اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

زندگی و زمانه مرحوم «شیبانی» در کلام اساتید پزشکی / سرانجام نیک مردی که واقعا طبیب بود

پاک دستی، صداقت و قدم برداشتن در مسیر صحیح از ویژگی‌هایی مردی است که لحظه به لحظه عمر خود را صرف پیشرفت کشور کرد و سرانجام پس از یک عمر خدمت صادقانه به ملکوت اعلی پیوست.

زندگی و زمانه مرحوم «شیبانی» در کلام اساتید پزشکی / سرانجام نیک مردی که واقعا طبیب بود

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: پاک دستی، صداقت و قدم برداشتن در مسیر صحیح از ویژگی‌هایی مردی است که لحظه به لحظه عمر خود را صرف پیشرفت کشور کرده است. مردی که شانه‌هایش زیر بار تمام مسئولیت‌های سنگینی که بر دوشش نهاده شده بود خم نشد و با ثابت‌قدمی و پشتکار نشان داد که می‌توان بدون هیچ چشم‌داشتی چه در عرصه پزشکی و چه در عرصه‌های دیگر به مردم جامعه خدمت کرد.

«عباس شیبانی» درسال ۱۳۱۰ در شهر تهران متولد شد و پس از طی کردن دوران تحصیلی خود، در سال ۱۳۳۲ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد. وی درسال ۱۳۴۰ درسشان تمام شده بود ولی به دلیل فعالیت‌های سیاسی توسط رژیم طاغوت روانه زندان می‌شود، که همین موضوع باعث شد تا در سال ۱۳۵۰ پایان نامه خود را تمام کند؛ این وقفه ده ساله نیز ذره‌ای از اراده این مرد بزرگ در راستای خدمت کردن به مردم جامعه کم نمی‌کند.

شیبانی در سال ۱۳۴۸ با «انسیه مفیدی» که عضو شورای شهر بود ازدواج کرد، حاصل این ازدواج یک دختر است. همسر وی از زنان مبارز قبل و بعد از انقلاب بود که در کنار وی در عرصه‌های مختلف جامعه حضور داشت.

خلوص نیت و پاکدستی وی باعث شد تا در دوران پس از انقلاب اسلامی مسئولیت‌های بزرگ دیگری بر عهده وی قرار گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنج دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیات امناء بیمارستان شریعتی، قبول کردن مسئولیت وزارت کشاورزی، مدیر عامل بنیاد حضرت مهدی (ع)، عضو و رئیس هیات امنای ارزی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد. سرانجام وی پس از یک عمر خدمت صادقانه شب گذشته، در سن ۹۱ سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم دکتر عباس شیبانی

پزشکان و دوستان مرحوم شیبانی خاطرات جذاب و شنیدنی از پاکدستی دکتر شیبانی برای گفتن دارند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص زندگی و شخصیت وی می‌گوید: دکتر شیبانی سال ها زحمات زیادی برای انقلاب کشیدند و زمانی که قبل از انقلاب ما در تظاهرات علیه طاغوت شرکت می کردیم در صف اول مبارزات و الگویی انقلابی بوده اند. در زمان جنگ نیز امکاناتی در اختیار ما قرار نداشت و زمانی که با رزمندگان به جنوب و غرب کشور مشاهده اعزام می شدیم از کمترین امکاناتی نیز برخوردار نبودیم که در آن زمان نیز تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار می گرفت.

منزل وی از 30 سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکره است

سید مسعود خاتمی، نماینده مجلس با اشاره به ساده‌زیستی دکتر شیبانی می‌گوید: منزل وی از 30 سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکره است، مسئولان ساده زیست بسیار انگشت شمار هستند، جلسات شورای انقلاب فرهنگی نیز در منزل دکتر تشکیل می شد. مسئولان باید از دکتر شیبانی الگو بگیرند، بسیجی که امام تعریف کرد اگر بخواهیم الگویی برای آن تعریف کنیم باید افراد تمام وقت خود را صرف کمک به مردم و در راستای تعالیی کشور بگذارد، و در شعار کسی نمی تواند بگوید که من هستم. وی از زمان قبل از انقلاب در مبارزات شرکت کرد و پس از انقلاب نیز تمام وقت و عمر خود را صرف پیشرفت کشور کرده است. زحمات دکتر شیبانی ماندگار است و امیدوارم ما لیاقت داشته باشیم تا از رفتار و اخلاق وی الگو بگیریم، دکتر صریح مشکلات را به گوش مسئولان می رساند که این موضوع ستودنی است.

سید حسن امامی رضوی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در سال ۷۴ که بنده معاون وزارت بهداشت منصوب شدم، زمانی که به کمیسیون بهداشت مجلس مراجعه کردیم باید به یک اتاق کوچک که از گنجایش کمی برخوردار بود جلسات را برگزار می کردیم توضیح می‌دهد: دکتر شیبانی عضو کمیسیون بودند نکته ای که برای بنده جالب بود این بود که وی هیچ گاه بر روی صندلی نمی نشست و ایستاده جلسات را دنبال می کردند که برای ما جوانان الگو بودند. هرجا که دعوت بودند مقید بودند که شرکت کنند که این موضوع نشان دهنده خوش قولی دکتر است. همچنین در خصوص تشکیل وزارت بهداشت نیز تمام تلاش خود را بکار گرفت.


دیدار اساتید پزشکی با مرحوم دکتر شیبانی

راه‌اندازی پیوند مغز و استخوان

 
باقر لاریجانی، معاون اسبق آموزش وزارت بهداشت توضیح می‌دهد: پیوند مغز و استخوان در کشور توسط وی راه انداخته شد و هرجا که از لحاظ تجهیزات پزشکی مشکلی وجود داشت دکتر شیبانی با جلساتی که با دکتر وحید برگزاری می کردند پیگیر مشکلات می شدند و از طریق هلال احمر کمک ها را دریافت می کردند. دکترشیبانی از تمام بخش های راه اندازی شده سرکشی می کردند و با تشویق کارکنان به دنبال حل مشکلات بودند. زمانی ما توانایی پرداخت حقوق پرسنل را نداشتیم که وی نیز پیگیر رفع مشکلات کارکنان بودند.

دکتر شیبانی شخصیتی تکرار نشدنی است

ناصر سیم فروش، رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد با اشاره به اینکه دکترشیبانی شخصیتی تکرار نشدنی است و تنها کسی است که در این 35 سال خودش به شخصه پیگیر مشکلات بوده حتی در زمان جنگ دکتر شخصا در مناطق حاضر می شد می‌گوید: زمانی به همراه سه تن از اعضای انجمن اورولوژی بین المللی به اتریش رفتیم، در آن زمان وضع مادی مناسبی نداشتیم، در آن زمان به سه تن از اعضا مجوز نداده بودند و ما را می خواستند اخراج کنند که با پیگیری های دکتر شیبانی تعداد این اعضا به صد نفر افزایش یافت و پس از آمریکا و ژاپن بیشترین مقاله را ایران داشت، در موضوع راه اندازی پیوند کلیه نیز زحمات زیادی کشیدند.


دیدار اساتید پزشکی با مرحوم دکتر شیبانی

ساده‌زیستی دکتر شیبانی مثال زدنی بود

محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص شخصیت وی می‌گوید: دکتر شیبانی دو خصوصیت دارد که می‌تواند الگوی جامعه پزشکی کشور و علی‌الخصوص نسل انقلابی و متعهد کشور ما باشد. ساده‌زیستی، عدم توجه به اموال دنیوی و فکر و خیال نکردن برای کار و درآمد بیشتر از خصوصیات وی به شمار می‌رود. این مرد خود را وقف خدمت به مردم، جامعه و انقلاب کرد و از لحاظ ارتباط عمومی با مردم نمونه‌‌ای‌ تکرار نشدنی هستند، الگوسازی، اسطوره‌سازی و نمادسازی یکی از نیازهای جدی جامعه ما است ما باید این نوع فرهنگ را در کشور نهادینه و ترویج کنیم. همچنین این مرد نمونه بارز یک اسطوره برای جامعه پزشکی به شمار می‌رود.

آموزش راه و رسم دانشجو بودن

 سردارحسن عراقی زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله  در دو مقطع خدمت استاد رسیدیم، در سال های ابتدایی تشکیل شورای بسیج جامعه پزشکی از نظرات وی استفاده می شد و در آن زمان هیچ زمانی برای صرف شام نمی ماند و در دوران دانشجویی نیز روزی سالن پر بود و دکتر سخنرانی داشتند که در آن زمان راه و رسم دانشجویی را به ما آموزش دادند، همیشه می گفتند تمام مطالبی که می خوانید را یادتان نمی ماند ولی این موضوع باعث می شود که بدانید کدام مطلب در کدام کتاب نوشته شده است.

تلاش برای راه‌اندازی بخش پیوند چشم

محمد علی جوادی، مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز توضیح می‌دهد: دکتر شیبانی در راستای بخش پیوند چشم نیز بسیار تلاش کردند و بخش چشم بیمارستان لبافی نژاد مدیون اقدامات وی است. بودجه ای که در اختیار دوستان قرار می گرفت و خرج خرید تجهیزات می شد با حساب دقیق باید در اختیارش قرار می‌گرفت. همچنین در بحث حلزون شنوایی نیز منشأ کار خیر بودند و تلاش زیادی در این راستا انجام دادند.


دیدار اساتید پزشکی با مرحوم دکتر شیبانی

 

تلاش شبانه‌روزی برای تامین تجهیزات پزشکی

محمد‌علی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان خاطره‌ای از دکتر شیبانی می‌گوید: چند بار در رابطه با مباحث هیأت امنای ارزی خدمت دکتر شیبانی رسیدیم، یکی از اساتید از وضع جسمانی خوبی برخوردار نبود و وضع مالی وی نیز خوب نبود زمانی که از موضوع مطلع شد هزینه درمان این استاد دانشگاه را پرداخت کردند و توانستیم مشکل را حل کنیم، بسیاری از مشکلات بیماران را حل کرده است. پدر من در محله منیریه ساکن بودند و خانم مسنی در آن محل بودند که می گفتند خواهر دکتر است که هر هفته برای حل مشکلات به خواهرشان سر می زد.در رابطه با درمان بیماری سرطان نیز وقتی به وی مراجعه کردیم و لیست تجهیزات را در اختیارش قرار دادیم دکتر این تجهیزات را به ما داد که هنوز این تجهیزات استفاده می شود. بسیاری از تجهیزات پزشکی به کمک وی وارد کشور شد و در موثرترین جای خود در حال ارایه خدمت است.

پاک دستی دکتر شیبانی مثال زدنی است

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن علمی خون و سرطان کودکان ایران می‌گوید: پاک دستی دکتر شیبانی مثال زدنی است و به همین دلیل مورد اعتماد بود، لازم است همیشه افرادی باشند که از بیت المالی که در اختیارشان قرار دارد به رفع مشکلات کشور کمک کنند. احتیاط در استفاده از امکانات دولتی از اخلاقیات وی است، به صورت منظم در نمازهای جمعه شرکت می‌کرد. بارها وسایل نقلیه دولتی برای انتقالش فرستاده شده که با امتناع از سوار شدن بر این اتومبیل ها با اتوبوس به منزل برگشته اند. شیبانی همیشه منشأ کار خیر هستند.

دکتر شیبانی نمونه کم گویی و گزیده گویی است

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز درخصوص شخصیت وی اظهار می‌کند: دکتر شیبانی نمونه کم گویی و گزیده گویی است، به کرات در کمیسیون بهداری مجلس خدمتشان می رسیدیم، عادت داشتند هیچ زمانی راس مجلس نمی نشست و برای اعضای کمیسیون چایی می ریختند و از اعضا پذیرایی می کردند، در واقع سنگ صبور بودند. ما شاهد بودیم که بسیاری از مشکلات با دستان وی در زمینه پیوند قرنیه حل می شد که هیأت امنایی کردن این عمل ها کمک زیادی به درمان بیماران کردند.

خدمت جناب دکتر به جامعه پزشکی و مردم جامعه فراموش شدنی نیست 

غلام حسین نیک نژاد، استاد داروسازی بیان می‌کند: از سال 58 با دکترشیبانی آشنا بودیم تا اینکه هر مشکلی در قوانین و مجلس داشتیم را دکتر شیبانی پیگیری می کردند و زمانی که به جایی می رسیدیم که طرح یا لایحه ای به نفع وزارت بهداری و وزارت بهداشت نبود با تلاششان طرح تصویب می شد که این موضوع نشان از اعتماد نمایندگان به وی دارد. دکتر فاضل به همراه وی به دفتر بنده تشریف آوردند و درخواست 20هزار دلار داشتند که با سفر به ترکیه پیگیر راه اندازی بخش پیوند در کشور شوند، در آن زمان به واسطه وی این مبلغ برای راه اندازی بخش پیوند در اختصاص دوستان قرار گرفت. خدمت جناب دکتر به جامعه پزشکی و مردم جامعه فراموش شدنی نیست.

 در مسایل مالی بسیار سختگیر بود

محمدحسین نیکنام عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح می‌دهد: در زمان انتقال دانشجویان و بسیجیان به جبهه در زمان جنگ تحمیلی با مشکلات مالی زیادی مواجه بودیم و برایی برطرف این مشکل از دکتر شیبانی درخواست کمک کردیم، وی در مسایل مالی بسیار سختگیر بود و ما چندین بار به اتاقش رفتیم تا در نهایت کمک هایی را در اختیار ما قرار داد اما همیشه در خرج کمترین مبالغ نیز تأکید داشتند که باید گزارش دقیق از مخارج صورت گرفته ارائه شود و به قول معروف مو را از ماست می کشیدند.

در اوایل انقلاب وضعیت مالی سپاه پاسداران مناسب نبود و وی کمک زیادی به ما کردند. در روایتی از حضرت علی (ع) آمده است، اگر فقها و حکما قرار باشد سه موعظه کنند این است که کسی که همتش آخرت باشد خداوند دنیای فرد را تأمین می کند، اگر کسی درونش را اصلاح کند خداوند بیرون فرد را اصلاح می کند، اگر کسی رابطه خود با خدا را اصلاح کند خداوند رابطه فرد با مردم را اصلاح می کند. دکتر شیبانی مصداق این روایت است که در تمام مراحل زندگی به این موضوعات پایبند بوده است.

گفتنی است، مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم شیبانی ظهر امروز جمعه دوم دی 1401 در بهشت‌ زهرای تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول