اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط ویژه| همکاری اصلاح‌طلبان و اینترنشنال برای تطهیر اشرار/ استقبال BBC از اظهارات یک استاد دانشگاه

از مدت‌ها قبل و به ویژه در جریان آشوب‌های اخیر، ما شاهد نوعی عملیات رسانه‌ای هستیم که قابل تأمل و البته از سوی مراجع ذیربط قابل پیگیری و بررسی است.

خط ویژه| همکاری اصلاح‌طلبان و اینترنشنال برای تطهیر اشرار/ استقبال BBC از اظهارات یک استاد دانشگاه

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

همکاری اصلاح طلبان و اینترنشنال برای تطهیر اشرار

رسانه‌های معاند و از جمله بی بی سی فارسی، اینترنشنال سعودی، صدای آمریکا، رادیو فردا و...برای فعالیت در داخل ایران با محدودیت مواجه هستند. یکی از این محدودیت‌ها، ارتباط گیری با سوژه‌های موردنظر در داخل کشور و انجام مصاحبه با آن‌ها است.

انجام این مصاحبه‌ها، هم برای رسانه‌های معاند در خارج از کشور سخت است و هم سوژه‌ها در داخل کشور، به دلیل تبعات آن، ممکن است از مصاحبه با رسانه‌های معاند امتناع کنند.

بر همین اساس از مدت‌ها قبل و به ویژه در جریان آشوب‌های اخیر، ما شاهد نوعی عملیات رسانه‌ای هستیم که قابل تأمل و البته از سوی مراجع ذیربط قابل پیگیری و بررسی است.

در این عملیات رسانه‌ای، برخی از رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب با ادبیاتی مشابه رسانه‌های معاند با سوژه‌های مورد علاقه آن رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند. در پایان، خروجی کار به صورتی است که اگر تابلوی رسانه تولیدکننده مصاحبه را برداریم و اسم بی بی سی فارسی یا اینترنشنال سعودی را بگذاریم، مخاطب متوجه آن نمی‌شود و این به دلیل ادبیات یکسان در تولید این مصاحبه است.

 

در جدیدترین نمونه، اینترنشنال در مطلبی به نقل از روزنامه شرق نوشت: «عرفان نجف آبادی، برادر اشراق از متهمان پرونده طرح عملیات بمب‌گذاری در شیراز که فیلم اعترافات اجباری آنها پخش شد. در گفتگو با روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده برادرش صحبت کرده است. او گفته است: برادرش نمی‌تواند وکیلی بگیرد و با دیدن فیلم اعترافات اجباری اشراق و حتی بدون دسترسی به جزییات پرونده هم می‌توان متوجه تناقض‌ها شد.

 


این رسانه ضدایرانی در ادامه به نقل از روزنامه شرق نوشت: «در این فیلم گفتند برای ساخت بمب از اکریل سرنج استفاده شده در حالی که به فرض درست بودن این ادعا از آن برای درست کردن ترقه و چیزهای شبیه به آن در چهارشنبه سوری هم استفاده می‌شود. برادر اشراق نجف آبادی به اظهارات معاون امنیتی و سیاسی استانداری فارس هم اشاره کرده که پیش از پخش اعترافات اجباری اساساً مساله بمب گذاری مطرح نبوده و بدون بیان جزییات گفته بوده عده‌ای مشکوک به همراه داشتن مواد اشتعال‌زا دستگیر شده‌اند. عرفان نجف آبادی همچنین از محل نگهداری برادرش بی اطلاع است و تنها اشراق چند تماس تلفنی با خانواده داشته است.»

 

استقبال BBC از اظهارات یک استاد دانشگاه

یکی از کارویژه های رسانه‌های معاند در جریان آشوب‌های اخیر، اعتبارزدایی از قوه قضاییه بوده است. این رسانه‌ها برای ایجاد اعتماد در مخاطب و ایجاد پوشش برای «پروژه اعتبارزدایی»، از منابع داخل کشور با تابلوی «استاد دانشگاه» و «حقوقدان» استفاده می‌کنند.

آنچه که واضح و بدیهی است اینکه بی بی سی فارسی نه دغدغه اجرای عدالت را دارد و نه ذره‌ای برای جوانان در داخل ایران نگران و دلواپس است. هدف اصلی این است که موتور آشوب‌ها به دلیل اجرای قانون و رسیدگی بدون مماشات با اشرار مسلح و محاکمه و مجازات آن‌ها خاموش نشود.

در راستای این عملیات روانی و رسانه‌ای، بی بی سی فارسی در مطلبی به نقل از روزنامه اعتماد نوشت: «استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به بازادشت گسترده معترضان در ایران گفته نمی‌توان اول افراد را دستگیر و بازداشت موقت کرد، بعد رفت دلایل پیدا کرد. محسن برهانی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به استفاده وکلای تسخیری در دادگاه‌ها گفته "متاسفانه در بسیاری از پرونده‌های رخدادهای اخیر، وکلای تسخیری آنچنان که باید و شاید اقدام به دفاع از متهمان نکردند."»

 


بی بی سی در ادامه نوشت: «آقای برهانی که عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز است گفته "برخی محاکم، متاسفانه تبصره ماده ۴۸ را که برای مرحله دادسراست به دادگاه نیز تسری می‌دهند. می‌گویند که در دادگاه هم وکلای مورد تأیید قوه قضاییه باید وکالت کنند. این روند، قطعاً هم بر خلاف قانون اساسی و هم برخلاف قانون کیفری است".»

 

بازی اصلاح طلبان در پروژه «تحمیل برجامِ آمریکایی»

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «برجام مُرد؛ زنده باد برجام» نوشت: «آمریکا و کشورهایی اروپایی به دنبال یک توافق مطمئن با ایرانی‌ها هستند! بایدن به این دلیل مرگ برجام را اعلام کرد که از جانب ایران سیگنالی دریافت نکرده است، واقعیت آن است که برجام مرده است؛ اما زنده باد برجام!».

روزنامه هم میهن نیز در مطلبی نوشت: «جان‌کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام تاکید کرد که بازگشت به این توافق در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست.»

واقعیت این است که آمریکا و اروپا به برجام نیاز دارند. بر همین اساس چندی پیش امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت که آمریکایی‌ها از کانال‌های دیپلماتیک به ایران پیغام داده‌اند که در پی احیای برجام هستند.

 

اما دولت آمریکا به دلیل خوی استکباری و زورگویی، در ظاهر این نیاز را انکار کرده و طوری وانمود می‌کند که در پی اعطای امتیاز ویژه به ایران است. نکته قابل تأمل اینجاست که برخی رسانه‌ها در داخل نیز به این پروژه ضدایرانی ضریب داده و به آن رسمیت می‌دهند.

برجام با لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی ایران و بسته شدن دائمی پروده پی‌ام دی، معنا پیدا می‌کند؛ اما تاکنون آمریکا و اروپا درباره انجام این تعهدات، ضمانتی نداده‌اند. با اینحال رسانه‌های اصلاح طلب در پی جازدن نیاز آمریکا و اروپا تحت عنوان امتیاز ویژه به ایران بوده و پروژه دشمن در تحمیل برجامِ پرخسارت را دنبال می‌کنند.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول