سه‌شنبه شب 29 آذرماه روی آنتن شبکه افق رفت به همین مسئله اختصاص داشت.
محمد جواد مؤیدیان (کارشناس اقتصاد کشاورزی) در این برنامه با بیان اینکه دلیل تفاوت نمودار نوسانات قیمتی گوشت قرمز و مرغ به خاطر تنوع بالا در دام سبک و سنگین و تک محصولی بودن مرغ است، گفت: نقطه تعادل قیمت باید هزینه تولید را جبران کرده و برای تولیدکننده سودآور باشد.
وی افزود: زمانی که قیمت مرغ پایین است کسی توجهی به آن نمی‌کند ولی تا به قیمت تعادلی نزدیک‌ می‌شود، پا پیش می‌گذارند و خواستار تعدیل قیمت هستند.
این کارشناس اقتصاد کشاورزی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی دخالت دولت در تولید و قیمت‌گذاری را کاهش نداده بلکه سبب افزایش آن هم شده است.
مؤیدیان با بیان اینکه در حال حاضر که با مازاد حدود 25 هزار تن مرغ مواجه هستیم، به صورت منطقی، قیمت پایین‌تر از قیمت دستوری خواهد بود زیرا حتی درب مرغداری هم تقاضایی وجود ندارد، عنوان کرد: اتحادیه‌ها توصیه می‌کنند هر واحد مرغداری، 90 روز یک بار جوجه‌ریزی داشته باشد تا تعادل قیمتی را شاهد باشیم ولی می‌توان هر 45 روز هم این کار را انجام داد.
به گفته او، تقاضا برای جوجه‌ریزی در 45 روز قبل بالا بود زیرا قیمت مرغ افزایش یافته بود و مرغداران به گمان پایداری این وضعیت، شروع به تولید بیشتر کردند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت سیزدهم در آغاز کار با افزایش قیمت مرغ مواجه و با واردات، مرغ و تخم مرغ تنظیمی را وارد بازار کرد که هشدار داده شد ممکن است موجب عقب‌نشینی تولیدکنندگان شود البته دولت در چند ماهه اخیر، توصیه کارشناسان را اجرایی و از مداخله بیش از حد در تولید و عرضه مرغ پرهیز کرده ولی همچنان بعضی حمایت‌های خود را قطع نکرده است.
او اضافه کرد: خرید مرغ مازاد در بازار و جلوگیری از افت شدید قیمت، یکی از حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان است که البته پول آن در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌گیرد.
مؤیدیان همچنین گفت: عوارض صادراتی هم حذف شده و حتی بحث این است که در تعهد ارزی صادرکنندگان هم تسهیل شود اما فعلا در بازارهای منطقه، قیمت مرغ ایرانی قدرت رقابت نداشته و بالاتر از دیگر کشورهای رقیب است زیرا آن کشورها مشوق صادراتی در نظر گرفته‌اند و حتی زیر قیمت تولید، شروع به عرضه کرده‌اند.

*تولیدکنندگان مرغ گوشتی دچار زیان شده‌اند

در بخشی دیگر از برنامه عیار و طی ارتباطی تلفنی با حبیب اسدالله‌نژاد (مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی) هم به این مسئله پرداخته شد.
اسدالله نژاد در این ارتباط با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی و افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها، افزایش قیمت مرغ اجتناب‌ناپذیر بود عنوان کرد: البته انتظار داشتیم دولت از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت‌های لازم را داشته باشد ولی این حمایت‌ها در حیطه مرغ گوشتی در حد انتظار نبود.
وی افزود: با قیمت‌های موجود، هزینه‌های تولید هم جبران نمی‌شود و تولیدکنندگان به شدت دچار ضرر و زیان شده‌اند.
به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، تولید به اندازه نیاز کشور باید برنامه‌ریزی شود ولی به این مسئله توجه نشده و صرفا به صورت دستوری شاهد تنظیم بازار هستیم.
اسدلله نژاد خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت مرغ پایین است کسی توجهی به آن نمی‌کند ولی تا به قیمت تعادلی نزدیک‌ می‌شود، پا پیش می‌گذارند و خواستار تعدیل قیمت هستند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که حذف ارز ترجیحی دخالت دولت در تولید و قیمت‌گذاری را کاهش نداده بلکه سبب افزایش آن هم شده است.
*حمایت‌های دولت از مرغداران محقق نشد

حمید رضا کاشانی (رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن) دیگر مهمان تلفنی برنامه عیار بود.

او با بیان اینکه به دولت اعلام کرده بودیم که قبل از آزادسازی قیمت‌ها باید طلب مرغداران پرداخت شود و تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان اختصاص یابد، گفت: مجبور بودیم با شرایط جدید خود را وقف دهیم و اگر حمایت دولت شامل تولیدکنندگان نمی‌شد به مشکل بر می‌خوردیم ولی هیچ کدام از حمایت‌های وعده داده شده محقق نشدند.
کاشانی افزود: یکی از درخواست‌های ما، اختصاص کالابرگ به مردم بود ولی دولت این کار را هم انجام داد و به این ترتیب صنعت تخم مرغ کشور تا ابتدای آبان ماه بیش از 10 هزار میلیارد تومان ضرردهی داشت.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن خاطرنشان کرد: جزو 10 کشور برتر تولیدکننده تخم مرغ در جهان هستیم و یکی از ارزان‌ترین تخم مرغ‌های دنیا را هم تولید می‌کنیم ولی به خاطر دستورالعمل‌ها و موانع موجود، به تولید و صادرات آسیب وارد شد زیرا آستانه تحمل دولت در این زمینه پایین است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول