اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کارشناس مسائل اروپا: فرانسه بارها از کردها علیه ترکیه استفاده ابزاری کرده است

در غرب استفاده ابزاری یا سمپاتی خاصی نسبت به کردها شده است. از این ابزار و خشم کردها در برخورد با تنش‌هایی که با ترکیه داشتند، استفاده می‌کردند و ترکیه را به نقض حقوق کردها متهم می‌کردند.

کارشناس مسائل اروپا: فرانسه بارها از کردها علیه ترکیه استفاده ابزاری کرده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در پی تیراندازی در یک مرکز فرهنگی کُردها در پاریس بود که به مرگ سه نفر و مجروح شدن سه تن دیگر منجر شد، اعضای جمعیت کردنشین فرانسه به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات، خواستار اجرای عدالت شدند.  اعتراضاتی که به آتش زدن مکان‌های عمومی و خودروها منجر شد. موضوعی که نشان از شکاف بزرگ اجتماعی و اقتصادی در قاره سبز دارد.

فرد ضارب که یک پیرمرد ۶۹ ساله در یک مرکز فرهنگی کردها در مرکز پاریس بود که اقدام به تیراندازی کرد و سه تن را به کام مرگ کشاند و سه تن دیگر را زخمی کرد. فرد ضارب که پیش از این هم سابقه حملات نژادی داشته، در این حمله مجروح و سپس دستگیر شد. وزیر کشور فرانسه گفت که مظنون - که یک راننده قطار بازنشسته است - در این حمله آگاهانه به دنبال افراد خارجی می‌گشته، اما تصریح کرد که هنوز مشخص نیست که آیا او مشخصا به دنبال شلیک به افراد کُرد بوده است یا نه.

ساعاتی پس از دستگیری ضارب، تعدادی از کردهای پاریس در محل حادثه تجمع کرده و طبق گزارش پلیس، میز رستوران‌ها و سطل‌های زباله را به خیابان آوردند. پلیس برای متفرق کردن جمعیت به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورده بود. اعضای جامعه کردنشین فرانسه می‌گویند که اخیرا از پلیس فرانسه هشدارهایی مبنی براحتمال وقوع حمله به آن‌ها دریافت کرده‌اند.

این پیرمرد ۶۹ ساله به تازگی درپرونده یک جرم با انگیزه نژادپرستانه محکوم شده و آزاد شده بود. تظاهرکنندگان کرد در تجمع خود از آزادی او انتقاد کردند و یکی از آن‌ها گفت: واضح است که کردها هدف این حمله بوده‌اند. این جا مانند سفارت کردها در پاریس است، مکانی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، بحث‌های سیاسی، کمک به مهاجران و مکانی برای تمامی کردها کنارهم.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این حمله را «نفرت‌انگیز» خواند و در توییتر نوشت: کردهای فرانسه درقلب پاریس هدف یک حمله شنیع قرار گرفته‌اند. روح ما با قربانیان این حادثه همراه است، با مجروحان و خانواده‌ها و عزیزانشان.

این حمله در حالی روی داد که خیابان‌های پاریس درآستانه سال جدید میلادی، پر ازدحام است. شهردارمنطقه ۱۰ پاریس اعلام کرد که این حمله دریک رستوران، آرایشگاه و یک مرکز فرهنگی کرد رخ داده و هنوزانگیزه آن مشخص نشده است.

لوربکیو، دادستان پاریس اعلام کرد که حال یکی از مجروحان وخیم است و ضارب نیز از ناحیه صورت آسیب دیده است. وی همچنین با بیان اینکه بازپرس‌های ضد تروریسم فرانسه در حال بررسی این حمله هستند، گفت که هنوزهیچ نشانه‌ای از تروریستی بودن آن مشاهده نشده است.

دراین میان شاید این پرسش مطرح شود که چرا خیابان‌های پاریس باید شاهد شعارهایی علیه رئیس‌جمهور ترکیه باشد؟ خیلی‌های دیگر نیز به دشمنی با برخی از گروه‌های کُرد شناخته می‌شوند، چرا میان همه آنها اردوغان هدف خشم معترضین در پاریس بوده؟ در سال ۲۰۱۳ جسد سه زن فعال کُرد- از جمله «سکینه جانسیز»، یکی از مؤسسان گروه تروریستیِ حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک)- در پاریس در حالی پیدا شد که با شلیک گلوله کشته شده بودند. یک شهروند ترکیه‌ای فرانسه به دست داشتن در این قتل‌ها متهم شد، اما برخی به ردپای سرویس امنیتی ترکیه نیز اشاره کردند؛ و این ریشه تاریخی شاید علت این باشد که ذهن معترضین در پاریس این‌گونه متوجه رئیس‌جمهور ترکیه شده است.

مکی: فرانسه از کردها علیه ترکیه استفاده ابزاری زیادی کرد

«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل اروپا در گفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو با اشاره به تحولات روزهای اخیر فرانسه و آشوب کردها در پاریس، عنوان کرد: جامعه فرانسه با یک نابرابری اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است که این شکاف‌ها را باعث شده است. شکاف‌هایی که با یک زنجیره اعتراضات و ناآرامی‌های خشونت‌آمیز روبه‌رو است. احزاب راست و چپ افراطی فرانسه در تلاشند تا برخی از این بحران‌ها و آشوب‌هایی را که مدیریت کردند و یا راه انداختند را به سمت ناآرامی نبرند. حتی زمانی که دیدند این تظاهرات سیاسی و یا اقتصادی آنها به سمت ناآرامی و خشونت می‌روند خودشان را کنار کشیدند. کما اینکه این رویدادها را در تحولات چندماه اخیر فرانسه دیدیم. چرا که می‌دانند ناآرامی‌ها تبعاتی برایشان دارد. حتی در اعتراضات جلیقه زردها، اکثریت جمعیت فرانسه اگرچه با جلیقه زردها موافق بودند اما این معنی نبود که از خشونت و حمله به فروشگاه‌ها حمایت کنند. شاید خیلی همذات پنداری می‌کردند، اما در خشونت ورودی نداشتند.

کریسمس، بهانه‌ای برای اعتراض اقلیت‌ها

این کارشناس مسائل فرانسه، با اشاره با اعتراضات و آشوب کردها در پاریس، تصریح کرد: ناآرامی‌های اخیر پاریس درسال‌های اخیر با مراسم کریسمس بیشتر دیده می‌شود. مهاجرینی که از وضعیت اقتصادی فرانسه ناراضی هستند و این جشن‌ها یا آتش سوزی‌ها، فرصتی است در جهت اعتراض وخشم خودشان استفاده کنند و حتی دیده شده است تا دو هزار ماشین هم به آتش کشیدند. مثلا در بحران ۲۰۰۵ آفریقایی تبارها در فرانسه چند هزار ماشین آتش زدند.

استفاده ابزاری فرانسه از کردها علیه ترکیه

وی با اشاره به آشوب کردها در فرانسه، یادآور شد: آشوب کردها در اروپا خاص است، بخصوص بعد از بحران سوریه و عراق و حملاتی که به کردها شده است عده زیادی از آنها به اروپا و فرانسه مهاجرت کنند. در غرب استفاده ابزاری یا سمپاتی خاصی نسبت به کردها شده است. از این ابزار و خشم کردها در برخورد با تنش‌هایی که با ترکیه داشتند، استفاده می‌کردند و ترکیه را به نقض حقوق کردها متهم می‌کردند. این نوع رفتارها تا آنجا پیش رفت که به تنش سیاسی میان فرانسه و ترکیه کشیده شد.

توجه زیاد رسانه‌های غرب به خواسته اکراد

مکی با اشاره به اینکه غرب، تنش‌های میان کردها و ترکیه را در رسانه‌های خود زیاد بازتاب دادند، اظهار داشت: غرب، موضوعات میان کردها را در سطح رسانه‌های مطرح کرد و وضعیت آن‌ها را به عنوان گروه‌هایی که تلاش دارند تا فعال باشند و از خواسته‌های آنها و مسالمت بیشتر برای جلب همکاری بخصوص با دولت ترکیه دارند را برجسته ساخت. حتی تحولات اخیری که آنها با آن مواجه بودند را مورد توجه زیاد قرار داد. این‌گونه است که کردها نسبت به اعتراضات و خواسته‌های خودشان در غرب همچنان ادامه می‌دهند.

مصلحت اندیشی کردها در پاریس!

این کارشناس مسائل فرانسه، یادآورشد: این گونه بحران‌ها و آشوب‌ها در فرانسه بارها نشان داده است که ادامه چندانی ندارد و تنها از فضای موجود در اروپا، برای خواسته‌های خودشان پیش می‌برند. به نظر من کردها، هرج و مرج را دنبال نمی‌کنند تا زندگی و منافع خود و کارنامه خوبی در اروپا داشته باشند.

وجود شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی در فرانسه

مکی با بیان اینکه آشوب مهاجرین در فرانسه قابل پیش‌بینی است، تاکید کرد: این حضور پرشمار اقلیت‌ها در فرانسه که ده درصد آن مهاجرتبار است موجب شده است تا این شکاف‌های اقتصادی، اجتماعی تبعاتی برای دولت پاریس داشته باشد و بخشی از کارها را تعطیل کند. توجه به خواسته‌های آنها موجب شده است تا باری بر دوش فرانسه بگذارد. این وضعیتی است که قابل پیش‌بینی هستند و دولت فرانسه باید مسئولیت‌پذیر باشد و مکرون با صدور بیانیه و پاسخ به چنین موضوعی می‌کوشد که بگوید خواسته‌های آنها دیده شده است و پیگیری می‌شود.

منبع: روزنامه صبح نو

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول