اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارزار «چارچوب هماهنگی» عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی

یک روزنامه عربی با انتشار یادداشتی به بررسی تشدید تحرکات در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق خبر داد.

کارزار «چارچوب هماهنگی» عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت حدود یک سال از اعلام دولت سابق عراق به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور و تبدیل ماموریت نظامی آن‌ها به مشورتی و آموزشی، برخی گروه‌های درون چارچوب هماهنگی (الاطار التنسیقی)در خصوص این امر، ابراز تردید می‌کنند و بار دیگر موضوع تلاش برای اخراج آمریکایی‌ها را طرح می‌کنند.

در همان زمان با وجود انتشار اخبار توافق دولت الکاظمی با دولت آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از عراق تا پایان ۲۰۲۱،  «کنت مکنزی» رئیس پیشین سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) تأکید کرد که نیروهای آمریکایی همچنان در عراق باقی خواهند ماند.

روزنامه «العربی الجدید» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: اواخر دسامبر ۲۰۲۱ بود که الکاظمی، پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که تحت رهبری آمریکا بود را اعلام کرد و از آمادگی نیروهای عراق برای دفاع از کشورشان خبر داد و تاکید کرد که نقش نیروهای آمریکایی به ارائه مشورت و آموزش محدود می‌شود.

بنا بر این گزارش، تصمیم برای تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی به آموزشی پس از چندین دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و با دور چهارم در سال گذشته به پایان رسید، اتخاذ شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «از دو سال پیش، گروه‌های مسلح عراقی درخواست‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تشدید کرده بودند و برای رسیدن به آن فشار می‌آوردند. به همین منظور نیز عملیات‌هایی را برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق انجام داد. اما پس از تشکیل دولت محمد شیاع السودانی از سوی ائتلاف چارچوب هماهنگی که اغلب این‌گروه‌ها در آن حضور دارند، عملیات هایی که منافع آمریکا را در این کشور هدف قرار می داد، متوقف شد».

نویسنده در ادامه تصریح کرد: «با این حال، مبارزات رسانه‌ای علیه نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر تشدید شده و رهبران چارچوب هماهنگی در این موضوع که دولت  الکاظمی توافق را به درستی اجرا کرده، تشکیک وارد می‌کنند. همچنین فرماندهان الحشد الشعبی معتقدند که  حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر اجرای عملیات نظامی علیه داعش تأثیر منفی گذاشته است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «در مقابل السودانی تلاش دارد این موضوع را در دوره فعلی مطرح نکند. یک سیاستمدار آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید: السودانی به خوبی از اهمیت روابط با واشنگتن آگاه است و به دنبال تقویت آن است اما در عین حال نگران است این موضوع موجب نارضایتی گروه‌های مسلح و برخی گروه‌های سیاسی درون چارچوب هماهنگی شود».

به گفته این منبع، نخست‌وزیر جدید عراق سعی دارد با احتیاط به سمت واشنگتن حرکت کند و از شرمساری پرهیز کند و از روابط خود برای جلوگیری از تشدید تنش از سوی طرف‌هایی که در حال طرح این پرونده در رسانه‌ها هستند، استفاده کند.

از سوی دیگر «محمود الحیانی»، نماینده عضو چارچوب هماهنگی تأکید می‌کند که نیروهای آمریکایی همچنان در عراق حضور دارند و آنچه در دولت الکاظمی درباره خروج آنها اعلام شد برای توقف حملات راکتی علیه پایگاه‌هایی بود که آمریکایی‌ها در آن حضور داشتند.

وی به العربی الجدید گفت: نیروهای آمریکایی هنوز در داخل عراق حضور دارند و آمریکا بر این موضوع تاکید دارد. دولت الکاظمی به شدت از سوی واشنگتن حمایت می‌شد و برای همین واقعاً نمی‌خواست نیروهای خود را خارج کند و برای توقف برخی عملیات‌های نظامی که در آن زمان علیه پایگاه‌ها تشدید شده بود و توقف حملات علیه کاروان‌های آمریکایی، عقب‌نشینی ادعایی را اعلام کرد.

وی افزود: اما دولت محمد شیاع السودانی به صورت واقعی برای حذف این نیروها تلاش خواهد کرد و در این زمینه سوی رهبران چارچوب به شدت از نخست‌وزیر حمایت می‌کنند و هیچ اهمالی در این پرونده وجود ندارد.

الحیانی در ادامه توضیح داد که حضور نیروهای آمریکایی نمی‌تواند ادامه یابد، اما این امر نیز قابل درک است که برخی پرونده‌هایی که دولت السودانی روی آن‌ها کار می‌کند، دارای اولویت است و پس از آن‌ها، برای حل این پرونده به دور از هرگونه فشار سیاسی و دخالت خارجی تلاش خواهد کرد. بیش از این نمی‌توان در قبال حضور نیروهای آمریکایی که اشغالگر هستند، سکوت کرد».

اما «سجاد سالم» نماینده مستقل پارلمان عراق در جدی بودن این مطالبات تردید می‌کند و آن را صرفا «شعاردادن برای گرفتن امتیازات سیاسی» دانست و مدعی شد که گروه‌های حاضر در چارچوب هماهنگی وقتی حکومت را به دست گرفتند هیچ کار جدی برای خروج نیروهای آمریکایی انجام نداده‌اند با اینکه اکنون تصمیم گیرنده واقعی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد که دولت السودانی از حمایت صریح همه طرف‌ها از جمله آمریکا برخوردار است و سفیر و دیگر مقاماتآمریکا تا کنون بارها با وی دیدار کرده‌اند و وی نمی‌خواهد این حمایت را از دست بدهد چون پیامدهای سنگینی در داخل عراق برای وی به همراه خواهد داشت.

به گفته سالم،  درخواست‌های مطرح درباره اخراج نیروهای آمریکایی، شعارهایی در آستانه برگزاری انتخابات استانداری‌ها و پارلمانی آتی برای کسب رأی است.

حضور نظامی آمریکا در عراق به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد که حدود ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی وارد خاک عراق شدند و این حضور تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت و در آن زمان بخش قابل توجهی از آنها از عراق خارج شدنداما در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر حضور نظامی آمریکا قوت گرفت و از آن زمان تاکنون حدود  ۶ هزار نیروی آمریکایی به بهانه مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند. 

سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در ژانویه سال ۲۰۲۰  به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدامی جنایتکارانه در حمله پهپادی آمریکا به شهادت رسیدند.

دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب و دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور تمام نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهند.

 عراق امسال پنجمین سالگرد شکست گروه تروریستی داعش را جشن گرفت و مقامات نظامی و سیاسی آن بارها اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق هیچ توجیهی ندارد اما واشنگتن حاضر به ترک خاک این کشور نیست.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول