اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حمید رمی: فاطمیه، بهترین زمان جهاد تبیین در هیأت است+فیلم

حمید رمی شاعر آئینی گفت: برای جهاد تبیین باید بیان هنرمندانه داشته باشیم. یعنی افراد اگر به جهاد تبیین اشاره نکنند و نپردازند خدمت بیشتری به نظام اسلامی کرده‌اند تا اینکه با کج‌سلیقگی به آن بپردازند.

حمید رمی: فاطمیه، بهترین زمان جهاد تبیین در هیأت است+فیلم

حمید رمی شاعر آئینی کشورمان که با نوحه «مقتدر مظلوم» این روزها میان عزاداران فاطمی بیشتر شناخته شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که عزاداری فاطمیه چه تفاوتی با عزاداری در محرم و سایر مناسبت‌ها دارد، اظهار داشت: فاطمیه مهمانیِ خاص است. در ماه محرم و شب‌های احیا ماه رمضان، همه افراد شرکت می‌کنند، اما در فاطمیه چنین نیست و تنها خواص شرکت می‌کنند و گریه می‌کنند.

هر نقطه‌ای از ماجرای فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) برای حرف زدن پیام دارد

وی با اشاره به اینکه در فاطمیه بیش از محرم می‌توان چند برابر در نوحه‌ها و اشعار پیام داد و حرف زد، گفت: فاطمیه ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... دارد. دست روی هر نقطه‌ای از ماجرای فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) بگذاری، می‌توانی حرف بزنی که به درد امروز و فردا بخورد.

رمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی که امروز در آن نفس می‌کشیم به برکت فاطمیه و عزاداری‌هاست، گفت: اگر انقلاب اسلامی نبود، نمی‌توانستیم برای حضرت زهرا (س) عزاداری کنیم. انقلاب اسلامی، انقلاب فاطمی‌ است و رهبران ما ذریه‌های فاطمه سلام الله علیها هستند و در ادامه نیز انقلاب مهدوی، نشأت گرفته از سیره و سلوک حضرت زهرا (س) است. امام زمان (عج) صراحتاً می‌فرمایند که الگوی من حضرت زهرا (س) است، «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ».

پردازش جهاد تبیین در فاطمیه است

این شاعر آئینی با اشاره به اینکه انقلاب ما فاطمی بوده است و ظهور هم فاطمی خواهد بود، گفت: در این اثرگذاری‌ها نوحه حرف اول را می‌زند زیرا نوحه در مکانی اجرا می‌شود که سرشار از دل‌های آماده است. جایی بهتر از هیأت نمی‌توان پیدا کرد که جمعیتی برای شنیدن حق حاضر شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نوحه و اشعار برای جهاد تبیین در ایام فاطمیه گفت: پردازش جهاد تبیین در فاطمیه است. در محرم شاید نقاطی را برای جهاد تبیین می‌توان پیدا کرد، مثلاً خطبه حضرت زینب (س) جلوه‌ای از جهاد تبیین است. خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا و یا شهادت حضرت علی اصغر (ع) نیز این قابلیت را دارد اما در فاطمیه از تک تک بخش‌ها از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س) می‌توان برای جهاد تبیین بهره برد.

اگر با بیان هنرمندانه جهادتبیین نکنیم، فایده ندارد

رمی ادامه داد: مهم این است که برای جهاد تبیین باید بیان هنرمندانه داشته باشیم. یعنی افراد اگر به جهاد تبیین اشاره نکنند و نپردازند خدمت بیشتری به نظام اسلامی داشتند تا اینکه بد و با صراحت بیان و کج سلیقگی به آن بپردازیم. باید در قالب رفتارهای حضرت زهرا (س) و اتفاقات رخ داده در آن برهه تاریخی، با استفاده از تمثیل‌ برای جهاد تبیین اشاره کرد.

این شاعر آیینی با بیان اینکه نیاز نیست در تمام آثار، صراحتاً به مفاهیم دینی مربوط به حجاب پرداخت گفت: در کنار اشاره به مفاهیم دینی باید به مفاهیم انسانی هم بپردازیم یعنی مثلاً در موضوع چادر، صرفاً موضوع را با نگاه و عبارات دینی و اسلامی بیان نکنیم بلکه به ابعاد انسانی آن هم اشاره کنیم مثلاً حجاب و عفاف وسیله‌ای آزادی‌بخش است. مصونیت است. یک اتفاق مثبت اجتماعی است. یک فرهنگ شهروندی ممتاز است که باید به این ابعاد هم توجه شود. صرفاً نباید با رویکرد دینی و اسلامی به چنین موضوعاتی پرداخت.

نوحه «چادر نمازت سایه روی سرمه» این شاعر که توسط محمدحسین پویانفر خوانده شده است و بخش‌هایی از این گفت‌وگو را اینجا مشاهده کنید:

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول