اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صنعاء: آتش‌بس دائم، مستلزم شکست محاصره و اخراج اشغالگران است

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت که سخن گفتن درباره آتش‌بس دائم باید در ازای شکست دائمی محاصره و پرداخت دائمی حقوق و اخراج اشغالگران باشد.

صنعاء: آتش‌بس دائم، مستلزم شکست محاصره و اخراج اشغالگران است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله شامگاه امروز یکشنبه توضیحاتی درباره دیدارهای هیأت عمانی حاضر در صنعاء ارائه کرد.

عبدالسلام به شبکه خبری المسیره گفت که این هیأت با عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، دیدارهای سازنده‌ای داشته است.

وی ادامه داد: از زمان پایان آتش‌بس، رایزنیهای فشرده‌ای با سایر طرفها داشته‌ایم، از جمله دیدارهای مستقیم با طرف سعودی و سازمان ملل در مسقط. نیروهای ما نیز در یمن، قواعد درگیری جدیدی تحمیل کرده‌اند.

این مقام یمنی با بیان اینکه ائتلاف سعودی باید این واقعیت را درک کند که ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم، تصریح کرد: ما هم اکنون شاهد هیچ تعهدی در خصوص آتش‌بس نیستیم، ولی تلاشهایی از سوی برادران عمانی برای پیشرفت در آن صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هر گونه اقدام اقتصادی که اوضاع یمن را هدف قرار دهد، وضعیت را بر هم خواهد زد و مسائل انسانی از جمله پرداخت حقوق کارمندان همچنان در مذاکرات اولویت دارد. لذا صادرات نفت و گاز باید در راستای پرداخت حقوق کارکنان همه استانها باشد.

عبدالسلام در پایان خطاب به ائتلاف سعودی گفت: سخن گفتن درباره آتش‌بس دائم باید در ازای شکست دائمی محاصره و پرداخت دائمی حقوق و اخراج اشغالگران باشد. نمی‌توان در شرایط پیچیده و با توجه به بحرانهای انسانی و اقتصادی، به سمت گفت‌وگوی سیاسی حرکت کنیم.

چهارشنبه گذشته (۳۰ آذر)، یک هیأت از دفتر «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای رایزیی با مقامات صنعاء وارد یمن شد. هیأت عمانی به منظور تمدید آتش‌بس در یمن و رایزنی برای برقراری صلح فراگیر پیشنهادهایی را در جلسه با مقامات یمنی مطرح کرد.

عبدالسلام در این باره گفت: «سفر هیأت عمانی به منظور انتقال ایده‌ها و پیشنهادها به رهبری صورت گرفته است. این ایده‌ها و پیشنهادها در گفت‌و‌گو با سعودی‌ها و طرف‌های بین‌المللی مطرح شده است.»

عبدالسلام ادامه داد: «مسئله حقوق‌ حتما باید جدای از وضعیت حاکم بر کشور باشد؛ چه وضعیت کشور به حالت جنگی بازگردد یا دوباره آتش‌بس کنیم. پرونده مسائل انسانی نیز باید از مسائل نظامی جدا باشد. مطالبات ما بدون استثناء قائل شدن برای مناطق خاصی از یمن شامل تمام یمنی‌ها می‌شود.»

وی همچنین بیان کرد: «ائتلاف متجاوز وعده‌هایی می‌دهد که تأثیری در پرداخت‌ حقوق، پایان دادن به محاصره و خروج نیروهای بیگانه ندارد. سلطنت عمان از باب مصلحت و همسایگی بر برقراری صلح در یمن پافشاری دارد و نقش این کشور در گفت‌و‌گو با تمام طرف‌ها مهم و مثبت است.»

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول